• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar i husbil under färd

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Beror väl på vad det är för hundar.
vår Golden med sina 30+ kilo får inte ens plats mellan stolarna även om jag aldrig skulle komma på tanken att ha henne lös under färd.

lite märkligt hur man resonerar ibland. Vem skulle komma på idén med att ha sitt tvååriga barn löst på golvet vid färd? Knappast någon antar jag. Men en hund är OK? Mindre farligt eller mindre värt?
vid en kollision eller enbart en häftig inbromsning kommer allt som är löst att tumla runt. Tro mig jag har varit med om detta.

Inte meningen att peka finger. Alla gör som de själva vill.

Våra vägde också runt 30 Kg, och fick lätt plats mellan sätena i vår bil, occuperade väl också en bit av fotutrymmet på passagerarplatsen, men det var helt o.k. F.ö. vad är det som kommer flygande i husbilen när man tvärbromsar, om det gör det har man ju en massa lösa prylar i bilen, och det är ju minst lika farligt, och minst lika fel. I övrigt undrar jag i vilken situation hunden skulle kunna flyga omkring när den ligger mellan framstolarna, bara om bilen slår runt? Och då kanske ingen har några bekymmer mer, men det vet vi ju inte något om? Och om jag värderar ett barn högre än en hund, ja definitivt!
Och det betyder inte att vi inte älskade våra hundar!
 
Senast ändrad:

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Våra vägde också runt 30 Kg, och fick lätt plats mellan sätena i vår bil, occuperade väl också en bit av fotutrymmet på passagerarplatsen, men det var helt o.k. F.ö. vad ör det som kommer flygande i husbilen när man tvärbromsar, om det gör det har man ju en massa lösa prylar i bilen, och det är ju minst lika farligt, och minst lika fel. I övrigt undrar jag i vilken situation hunden skulle kunna flyga omkring när den ligger mellan framstolarna, bara om bilen slår runt? Och då kanske ingen har några bekymmer mer, men det vet vi ju inte något om? Och om jag värderar ett barn högre än en hund, ja definitivt!
Och det betyder inte att vi inte älskade våra hundar!

Vill inte kapa tråden ytterligare med denna diskussion. Som sagt var och en gör som den vill. Jag kommer dock aldrig att ha en hund lös I bilen under färd. Inte för att det är olagligt utan med omtanke om hunden.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vill inte kapa tråden ytterligare med denna diskussion. Som sagt var och en gör som den vill. Jag kommer dock aldrig att ha en hund lös I bilen under färd. Inte för att det är olagligt utan med omtanke om hunden.
Mycket fin tanke men tänker du inte på dig själv i första hand? Oavsett hur stor eller liten hunden är så blir den en projektil som med oerhörd kraft kommer farande framåt i bilen & får man den i nacken så är det kört. Att det är förbjudet med lösa djur i ett fordon har inte med omtanke om djuret att göra utan om människan. Ett skadat djur avlivas eller vårdas på ägarens bekostnad men en människa vårdas på skattebetalarnas bekostnad därav förbudet.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Mycket fin tanke men tänker du inte på dig själv i första hand? Oavsett hur stor eller liten hunden är så blir den en projektil som med oerhörd kraft kommer farande framåt i bilen & får man den i nacken så är det kört. Att det är förbjudet med lösa djur i ett fordon har inte med omtanke om djuret att göra utan om människan. Ett skadat djur avlivas eller vårdas på ägarens bekostnad men en människa vårdas på skattebetalarnas bekostnad därav förbudet.

jo självklart är det så. Menade att det är inte förbud i sig med böter som motiverar utan säkerheten för förare, passagerare och djuret.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
När jag läser den här tråden kan jag inte låta bli att undra, vad gör hundarna så högt upp i bilarna att de kan slungas uppåt-framåt vid en olycka och
därigenom vara en fara för förare och passagerare?
Våra hundar låg alltid mellan framstolarna när vi körde, och sov för det mesta?
Vad händer om en liten hund kryper under pedalerna och du måste bromsa? Det är inte bara det att dom kan vara en fara vid krock, dom kan orsaka olyckor genom att störa föraren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad händer om en liten hund kryper under pedalerna och du måste bromsa? Det är inte bara det att dom kan vara en fara vid krock, dom kan orsaka olyckor genom att störa föraren.

Kanske inte så troligt, våra vägde ca 30 kg, de får väl knappast plats under pedalerna..? :) Sedan får man väl som förare vara såpass uppmärksam
att man märker sådant? Men som sagt, dom lade sig åt det hållet där det fanns mest plats och det var på passagerarsidan. Var aldrig något problem under närmare 10 år och över 10.000 mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mycket fin tanke men tänker du inte på dig själv i första hand? Oavsett hur stor eller liten hunden är så blir den en projektil som med oerhörd kraft kommer farande framåt i bilen & får man den i nacken så är det kört. Att det är förbjudet med lösa djur i ett fordon har inte med omtanke om djuret att göra utan om människan. Ett skadat djur avlivas eller vårdas på ägarens bekostnad men en människa vårdas på skattebetalarnas bekostnad därav förbudet.
Man får ju också inse att lagen är egentligen skriven för för personbilar, där hundarna normalt finns i baksätet, d.v.s. högt upp bakom förare och passagerare och därför kan orsaka stor skada vid en olycka. Varför husbilsägare sedan upprepar detta genom sätta/lägga hundar högt upp på sängar och säten under körning det förstår jag inte. Självklart hör dom hemma på golvet, gärna så långt fram som möjligt, där kan dom inte orsaka samma skada på förare och passagerare. Om man sedan vill ha dom bältade eftersom det är lag, bör man ju lösa det så att det fungerar på golvet.
Förslaget med ett lågt monterat rullbälte har jag också funderat på, och kommer att omsätta det om vi skaffar hund igen!
Och förmodligen blir det så!! :)
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Kanske inte så troligt, våra vägde ca 30 kg, de får väl knappast plats under pedalerna..? :) Sedan får man väl som förare vara såpass uppmärksam
att man märker sådant? Men som sagt, dom lade sig åt det hållet där det fanns mest plats och det var på passagerarsidan. Var aldrig något problem under närmare 10 år och över 10.000 mil.
Du svarade medan jag skrev.
 
Toppen