• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden med i husbilen

martleifen

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har samma hundras och har varit neråt Luxenburg men innan ni ska åka gå till Apotek och köp Bandmaskmedel att ha med sig till en veterinär och få ett intyg innan ni kommer till gränsen till Sverige.
Vi har kört på grönt jämt men har alltid klara papper om dom stoppar oss
Våran hund är 6 år men vi är till veterinären en gång om året för att bättra på Vacksination.
Hälsningar
Martleifen :mh4:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har samma hundras och har varit neråt Luxenburg men innan ni ska åka gå till Apotek och köp Bandmaskmedel att ha med sig till en veterinär och få ett intyg innan ni kommer till gränsen till Sverige.
Vi har kört på grönt jämt men har alltid klara papper om dom stoppar oss
Våran hund är 6 år men vi är till veterinären en gång om året för att bättra på Vacksination.
Hälsningar
Martleifen :mh4:

Bandmaskmedel att ha med sig till en veterinär och få ett intyg innan ni kommer till gränsen till Sverige.
Det är väl nya regel f.å.m 1/1-12...intyg behövs väl inte? Jordbruksverket - Jordbruksverket [NS4 version]
 
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hunden med i husbilen

hej igen, tack för era svar, men att köra på grönt stämmer ju inte överens med Tullverkets föreskrifter;

quote:
Anmälan till Tullverket


Du måste alltid anmäla införsel av djuren till Tullverket vid resa inom EU.Du gör din anmälan genom att gå på rött när du passerar tullfiltret, det vill säga ta dig till en så kallad Red Point. Där kontaktar du tjänstemannen på plats.
Om ingen tulltjänsteman finns på plats ska anmälan göras på något av följande sätt:
- På närmaste tullklareringsexpedition.
- Via för ändamålet uppsatt telefon vid gränspassagen.
- Genom att ringa det telefonnummer som finns angivet vid gränspassagen.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Om jag förstod den nya versionen från jordbruksverket rätt så räcker det numera att själv avmaska sitt djur innan hemfärd " eller" ? ( hunden alltid med på resan):mh4:
 
M

Malmobo

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Vi lånar ibland dotterns två Finska Lapphundar med oss i husbilen. Säkerheten för både hundarna och oss människor är super viktig. Hundarna reser i vars en stålbur som vi spänner fast med spännband i sängen längst bak. Vi har en Ahorn med garagedörrar på båda sidor med bra evakueringsmöjligheter vid ev. behov. Stålburarna är hopfällbara så de fälls ihop när vi kommit fram. Fungerar super bra. :msn_laugh:
 

goran52

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
5307
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Hej

Våran dvärgschnauzer åker i en kanvasbur som är placerad bakom förarstolen.
Därifrån kan hon se den som sitter på passagerarsätet
Hon älskar att följa med.
När vi inte är ute och åker är det kul att jaga mullvad.

Hälsningar från Ingalill och lilla Ebban
 

Bilagor

  • 2012 014.jpg
    2012 014.jpg
    1,4 MB · Visningar: 2
  • 2012 019.jpg
    2012 019.jpg
    1,5 MB · Visningar: 1
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Aldrig vi lämnar honom hemma! Lucky,vår älskade Dansk/Svenska Gårdshund...en underbar "Camphund"!
 

Bilagor

  • lucky.jpg
    lucky.jpg
    313,2 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Hej,
Vi har åkt med vår weimaraner i Europa 2 ggr på 2 år och har aldrig blivit nekad på Camping. Får ibland betala ett par Euro extra men det är allt. Han har ett kryp in i nederslafen längst bak bakom last nät och tycker det är alldeles utmärkt. Från och med 2012 räcker det med att avvmaska själv innan återfärd till Sverige. Inom övriga EU gäller rabies vaccin som ett måste samt chipmärkning. Behöver ej anmäla till ngn myndighet när man passerar gränser. Undantag till England, då måste hunden i närvaro av Veterinär få tablett mot dvärgbandsmask tidigast 48 tim. och senast 24 timmar innan man åker in i England samt veterinären måste även intyga att hunden fått Frontline spot on mot fästingar. Har bara positiva upplevelser av att resa med hund, även i Normandie :msn_wink:
/Sylvia o Micke
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Jag har köpt en sele på Blå Stjärnan som jag fäster i det ordinarie säkerhetsbältet bak i bilen. Kanon bra hon kan se ut och hon kan ligga och sova utan att man ska vara rädd.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Ni som har hunden i en kanvasbur. Känns det "krock"säkert? Kanske beror mycket på hundens vikt?
Jag frågar efterom jag inte har haft tillfälle att se eller känna på en kanvasbur.

Hopfällbara burar verkar man avrådas från att ha då man kör och en stor gedigen bur får jag troligen inte in eller ut genom bodelsdörren. Då blir det trångt att bo i husbilen.
Funderar starkt på en sele att säkra i en bälteshållare.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Vår tik är "etterjobbig"! Jag litar inte på henne en enda sekund när hon är ensam. Hon skulle utan vidare tugga i sig alla dryga 7 meter husbil om hon får chansen.
Jag hoppas att hon lugnar sig med tiden.
Tanken har slagit mig att ha henne i sin bur inuti garaget, när vi måste lämna bilen för att dyka, käka eller handla. Hon brukar vara lite lugnare när det är mörkt men risken är att hon pyler. Då blir man väl anmäld av någon som tycker det är synd att stänga in henne där.
SUCK!
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

jag tror att hon är lugnare där i garaget. än i hela husbilen spec din jycke:msn_wink:
( har läst om hennes framfart) mvh Kent



 
F

F.d. 21719

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har två springrar med oss. Det säkraste vi kan komma på är att fälla ner dinettbordet, bädda med madrass med galonöverdrag, spänna fast dem med bilselen i säkerhetsbätena för bakpassagerarna. På så sätt ser de ut och oss, kan ligga ner när vi kör (vilket de gärna gör) och de är lite säkrare än utan sele. De får också vår värme/kyla från bildelen.
Det är inte en optimal lösning då vi inte kan använda dinetten under färd utan får ha ett litet brickbord extra som vi sätter mellan pilotstolarna. Och det blir lite pyssel att "bädda" varje morgon o kväll. Kanske kommer vi på en bättre lösning så småning om - vi har bara haft vår husbil några månader.
MVH

Nina, Janne, Rutan o Karmen i en underbar Free Tec kallad Bellman

:dog:
 

erwin

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9922
Medlemskap
2022
Sv: Hunden med i husbilen

hej. vi åker till österike varje år. och vår hund är alltid med. åker från trelleborg till rosstock där hunden får vistas i begränsade utrymen på båten ,finns rastplats att gå ut med hunden. ut från sverige har vi bara meddelat när vi beställer biljetter att vi har hund med, men när vi åker tillbaks till sverige har vi stannat i tullen och visat pass för hunden samt att den var avmaskad. men från den 1 januari behöver man inte avmaska hunden men om du är rädd om den köper du tabletter på apoteket och ger hunden. våran hund är nu tolv år och har varit med från början, kan tala om att det är så enkelt nu mot förr. vi har en gång även glömt att stanna vid tullen var på natten trötta men det gick bra med. så har du pass med rabies och de sprutor som behövs är det inga problem alls, inom eu. skall du utanför eu måste du ta reda på hos respektive konsulat om införsel i det landet. ha nu en trevlig utlandsresa.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Hej Erwin!
Man ska också fortsättningsvis avmaska hunden innan man återkommer till Sverige. Men efter den 1/1 -12 kan du göra detta själv utan intyg från en veterinär i utlandet.
 
Toppen