• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundpasset är klart!

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hundpasset är klart!

Hej,
Så vitt jag vet är djurpasset ingen specifikt svensk företeelse. Det är ett EU-dokument som krävs för alla djur (hund/katt) som reser mellan länderna inom EU. Den enda vaccinering som krävs där är rabies, och enligt de veterinärer vi besökt i Tyskland ska denna vaccinering styrkas genom djurpass. Att England och än så länge Sverige har särregler vad gäller avmaskning, behandling mot fästingar m.m. är en helt annan sak. Djurpasset får vi nog "dras med", men vi tycker det är bra med ett enda dokument för alla vaccinationer. Minns hur krångligt det var i mitten på 1990-talet när det blev tillåtet att resa utomlands utan karantän vid hemkomsten. Det var vaccinationsintyg, årliga införseltillstånd m.m. pappersexercis. Skönt att numer bara behöva ett pass som dessutom gäller hela djurets livstid.
Karin;)
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

EU vill skydda bandmaskfria länder

Stockholm
Artikel ur Norrbotten Kuriren 110719

Från årsskiftet kan svenska hundägare bli tvungna att avmaska sina hundar varje gång de reser till Finland eller tre andra länder som är förskonade från dvärgbandmask. Men det är inte säkert att förslaget från EU-kommissionen blir verklighet.

Kommissionen föreslog i förra veckan att hundägare som från 1 januari 2012 reser till Finland, Storbritannien, Irland och Malta måste avmaska hunden före avresan. Uppgiften på utförd avmaskning ska föras in i hundens pass.

Men förslaget måste först godkännas av EU-parlamentet och Ministerrådet. Om det blir protester kan det dröja till november innan det kan bli beslut, om det alls blir av.

– Det är ett ganska kontroversiellt förslag, djurägarna är inte alls glada över det här, det försvårar deras resande. Vi får vänta och se hur många som protesterar mot förslaget och hur många som gillar det. Vi ser det inte som självklart att det går igenom, säger Maria Cedersmyg, veterinärinspektör på Jordbruksverket.
Enligt Cedersmyg kan det bli väldigt bökigt och dyrt för hundägarna. En avmaskning måste göras inför varje resa till de aktuella fyra länderna.

– Det gäller särskilt de som har mer än en hund. De som ställer ut eller tävlar med sina hundar kan få betala dyrt, säger hon.
 

GunillaoFolke

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Falun
HBK-Nr
9107
Medlemskap
2024
Sv: Hundpasset är klart!

Bra Quest! Tycker du är vacker också. Räknar med att hålla 2 benta borta från vår husbil också när vi drar till Spanien i mitten av november. Jag får nästan alltid följa med. De vill inte att jag ska flyga så nu blir det husbil för oss också.:dog:
Hurley (Wheaten terrier snart 10 år)
 
Toppen