• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundpasset är klart!

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Många har talat om för mig att det är bundet att ha hund, man kan ju inte ta med dem när man reser utomlands.... Nu är det iallafall klart, rabiesvaccineringen fungerade o hundpasset är klart. I slutet av nästa vecka åker vår labbe Ozzie tillsammans med oss till Tyskland, så får vi testa hur det fungerar med hundpass o avmaskningspiller!
Ska bli skönt med en liten tripp söderut i husbilen!
/Eva
 

Bilagor

  • CIMG1342.JPG
    CIMG1342.JPG
    3,5 MB · Visningar: 4
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Tycker att du gör rätt i att ta med hunden.
Själv åker jag inte en mil utan min Afghan hund. Värmen kan vara något att se upp med, då hundar tål det lite sämre än vi, annars ger hundar mer än man anar, speciellt får man kontakt med människor på ett helt annat sätt med hunden!
Lycka till !
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

hej eva,,ja tycker inte det är bundet med hund..ja tycker man får ett fantastiskt ock socialt liv..ett liv utan hund är inget liv alls:D

ja har också passet klart till teddi i höst..men dessa pass har inget värde efter första januari nästa år..de blir fritt fram åt alla håll,,då hamnar passet på väggen som ett gott minne,,:D
teddi
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Hej Teddi!
Intressanta uppgifter du kommer med. Var kan man hitta detta? Jordbruksverket? Kennelklubben??
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Hundpasset är klart!

Inga problem, jag följer alltid med min husse och matte när de ska utomlands. I gengäld så håller jag alla busar på behörigt avstånd./ Quest.
 

Bilagor

  • DSC_0005.JPG
    DSC_0005.JPG
    619,9 KB · Visningar: 0

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Hundpasset är klart!

När man läser inläggen här på sidan förstår man att det är många som reser med sina hundar. Är ju en del att tänka på med värme osv, men att få ha med sig sin kompis uppväger alla dessa små problem!:dog:
/Eva
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Hej Teddi!
Intressanta uppgifter du kommer med. Var kan man hitta detta? Jordbruksverket? Kennelklubben??

hej örjan-irene..när ja hade börjat med hundens pass i maj månad ock hade betalat nästan hela rubbet...då kom vet,,med detta ..hon påstod att teddis pass låg i en gråzon..

i ock med att hon visste om att vi kommer hem i början på feb,,nästa år ock allting grundar sej på återfärd till sverige så kände ja mej blåst..

dessa regler träder i kraft genom vårat suveräna medlemskap i eu..:D

de grundar sej på dvärgbandmasken som e funnen på många ställen i vårat land,,

ock då kräver#eu# att våra särregler försvinner.

men du får här ett gott tips,,

va väldigt noga med avmaskning i framtiden även när kontrollen så småningom har upphört..

teddi..
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Hundpasset är klart!

Teddi

Håller med dig i det mesta som sägs om hundar som husbilsresenärer vår hund är alltid först på plats i HBn
Men en sak som vår veterinär varnat oss för är att inte avmaska i tid och otid
tarmen tar lite stryk vid varja avmaskning så i framtiden blir det bara när vi kan misstänka någon form av orsak till avmaskning
Allt enl veterinären

Hälsningar P-zon
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Teddi

Håller med dig i det mesta som sägs om hundar som husbilsresenärer vår hund är alltid först på plats i HBn
Men en sak som vår veterinär varnat oss för är att inte avmaska i tid och otid
tarmen tar lite stryk vid varja avmaskning så i framtiden blir det bara när vi kan misstänka någon form av orsak till avmaskning
Allt enl veterinären

Hälsningar P-zon

hejp-zon,,detta är de enda vi kan luta oss mot i framtiden,,naturligtsvis skall de avmaskas helst med ett snack med vetern,,inte i tid o otid,,men vi kommer inte att behöva tänka på rabiessprutor osv,,

därför e detta noga i en nära framtid i samförstånd med din veterinär..

ha de gött,,teddi..
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hundpasset är klart!

hejp-zon,,detta är de enda vi kan luta oss mot i framtiden,,naturligtsvis skall de avmaskas helst med ett snack med vetern,,inte i tid o otid,,men vi kommer inte att behöva tänka på rabiessprutor osv,,

därför e detta noga i en nära framtid i samförstånd med din veterinär..

ha de gött,,teddi..

Tror inte du har rätt teddi.

Enligt uppgifter som jag har fått så är ändringen för 2012 att Sverige bara slopar sitt krav om blodprov efter rabiessprutan. Dvs man behöver inte vänta dom där 120 dagarna från vaccination för att ta blodprov.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Att "passet" ev kommer att avskaffas betyder inte att man inte måste vaccinera och avmaska sin hund. Däremot minskar kontrollen. Men man kommer fortfarande att kräva vaccintion mot rabies och ev avmaskning. Och man kommer också att kräva att detta dokumenterats
Exempel: nu gäller rabiesvaccination i hela EU med både 1 -års och 3 års vaccin. Men i te.x Frankrike godkänner många campingar och utställningsansvariga, tullare inte 3 - års vaccinet. Om du ska åka till Frankrike bör du ha vaccinerat din hund varje år, även om 3 - års vaccinet är lika effektivt.
Rabies har vi ännu så länge inte i Sverige, däremot förekommer tydligen dvärgbandmask i olika delar av landet.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Tror inte du har rätt teddi.

Enligt uppgifter som jag har fått så är ändringen för 2012 att Sverige bara slopar sitt krav om blodprov efter rabiessprutan. Dvs man behöver inte vänta dom där 120 dagarna från vaccination för att ta blodprov.

hej monica,,då klämmer ja till med att detta du skriver e precis va de handlar om,,de blir inga mer kontroller..

för de e så att alla dessa regler grundar sej på återvändande till sverige,,

ock vi kommer att ha precis samma regler som övriga #eu#

vi väntar så får vi se..

ha de teddi,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

ja tar detta också..ämnet handlar ju om hundpasset,,detta ligger bara till grund för återvändande,,

när de gäller eventuella regler i respektive land så har ja ingen aning..

skulle de va så att de skiljer sej så får ja ta reda på detta senare,,

men ja kommer inte iväg förrän i slutet på october..

teddi
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Hundpasset är klart!

Hej! Lycka till på första utlandsresa med hund! Vi var ute med vår labbe för första gången förra sommaren och det var inga problem alls. vi åkte ner till Spanien och Jeff tog sig ett dopp i Medelhavet!

mvh Birgittha och Mats i Mac Louisen
icon6.gif
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Vill bara tillägga att hundpasset är bra även i fortsättningen, dels av formatet, men också att samla alla vaccinations stämplar.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Hundpasset är klart!

Jag har också sett att det är på gång att ändra reglerna för rabiesvaccinationen. Jag är ändå glad att vi har gått igenom proceduren och att vaccinationen är OK. Vaccinationen är ju till för att hindra spridning av en otäck sjukdom, som varken jag eller min hund vill ha!!! /Eva
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

hej alla snälla hundpassare,,min veterinär bad om ursäkt. hade hon vetat va som gällde hade teddi aldrig behövt gått igenom allt chip osv, ,o min plånbok hade fått behålla sin tjocklek:D

så hon fick vetskap om detta för sent helt enkelt,,därför kan ja inte påstå nåt annat än de hon delgett mej,,

så nu får vi väl sluta o skriva om detta o kolla så inte groggen blir för gammal:D

en god fortsättning,,önskar vovven:D
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hundpasset är klart!

Hej.

Har inte sett informationen om slopandet av hundpass, så jag är inte insatt. Men till tex Storbritanien kommer väl fortfarande att ha kvar sina regler.

Dit skall ju hunden ha ISO chipp, rabies, fästing behandling och avmaskning.

Det är ju perfekt med allt samlat i ett pass, istälet för en massa olika papper som kanske även är på olika språk.

Jag har faktiskt trott att hundpass var vedertaget i hela europa bland hundar som reser.

Mvh, Peter.
 

Bilagor

  • 006.JPG
    006.JPG
    4,3 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hundpasset är klart!

Jag har faktiskt trott att hundpass var vedertaget i hela europa bland hundar som reser.
Det är det och kommer så att förbli inom överskådligt tid!
Inget har ändrats för de som redan har hundpass.
Från 3 juli i år krävs chipmärkning för nytt pass (tatuering duger inte längre!) och från 1jan. 2012 är det slut med avmaskningskravet vid inresa till Sverige. I övrigt inget nytt!"
Nya regler för märkning av resande hundar, katter och illrar - Jordbruksverket [NS4 version]
Julian
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hundpasset är klart!

Igår fick goda nyheter att vår mellanpudel fick sitt hundpass. så nu blir det av till Österrike om 15 dagar

Jag kan oxå instämmer att det är bra att ha ett hundpass på såvis har man allt samlat på ett ställe.

/ R
 
Toppen