• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar och klor

F

F.d. 5322

Guest
Vad är det med hundar och deras klor?
Det är ju livrädda om dessa små vassa tingestar och många är nästan omöjliga att få klippa. Vad beror det på?
Jag har försökt att lära jyckarna efter hand från att de är små men har aldrig lyckats att få dom att bli orädda för saxen.

Sen kan man ju kanske diskutera om man ska klippa klorna på en jakthund under säsongen. Jag tänker på dåliga isar. Om klorna är lite längre och framför allt vassare, så inbillar jag mig att chansen ökar att de ska kunna ta sig upp ur en vak. I alla fall om hunden är en tik. Hanarna har ju av naturliga orsaker, betydligt svårare att lyckas komma upp ur det våta.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hundar och klor

Det är inte bara hundar, varje gång jag ska klippa naglarna på min sexåring är det total cirkus....så har det varit sen han föddes...fattar inte vad det beror på, det gör ju inte ont, och vi har aldrig hållt fast eller tvingat...
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Hundar och klor

Vad är det med hundar och deras klor?
Det är ju livrädda om dessa små vassa tingestar och många är nästan omöjliga att få klippa. Vad beror det på?
Jag har försökt att lära jyckarna efter hand från att de är små men har aldrig lyckats att få dom att bli orädda för saxen.

Sen kan man ju kanske diskutera om man ska klippa klorna på en jakthund under säsongen. Jag tänker på dåliga isar. Om klorna är lite längre och framför allt vassare, så inbillar jag mig att chansen ökar att de ska kunna ta sig upp ur en vak. I alla fall om hunden är en tik. Hanarna har ju av naturliga orsaker, betydligt svårare att lyckas komma upp ur det våta.

Hej "LG o Mia" Klor/ben liksom tänderna på en hund är livsviktiga och en förutsättning för en överlevnad...... så att de är nerviga vid tex kloklippning är inte så konstigt.
Man får aldrig tvinga sig på en tex kloklippning, utan istället långsiktigt bygga upp ett förtroende.

mvh Stig
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hundar och klor

HEJ

Vi har en Goldentik på 4år och vi började att nafsa lite på klorna jättetidigt i valpåldern! Luftklippte lite även om det inte var helt nödvändigt! Allt för att vi trodde det skulle bli något positivt.

Belöning efteråt som regel. Även nu så försöker vi göra kloklippandet till en trevlig stund med lite inoljning av trampdynor och godis efteråt!

TROTS det så gillar inte "Molly" denna kloklippning!
Varför vete tusan:msn_weird:

Anders & Marie-Anne som inte är några hundproffs direkt!
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Hundar och klor

Det viktiga är att ha "gott om tid" att vara lugn själv och göra det ofta. Hos mitt gäng gör vi det till en mysig stund:dog:. Alltid samma täcke på golvet och en matte som (med lite problem) sätter sig på golvet och börjar alltid med en rejäl pälsvård och mycket kel o gos. När alla 3 är klara blir det en näve godis på gräsmattan.

Jag tror det viktigaste är att inte tvångshålla för det skapar så mycket stress, snarare att man har en medhjälpare som distraherar med något jättegott.

LYCKA TILL
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hundar och klor

Tackar för tipsen!
Vi kan nog behöva alla lyckönskningar om jag känner min hund rätt. Vi lyckas ta en klo i taget när hon sover. Tyvärr har hon börjat sova med ett öga i taget sedan hon kom på vår strategi.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Hundar och klor

Bra taktik:bock:ta en klo om dagen.

Jag har nog de "lugnaste" hundar :msn_wink: som finns och är otroligt tacksam för det.

Men ok jag har mycket lång erfarenhet..... fick första egna hunden 1956 och har haft lite uppfödning och då började jag klippa med en nagelsax vid 2 veckors ålder.

Ska bli roligt att träffa er och hundarna så småningom/ Ha det gott i höstrusket
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och klor

Min drever är foglig och lättskött- brukar klippa 2 tassar åt gången och sen mycket uppskattad belöning "kloklippgodis" en bit pålägg skinka eller liknande.

Jägarn
 

Bilagor

  • PICT0139.JPG
    PICT0139.JPG
    565 KB · Visningar: 1
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Hundar och klor

Min kille som ju är i hundhimlen sedan snart tre månader, var heller inte så förtjust i klotången även om han litade 100% på mig.
En batteridriven Dremel med sliphylsa var lösningen.
Lätt att använda och mindre risk för att komma åt klons pulpa.
 

Bilagor

  • cordless_dremel.jpg
    cordless_dremel.jpg
    36,6 KB · Visningar: 1
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Hundar och klor

Trots att blicken ser lite lömsk ut på drevern, är det en vackert tecknad hund, så vitt jag kan bedöma. Har alltid velat ha en trefärgad drever och den vi har skulle blivit det. Men hon var som en kameleont när hon växte upp. Ena månaden var svansen kolsvart och nästa röd.
Den förblev röd till slut. Men hon hade ett härligt skall i skogen!

Reagerade inte jycken för surret från maskinen? Tycker nästan den skulle vara mer otäck än en bra sax, för en hund. Men alla är ju individer. Får kanske testa den vi har.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hundar och klor

Vi är uppfödare av rasen flat coated retrievers och har själv fyra st som våra egna och i åldrarna 3 - 12 år.

Hundar liksom många andra djur är mycket rädda om sina fötter och inte primärt bara om sina klor.

Vi anser att klippning av klorna bör ske ca varannan vecka så, att längd på klon och dess pulpa hålls så konstant som möjligt.

Klippning ska inte utgöras av vild brottning och fasthållning av hunden på golvet utan i så stort lugn som möjligt. Hunden bör ligga på sidan på ett bord, där man också har bra belysning. Man bör vara två vid klippning, en som klipper och en som håller hunden lugn och trygg samt förhindrar ryckningar och snabba kast. Efter klippningen ska hunden få beröm och någon form av godis.

Naturligtvis ska man använda en beprövad specialsax för ändamålet. En vanlig nagelsax för "människoklor" är helt olämpligt att använda. Den typ av elektriska slipmaskiner, som avbildats ovan är, anser vi vara "rena snurren" och vi känner inte till någon i hundkretsar som anser den vara användbar för ändamålet.

Till Ludde vill jag säga som jag ofta gör annars: "Hundar är också människor!" Och om det varit otrevligt någon gång att få klorna / naglarna klippta, så glöms det inte bort så lätt - rena självbevarelsedriften!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hundar och klor

Vi använder en liknande, fast billigare, från Claes Olsson till finputsen. Grovklipper med tång och tar det sista och putsar kanterna med slipmaskinen. Saga reagerar mindre på slipmaskinen än på klotången. Rekommenderas.
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Hundar och klor

Att man ska ha en "riktig" klotång är absolut nödvändigt, att jag använde nagelsax på tvåveckors valpar har sin förklaring klotången var större än valpen:dog:.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och klor

VovVov inte heller jag gillar kloklipp, fast sedan ett år tillbaks
har husse slutat med detta för att vi ska kolla vad som händer.
Det händer inget alls klorna växer till normal längd o därefter slits dom
på naturligt sätt när vi tar våra dagliga promenader.
HaDe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hundar och klor

De flesta hundarna här i Sverige lever en stor del av sina liv inomhus på släta golv, och sliter inte klorna i samma takt som dom växer till. Problemet med för långa klor är en ökad risk för skador (klofraktur).
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Hundar och klor

En hund skall man kunna klippa tryggt både med en klotång eller maskin.... det handlar först och främst om ett uppbyggt förtroende, som bottnar i ett tryggt och kunnigt ledarskap.

Jag har under närmare 25 års uppfödning av Rottweiler haft olika personligheter på mina hundar, men alla har med glädje valt att bli kloklippta och då är det en ras med stark integritet och stora drifter....... som valpar är de naturligtvis osäkra, men efter ca 1 års ålder så lägger de sig självmant på rygg med tassarna i vädret för att bli kloklippt så fort jag tar fram tången. Och har jag då haft 3-4 vuxna hundar, så har de alla lagt sig i rad inför detta.

Det är alltid lättare att komma tillrätta med ett problem, om man vet orsaken till reaktionen och att det sedan visar sig vara fullt naturligt beteénde av hunden ....... tassar/ben liksom tänder/käften är en förutsättning för överlevnad och gör dessa delar extra känsligt för hunden. Med denna insikt, så kanske man har mer tålamod och förståelse.

Så grunden till en trygg hund i dess olika sitiuationer, läggs av ett bra ledarskap..... för utan ett tryggt och säkert ledarskap, så hjälps det inte oftast med "mutgodis" i vissa sitiuationer.

Jag brukar börja med att klippa valparna på en säker och trygg plats utan andra hundar och människor, för när hunden ligger på rygg så känner sig valpen extra utsatt för ev. fara ......

Ta ett vänligt, fast och bestämt grepp om tassen, utan att hålla för hårt. Klipp endast en klo utan att göra en stor sak av det och ingen beröm efter klippningen...... som då istället kan förstärka en rädsla hos hunden.

Skulle hunden rycka till sig tassen, så är det viktigt att följsamt följa med med handen, utan att släppa greppet.....och när hunden slappnar av igen, så drar man lugnt åter tillbaka tassen utan tvång. Eller klipper i det läge som verkar bekvämt för hunden.

Kanske får man i början släppa tassen några gånger, om man känner stress från hunden......

Efter en kloklippning, så får man fortsätta vara lugn och visa inte att något precis har hänt genom att glatt berömma hunden.......utan passa på att så länge som möjligt klia den rogivande på bröst/mage eller platser som den uppskattar extra, och att den sedan i början kan resa sig när den själv vill.

2:a klon kan man ta dagen därpå....om det käns bra. Man får skynda långsamt, det ger snabbast resultat.

När det har börjat rulla på, så är det viktigt att man tex efter ett antal kloklippningar, om man då tex bara har 1-2 st kvar....... att man då hoppar över dessa, om hunden skulle bli osäker och otrygg.
För det kan vara lätt att man gärna vill "stöka" undan dessa också, så blir man färdig. Men då kan man rasera all tilit som man byggt upp direkt.

Finns det både Husse o Matte i flocken, så tycker jag att den som verkar mest ha skänsla för detta skall få inleda klippningen ett tag framåt.... så inte båda vill träna och dela denna stund med hunden. Och när hunden blivit van, då kan den andra få ta över.

mvh Stig
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen