• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hundar i husbil

F

F.d. 50079

Guest
Sv: hundar i husbil

Köp hundbälten funkar perfekt, min ena hund väger 22 och han har Mediumbältet finns även i L.

Eva:wideeyed:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: hundar i husbil

Låter livsfarligt, tror du ett kompostgaller håller vid en inbromsning, hundarna blir ju spetsade på gallret eller fortsätter framåt.....en hund på 6 kg väger ca 240 kg vid en krock i 50 och dryga 750 kg vid en krock i 90. Många brukar svara att i 90 överlever man inte ändå???

F.ö är det lag på att ha lasten säkrad. Det finns en dom i våras efter att en dam haft en valp lös i bilen, ingen olycka utan bara stoppad av en uppmärksam polis, tack och lov.

Gnällfia Eva

P.S sätt hundbälte på dom istället, finns flera olika varianter som man sätter i ordinariebälte, vi har´två hundar bältade så i soffan i bodelen, fäller ner bordet så att dom har en stor yta att ligga på. D.S:wink:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: hundar i husbil

Fattar nog inte riktigt?? Åker hundarna så som bilden ser ut?? Varför krockselar om de inte sitter fast i bälten??

Vi har precis sådana selar men de sitter i sin tur fast i bilbältena. :spinny:

Eva
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: hundar i husbil

Menar du att hundarna ligger bakom kompostgaller vid färd?? Hur länge tror du att ett kompostgaller står kvar vid en kollision när det kommer 2 hundar flygande. LIVSFARLIGT!

varför kan man inte ha hundarna bältade på soffan i bodelen, har inte alla h:twitcy:usbilar bälten där??

Dum fråga kanske??

Eva
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: hundar i husbil

Det finns bilbälten/krocktestade selar till ALLA storlekar på hundar!! En självklarhet!!

Eva
 

PoPS

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025
Sv: hundar i husbil

hej för oss funkar det med en jord-krok och lina i annpassad längd ha en bra sommar
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: hundar i husbil

Vår hund binds oftast i fotpallen och är det gräs kan han släpa iväg den några meter. Nu är han ingen attackhund utan snarare den där stillsamma lugna typen på några få kilon. Tycker det är bättre att han sitter kvar vid pallen än om vi glömmer bort honom då han sitter fast i cykelstället för då lär han få springa.

Han sitter aldrig fast i husbilen när vi åker utan sitter alltid mellan stolarna på sin upphöjning, inte så han ser ut för då blir han oroligare och om vi smäller lär han få kyssa instrumentpanelen.


Ingen risk att han glöms bort, hela livet kretsar runt honom och framförallt vid husbilsåkandet.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: hundar i husbil

De gånger jag behöver sätta fast hunden vid husbilen använder jag ett gammalt kraftigt 8m rullkoppel som låses i för platsen rätt längd. Öppnar passagerardörren och klämmer fast det i dörren.
Även om risken är obefintlig att jag åker iväg med fastsatt hund drar jag ut snöret nån meter till o hänger koppelhandtaget (som är en stor klump) över ratten.
 
Toppen