• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUNDFÖRSÄKRING

F

F.d. 53358

Guest
Sv: HUNDFÖRSÄKRING

Man måste i varje fall tänka på djurets bästa. Det är inte säkert att operation i alla lägen är det bästa. Vår hund stövaren fick cancer vid 11 års ålder, denna avlivades. Vår hund dvärgpudeln blev blind och döv och fick diabetes vid 13 års ålder, denna avlivades. Vi hade försäkring på båda hundarna. Men de ska inte behöva lida för att ägaren inte vågar ta detta beslut. Vi sätter av 2000:- varje år till hundens hälsa. Vår pappillon har nu 14000:- till vård om det behövs.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: HUNDFÖRSÄKRING

Så här gör Folksam om man vill stanna längre än de 45 dagar som ingår i vanliga hundförsäkringen;

"Vi erbjuder våran försäkring som gällande utomlands i 45 dagar och då
kostnadsfritt. Dock kan ni befinna er utomlands
i 1 år men då med ett premiepåslag. Detta påslag är i dagsläget 20% för
Europa och 40% för övriga delar.

Du kontaktar oss innan avresa för att få den gällande samt att du
återkommer när ni är tillbaka i Sverige igen. Då
avslutar vi påslaget. "

Man kan ju se det som att på så vis bär vi som vill vara längre än 45 dagar vår egen kostnad istället för att det läggs på alla djurägares försäkringskostnad.

Kvitton sparas och skall vara på engelska.

Sylvia
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: HUNDFÖRSÄKRING

Vilken "kostnad" avser du. Om min hund behöver veterinärvård i Spanien är det halva priset mot Sverige. Tvärtom borde man få en reduktion av premien. Man kan inte jämföra med den vanliga reseförsäkringen då alla är sjukförsäkrade i Sverige.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: HUNDFÖRSÄKRING

Kostnaden jag menade handlade om vilken försäkringspremie man betalar per år i Sverige, billigare för de som inte stannar alternativt inte åker utomlands med hund än de som åker utomlands och stannar länge med sina. Må vara billigare i Spanien, men i Frankrike och England där vi mest befinner oss stämmer det inte enligt min erfarenhet. Kostnad beror ju oxå på vad för slags hjälp man behöver hos veterinären.

//Sylvia
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: HUNDFÖRSÄKRING

Oavsett vilken vård som behövs är det generellt billigare utomlands och hunden blir inte sjuk oftare utomlands än hemma. Försäkringsbolag bör sätta premien efter skaderisk och kostnader för vård vilket inte gjorts i detta fallet. AGRIA har inte något tillägg och deras försäkring gäller 1 år utomlands. Ni borde nog fundera på om ert tillägg är rimligt.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: HUNDFÖRSÄKRING

Vi har två Norska Buhundar och en är försäkrad i Agria och den andra Svealand. Är medlem i SKK och får rabatt /Bernt
 
Toppen