Jävlar, vilken fräs det blev i den här tråden. Jag har haft hund, jag har tränat och tävlat med hund. Jag också haft katter.
Det finns väldigt många trevliga campinghundar, det finns också trevliga campingkatter, men de är färre.
Kan berätta att vår senaste katt, en sibirisk prinsessa, trivdes utomordentligt med campinglivet. Promenader i koppel, givetvis. Hon var dessvärre inte särskilt hundrädd, utan förlitade sig på sina egna egenskaper. Det gick oftast väldigt bra. De flesta hundar vekade acceptera hennes integritet.
Men vid ett tillfälle, när vi var ute och promenerade i koppel, slet sig en Rottweilerliknande blandras och attackerade katten. Jag stod en bit ifrån med ett flera meter långt koppel och hoppades att hon skulle springa in under husbilen. Men den 3 kilos sibiriska prinsessan, kröp ihop för att möta anfallet mot 30 kilos hunden! Jag skrek och vrålade, varpå hunden blev distraherad, så jag kunde sparka till den i sidan. Hunden försökte då bita mig, men blev samtidigt ställd av mitt agerande. Jag kom runt och fick tag på ett bakben och kunde lyfta den. Då lugnade hunden sig betänkligt och kattskrället gick värdigt in i husbilen. Hon ansåg väl att hon vunnit matchen. I det läget kommer hundägaren rusande och förklarar att kopplet till hunden gått sönder. Sen lägger han till att det är inte särskilt lämpligt att ha katter på campingplatser. Då gick topplocket! Men tack vare att min fru också anslutit, blev det inte mer dramatik. Hundägaren var sedan ångerfull och berättade att de tagit hand om en problemhund, en osäker Rottweilerblandning, trots att de inte hade någon hunderfarenhet sedan tidigare. Vi rådde dem att lämna tillbaka hunden. Den förtjänade definitivt en bättre chans!
Sorry, det blev väldigt OT i förhållande till hundavgift.
Jag gillar hundar på camping. Den absoluta majoriteten campinghundar är oftast väldigt trevliga! Förstår ändå avgiften. Många campingplatser har faktiskt faciliteter för hundar, typ dusch. Sen är det inte alla som gillar hundar, vilket kan ge ett visst avbräck. Det är inte heller alla hundar som beter sig väl, vilket reflekteras i campingplatsens omdömen. Det är inte alla hundägare som plockar upp. Osv osv. Sen är väl den extraavgiften ingen big deal för någon! Särskilt inte om det är en trevlig plats för hunden. Men jag tycker det är kul med campinghundar!