• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar i husbilen

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Hej ni alla som har hundar!

Hur gör ni med säkerheten med hund i husbilen har ni bur eller är hunden kopplad med nått säkerhets bälte?:(

För i en en kombi bil har man ju bur åt sin lilla älskling

men i husbilen får man ju inte rum med en stor bur om man inte har väldigt stor husbil och det har ju inte alla.


(vi har en stor hund) och han ligger under bordet då vi åker

men det är ju igentligen inte säkert:confused:

country
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Hej, Country.
Vi har samma funderingar... Du kan ju se på lilla bilden hur vår vovve vill åka.
Hon påstår att hon spanar efter vägpirater så vi har väl godkänt läget än så länge.

Dessutom är hon ivägen när husse vill slänga en koll på navigatorn - hakstödet.

ds
 
H

hianders

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Titta på bilderna för hianders, där kan du se hur våra fyra st shelties bor under färd. Det finns ett galler mellan garaget och bodelen. De trivs jättebra där och sover skönt på filtar och täcken. Du kan också gå in på Damernas och Husdjur (eller hundar) i husbilen. Där finns det många förslag, också för stora hundar.

Voff

HBK 145 Inger

PS Välkommen till Korskrogen (granne med Hemslöjden) och titta på vår lösning. Vi är ju nästan grannar vet ja! DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8339

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Hejsan alla hundälskare, min lilla Nova har jag köpt en säkerhetssele till och sätter fast i bilbältet när vi åker. Hon är helnöjd och sitter säkert.:spinny:
 
M

mikkis

Guest
Sv: Hundar i husbilen

hej !
Vi har 2 st små pappilon hundar och bäge dom är faktiskt tyvärr helt lösa under färd i våran husbil..
fast bägge ligger och sover hela tiden i sängarna bak då vi kör med bilern! dumt ja men men...
 
F

F.d. 8782

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Vår tollare är oxå lös i husbilen, inte bra vi vet. Men han ligger oftast o sover i sin korg under bordet. Men visst, e olyckan framme så... :wideeyed:
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i husbilen

Hej, vi har samma lösning som Stina. Vår Westie (lystrar till namnet Boss!) har en bröstsele som är kopplad till sittplatsens säkerhetsbälte i bodelen.
Med den lösningen har han en viss rörlighet men är säkrad i händelse av en hård inbromsning eller ännu värre om en allvarlig olycka skulle vara framme.
Selen finns för alla storlekar, för riktigt små hundar till stora, vår sele är inköpt hos Huveröd i Göteborg.
Vi har även en dekal på höger sidoruta som talar om att vi har en hund i bilen.

Voff, voff...
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Våra tre Cavalierer sover mellan långbäddarna i vår Travelmaster med ett galler framför och ett bagagenät spännt över dom mellan sängarna så att dom inte kan kastas runt i bilen vid en ev. olycka. Det fungerar bra tycker vi för dom har i alla fall möjlighet till en begränsad rörlighet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i husbilen

Som kanske förstås av signaturen så ligger den något mindre hunden i Annikkas knä eller på andra ställen som passar för tillfället. Den större hunden är inburad i en del av garaget och har eget fönster så att hon kan bevaka bakomvarande trafik.

Jag har funderat en del över detta med en dekal på bilen som talar om att det finns hund i bilen. Varför har man dekalen, är det för att skrämma iväg eventuella oönskade besökare? Hur gör man när det inte finns hund i bilen?
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i husbilen

Goväll...
Vi har våran Leo liggandes under bordet eller sittandes mellan oss när vi kör...med kopplet på...men det är svårt när man har en stoor hund på 50 kg.:wideeyed: .hur man ska lösa detta med*säkerheten*..en bur är ju bara att glömma.:swoon: ...blir lite väl trångt..:)

Dalahälsningar från Leo med matte Lotta & Husse Stefan och lillhusse Pontus
 
Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i husbilen

Som kanske förstås av signaturen så ligger den något mindre hunden i Annikkas knä eller på andra ställen som passar för tillfället. Den större hunden är inburad i en del av garaget och har eget fönster så att hon kan bevaka bakomvarande trafik.

Jag har funderat en del över detta med en dekal på bilen som talar om att det finns hund i bilen. Varför har man dekalen, är det för att skrämma iväg eventuella oönskade besökare? Hur gör man när det inte finns hund i bilen?


Dekalen har två syften kan man säga, den viktigaste i mitt tycke är att om man råkar ut för en olycka talar dekalen om att man har en hund i bilen.

Den andra inte så oviktig heller är som du nämner är att eventuella skumrasktyper som smyger runt ser att det (kanske) finns en hund i bilen.

Inte för att vi är skraja när vi campar men jag tror att både larm och hunddekal sållar bort vårt ekipage i ett första skede när dessa typer inspekterar sina tilltänkta offer.
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Hej vår 7 kilosjycke får röra sig fritt i bodelen, men ligger mest och sover vid färd. Men en annan fråga, vid resa ner till Spanien, finns några regler här som bör beakta? Tipps emotses.
Ingemar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i husbilen

Regler angående hund antar jag.

Hunden skall vara märkt, helst med chip, och rabiesvaccinerad enligt ett speciellt schema med efterföljande godkänt test. Då erhålles ett hundpass där veterinären skriver in vaccinationer. Sedan skall hunden ges avmaskningspiller hos en veterinär, som också fyller i hundpasset, innan inresa till Sverige. Det är i princip det hela. Rabiesvaccinationen skall förnyas enligt vad som skrivs in i passet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i husbilen

Dekalen har två syften kan man säga, den viktigaste i mitt tycke är att om man råkar ut för en olycka talar dekalen om att man har en hund i bilen...

Men tar du verkligen bort dekalen om du kör bilen utan medföljande hund. Olyckan kan ju hända även då och det är ju trist om dyrbar tid hos räddningsfolket går till spillo för att leta efter en hund som inte finns.

Samma sak med de som har en skylt med "baby onboard" som jag sett utan att det fanns något barn i bilen (om det inte låg i bagageluckan). Hur mycket tid går åt till att leta efter ett barn som inte finns vid en olycksplats?
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Hej!

Vi har 2 cairnterrier och dom har funnit sina platser under förar och passagerar stol i det lilla hål som finns där en perfekt sov plats tycker dom.
Vi har lagt filtar där så dom har det skönt.

Gunnar & Kersti
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Våran Cavalier sitter tryggt fastspänd i sin sele i det ordinarie bältet för allas bästa.
Tänk vad som skulle kuuna hända vid en krock, hundstackarn åker som en projektil och kan orsaka svåra skador på sej själv samt husse o matte...HUGA !
Det är säkert roligare för våran Harry att springa lös i bilen, men vi sätter säkerheten främst för oss alla!
 

Starcadia

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025
Sv: Hundar i husbilen

Vi har 3 Golden Retriver och de ligger i garaget som är lite omgjort för att passa för dom.
Ett uppsågat hål under bädden och ett golv, en vägg så att vi fortfarande har lite garage kvar sist men inte minst ett galler som vi drar för när vi kör, de ser oss hela tiden och det funkar jättebra.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Jag tvivlar starkt på att en sele eller ett galler håller kvar hunden vid en krock, möjligtvis om man åker av och bilen rullar men då mosas bilen i smulor ändå.. En hund som väger sådär 20 kilo blir en elefant vid en krock i 90 och då vill det till riktigt stadiga saker om den inte ska bli en flygande elefant från baksoffan till dom som sitter fram. Har man som Hundvakten en hund av älgstorlek så blir den inte lättare... Jag misstänker att bygga om garaget bak till en hundkoja är det ända som håller vid en kraftigare krock.
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i husbilen

Det är nog svårt att ha en stor 45-50 kg hund i sele fastspänd med bältet , för det är väl så att hunden ska sitta på sätet då eller:swoon: ??

Och vi som inte har garagedel..eller 2 sängar..att göra "bur mellan har ju lite svårare att skydda våra älsklingar under färden..

men man får kanske sätta på dom en sele o fästa fast älsklingen i bältet..så han ligger still under bordet när man åker.

Ps jag menar hunden ej maken DS:wink:

var rädd om er o era hundar.

country
 
H

hianders

Guest
Sv: Hundar i husbilen

Håller med dig om att det bästa nog är en sele och göra en liggplats under bordet för en stor hund om man inte har garage.
Ni är i alla fall välkomna till Korskrogen och hälsa på oss och våra hundar!!
Nu skall vi packa Adde och dra mot Ludvika!!
Kanske ses vi där?

HBK 145 Inger och Hasse & Grabbarna Grus
 
Toppen