• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden med i husbilen

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Tyvärr miste vi vår älskade Bozz i somras, men nu har saknaden efter att få en ny hund blivit så stor att vi aktiverat oss och kontaktat en kennel som föder upp samma sort som vi haft tidigare (Schnauzer, svart). Går allt som vi tänkt oss så skulle vi få en valp i april. Än så länge vet vi ju inte hur det gått efter parningen, men vi hoppas det gick bra - i annat fall får vi vänta något halvår till.

Det jag undrar över är hur det går för er som idag har hundar med er. Fungerar det i bilen och är man välkommen på campingar etc?

Era erfarenheter är värdefulla så hör av er med råd och dåd!!

Sven och Agneta

:music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 7458

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Hej vi har 8 dvärschnauzer ,dom er med i bland ingen problem als:santa-5-icon:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Hej.

Vi har haft med oss våran Basset Griffon Jocke överallt i Europa., med andra ord en mycket berest vovve, enda problemet har varit värme nu sista åren. Jocke är nu 13 år.
När det varit riktigt varmt ex sydfrankrike har vi duchat honnom med handusch genom ett fönster.

Han har ett europeiskt Hundpass, vi har fått visa det en gång på en camping i Frankrike.
Håller på och fixar pass till vår nya hund, = 2 omgångar rbiessprutor och nu väntar vi på att få ta blodprov innan det är klart. Ganska dyrt första gången.

Vi har heller aldrig åkt med långa färjeturer för hundens skull. Trelleborg Sassnitz 4 tim
får hunden vara i husbilen.
Den nya hunden en drever vill helst sitta på instunentpanelen, vilket hon inte får vid körning.

Med andra ord med en lungn och stabil hund inga problem med hund i husbil.

Tänkte Jägarn :reindeer-icon:
 
F

F.d. 29995

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Hej,
Våra hundar har genom tiderna åkt mycket bil i Europa, 13 olika länder och mycket utgående från Österrike där jag har arbetat. Vi har alltid varit noga med att följa vacinerings åtgärder och ha rätt intyg med oss, det har varit lite turboläns de senaste åren, men nu har allt börjat att stabiliserat sig.
Vi Vill slå ett slag för säkerheten under färd och skulle vilja ha förslag på hur ni hanterat denna fråga.
Tacksam för tips
Hälsningar
Eva och Bertil
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har en liten jack russel som helst av allt vill sitta i knä hos passageraren och spana ut. För säkerheten har vi en sele på henne som vi fäster runt det egna bilbältet.
Vi har aldrig stött på några problem att ha hunden med på ställplatser och campingar. Utomlands får ofta hundar till och med följa med in i butiker och matserveringar.
Hunden är ju en familjemedlem som vill vara tillsammans med sin lilla flock.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har alltid vår lilla Shih-Tzu Flisan med oss på våra resor. Av alla ställen och länder vi besökt minns jag bara en camping i San Remo där hundar inte var välkomna. Vilket löste sig ändå, vi fick stanna så länge ingen annan campinggäst klagade...men det blev bara en natt sedan letade vi på en camping som var mer välkomnande för oss alla:yes:

Så länge vi kör så sover hon sött på golvet framför passagerarsätet, så fort handbromsen dras i hoppar hon upp som en raket och viftar ivrigt på svansen, redo för nya äventyr.

Med tanke på värmen och att Shih-Tzun inte är någon marathonlöpare så har vi köpt en "barnvagn" för hundar där hon nöjt ligger i skydd av suffletten och ser sig omkring när hon inte orkar gå mer.

/Carola
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Vår Zacko, dvärgpudel, är alltid med oss. Han gillar inte när vi kör men när vi stannar så är allt ok. Då vill han ut så fort som möjligt och kolla läget. När vi kör så ligger han antingen i någon säng där bak eller mellan oss i sin hundsäng.

Tycker att det är enkelt att ha med hund i Europa som jag upplever som mycket mer hundvänligt än Sverige. Att ha med sin vän på en restaurang är inget problem utan hunden är så välkommen bara den uppför sig hyfsat.

I Sverige så får ju hunden, enlig vissa, inte kissa på en ställplats hur man nu ska kunna undvika detta.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har heller aldrig åkt med långa färjeturer för hundens skull. Trelleborg Sassnitz 4 tim
får hunden vara i husbilen.
:

Gammal tråd! Men eftersom den vaknat vill jag berätta att vi åkte den färjeturen tur och retur i somras (2011) och det gick då utmärkt att ha med hunden upp på däck. Man fick inte vara överallt med hunden men hon slapp sitta i bilen.
 
F

F.d. 24336

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Hej
Vi har med våran hund överallt han älskar husbilen. Ett tips är att lämna den bara några minuter i början så han vänjer sig...vi stod bredvid en husbil i somras och han började skälla efter 20 min dom lämnade husbilen skällde i flera timmar...sedan pratade jag med dom och då sa dom att deras hund skäller aldrig han trivs så bra i husbilen men jag sa inget till dom
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har en Burstner Argos -09. Hunden är en Norsk Lundehund. Ja finderade länge på hur ja skulle få hunden att åka säkert i husbilen.
efter många funderingar så slog det mig:
jag byggde en plattform som passar precis inne i duschen på golvet. den står på filtertassar så att inget ska bli skavt eller dyligt. På denna plattform ställer jag sedan canvasburen till hunden. Jag limmade även fast en list så att inte buren kan glida ur duschen heller. På detta vis åker han bekvämt men framförallt säkert i husbilen.

Ja kan ta ett kort och visa upp om ni vill?

//Magnus
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Vi har också en svart dvärgschnauzer. Han är alltid med. Åker även med på vår 125:à (scooter) och älskar det. Åker även cykel, i en garderobskorg fastspänd på pakethållaren. För säkerhets skull har vi köpt en sele som är till för att fästa i säkerhetsbältet. Den använder vi alltså vid alla sorts transporter. Vi har honom med överallt. Han har t.o.m åkt spårvagn i Florens. Med andra ord, en berest hund.
Schnauzer är ju sådan till sin karaktär att den är nöjd, bara den får hänga med!

Lycka till

Gun
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Hur säkrar ni hunden i husbilen vid färd?
Speciellt är jag untresserad av att säkra en större hund då jag har en Saluki (valp nu och väger 23 kg, vuxen vikt 25-30kg).

Vi kör en Rapido 766FF enligt bilden och är lite osäkra på om vi ska ha en bur, lastnät eller sele. Kanske finns fler idéer?
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    34,4 KB · Visningar: 914
  • images.jpg
    images.jpg
    7,9 KB · Visningar: 919

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Våran Tibetanska Mastiff tjej IZA älskar husbilslivet.....hon har åkt sedan hon var 10-12 v...bästa hon vet....och hon är ganska stor men tar inte såå mkt plats ändå ..har sin säng under bordet som hon älskar....men hittar även sina egna favvoställen i hela husbilen..:msn_wink:
 

Bilagor

  • iza susar i husbilen sommaren 2011.jpg
    iza susar i husbilen sommaren 2011.jpg
    64,5 KB · Visningar: 9

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

Ja, det var min första tanke att låta hunden röra sig fritt. Men det kan bli rätt dyra veterinärräkningar vid en hätig inbromsning.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Hunden med i husbilen

Ja, det var min första tanke att låta hunden röra sig fritt. Men det kan bli rätt dyra veterinärräkningar vid en hätig inbromsning.



Testa mitt förslag, bygg en plattform som står i duschen. Funkar även till större hundar. Han kommer ingenstans.
//Magnus
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

I duschen? Men då har han inget fönster att se ut igenom och inte heller ser han oss. I vår bil skulle man lika gärna placera honom under sängen där det finns ett utrymme :msn_embarrassed:

En stor hundbur måste ju plockas ut ur bilen då man stannar för natten. Golvutrymmet i bilen räcker inte till att röra sig på om det ska stå en bur i bilen.
En bur rekomenderas vara hundens bröstbredd x 2.5 och då är det nog kört att få in den till duschen. Den kommer aldrig in genom dörren. Troligen inte ens in genom bodelsdörren.

Man skulle ju kunna ha en bur i delar som man skjuter på plats före avfärd och som lätt plockas ihop och lagras i någon av bilens utrymmen.

I personbilar har man ju lastnät. Kanske man kan använda ett lastnät så att hunden inte kan fara fram mellan stolarna och så ytterligare ett lastnät ca 1 m bakom stolarna. Trocklar man ihop ett till som tak så är väl hunden relativt säkrad.

Hur man än bygger så vill man ju inte sätta sågen i en ny husbil heller. Har sett här på husbilsklubben de som snickrat till utrymmen under dinettens säten. Men buren ska ju vara 70 cm hög och då når inte jag ner med benen.

Kanske får byta till en tax ? :msn_wink:
 
Senast ändrad:

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Hunden med i husbilen

hej så här åker Arrak ( jack russel ) när vi är ute.
002.JPG
003.JPG
mvh Kent
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Hunden med i husbilen

Hej! Vi har en labbe vid namn Jeff som bara älskar det här med husbil, han är först ut när vi börjar att plocka ut ligger mellan stolarna(under färd med sele som är fastspänd i bilbälte).
Han har varit med nere i Europa 2 somrar i rad och det har varit helt utan problem. Enda gången vi blev nekade sommaren-10 var i Royan(franska
atlantkusten) men det var ju bara att söka upp en annan camping.
Pass behövs ju och alla vaccinationer måste vara tagna, men annars bara åk, det går superbra!:msn_laugh:
Lycka till mvh Birgittha och Mats
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hunden med i husbilen

Hej alla husbilsåkande hundälskare/ägare. Vi har aldrig varit utomlands med husbil och hund. Vår Yorkshireterrier har pass med anteckningar om alla vaccinationer inklusive rabies. Min enkla fråga är hur gör man när man åker ut ur Sverige och vad är proceduren vid gränspassager inom EU ? skall man stanna och anmäla att man reser med hund, eller är det bar att köra? Gäller samma när man återvänder till Sverige?
Vi är villrådiga och vill inte göra fel så att vi inte får med oss hunden!
 
Toppen