• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar i husbil under färd

A

Annica

Guest
Hej.Behöver lite tips hur vi ska sätta fast våra vovvar.Bur är uteslutet.Vi har köpt selar.
 
A

Annica

Guest
Hej.Nu har vi varit ute några ggr med våra vovvar.Sitter fastspända i soffan och bordet är nerlagt så dom kan lägga sig ner.Den ena är så stressad, flämtar, skakar och mår inte bra.I bilen sitter dom i varsin bur och då är det inga problem.Jag tycker det är så jobbigt att se honom må så dåligt.Behöver tips och råd så husbilen blir en trivsam upplevelse får både oss och dom.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Hej.Nu har vi varit ute några ggr med våra vovvar.Sitter fastspända i soffan och bordet är nerlagt så dom kan lägga sig ner.Den ena är så stressad, flämtar, skakar och mår inte bra.I bilen sitter dom i varsin bur och då är det inga problem.Jag tycker det är så jobbigt att se honom må så dåligt.Behöver tips och råd så husbilen blir en trivsam upplevelse får både oss och dom.
Hej! Vi använder Adaptil feromonspray, man sprayar tre fyra duschar där dom ska ligga. Vi märkte en avsevärd effekt på vår stressade hund. Efter ca fem ggr lade han sig och sov under färd, vilket aldrig hänt förut. Nu vet jag inte om det är feromonerna eller att han kommit ur sin psykiska könsmognad, han är två år. Kan även vara en kombo. Annars har vi hundarna precis som ni under färd.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Kompisen gjorde som du föreslår, Blev stoppad av polisen, med tre hundar blev han 4500Kr fattigare.
Kan det verkligen stämma?
Böterna för osurrade last, som det handlar om i det här fallet, är 1500 kr. Om någon kör ett osurrat möblemang på en släpkärra, t.ex. ett bord och fyra stolar, så är jag tämligen säker på att bötesbeloppet blir 1500 kr och inte 7500 kr (5 x 1500 kr). Tre lösa hundar kan inte kosta mer än en lös hund.
 
W

Weckman

Guest
Kan det verkligen stämma?
Böterna för osurrade last, som det handlar om i det här fallet, är 1500 kr. Om någon kör ett osurrat möblemang på en släpkärra, t.ex. ett bord och fyra stolar, så är jag tämligen säker på att bötesbeloppet blir 1500 kr och inte 7500 kr (5 x 1500 kr). Tre lösa hundar kan inte kosta mer än en lös hund.
Blir dyrt med många hundar.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Blir dyrt med många hundar.
Det skulle vara intressant att veta vad en domstol skulle utdöma för böter. Enligt gängse lagstifting, så anses hundar som "saker" bl.a. här:
och två eller tre lösa saker borde inte kosta mer än en lös sak. Det är inte alltid att en domstol tycker samma sak som polisen, som kommer med ett föreläggande. Men det lär vi få veta först när någon inte godkänner föreläggandet, utan låter det hela gå till domstol. Eller det kanske någon redan har gjort? Berätta i så fall vad domstolen tyckte!
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Böter är en oviktig sak i detta sammanhang tycker jag. Tyvärr har jag sett med egna ögon vad som händer vid en krock i ca 70 km/h med en lös hund I bilen. Inte min bil och hund utan anlände strax efter till olyckan. Även en mindre hund blir en rejäl vikt som med stor kraft far framåt vid en kollision. Livsfarligt för hunden och för passagerare.
i en fastspänd bur blir sträckan som hunden ”tumlar” runt så kort att den har stor chans att klara sig. Fastspänd i en sele samma sak.
Vi har vår 30kg Golden fastspänd i sele på soffan bakom oss. Bordet nedfällt med dyna och filt på. Då kan hon växla mellan att sitta och lägga sig ner.
 
R

RobbeS

Guest
Jorbruksverkets riktlinjer om transport av levande djur täcker in alla transporter av djur. I de allmänna råden om transport på väg står det "Djuren bör säkras genom att förvaras i säkrad transportbur eller, då det gäller hundar, i särskilt anpassat säkerhetsbälte".

Finns det en föreskrift, i detta fall jordbruksverkets SJVFS 2019:7, så finns det oftast också en straffsanktion inskriven i själva förordningen eller i annan lagstiftning. Ska leta lite bättre efter denna men hundar kan inte helt likställas med annat gods då det finns särskild lagstiftning för transport av hundar vilket det inte finns för det mesta annat man transporterar i bilen.
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Även vi har sele till vår valp. Är glad för att han lägger sig direkt och sover. Förstår din frustration över att hunden är orolig. Har inga ide'er som jag vet skulle funka för er hund.
Tänker att testa favorit tuggben och mycket korta resor.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Böter är en oviktig sak i detta sammanhang tycker jag. ...
Instämmer fullständigt men trots det vill jag veta att inte polisen har något eget "hittepå".
En annan sak som ingen verkar tänka på är vad som händer med inredningen i bilen vid en krock. Var det inte här på forumet någon lade ut en film från Hymer (?) för något år sedan. Både passagerare i bilbälte och hundar i sele kan råka riktigt illa ut. Bäst klarar sig nog en hund i bur. Tyvärr har vi ingen plats för bur utan våra har sele.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Kan det verkligen stämma?
Böterna för osurrade last, som det handlar om i det här fallet, är 1500 kr. Om någon kör ett osurrat möblemang på en släpkärra, t.ex. ett bord och fyra stolar, så är jag tämligen säker på att bötesbeloppet blir 1500 kr och inte 7500 kr (5 x 1500 kr). Tre lösa hundar kan inte kosta mer än en lös hund.
Jag kan inte svara på om det är enligt lagboken, men polisen på plats skrev ut böterna och min vän ifrågasatte inte dom. Han skämdes mest för att han var så dum och inte satte fast hundarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kan inte svara på om det är enligt lagboken, men polisen på plats skrev ut böterna och min vän ifrågasatte inte dom. Han skämdes mest för att han var så dum och inte satte fast hundarna.

När jag läser den här tråden kan jag inte låta bli att undra, vad gör hundarna så högt upp i bilarna att de kan slungas uppåt-framåt vid en olycka och
därigenom vara en fara för förare och passagerare?
Våra hundar låg alltid mellan framstolarna när vi körde, och sov för det mesta?
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
När jag läser den här tråden kan jag inte låta bli att undra, vad gör hundarna så högt upp i bilarna att de kan slungas uppåt-framåt vid en olycka och
därigenom vara en fara för förare och passagerare?
Våra hundar låg alltid mellan framstolarna när vi körde, och sov för det mesta?
Beror väl på vad det är för hundar.
vår Golden med sina 30+ kilo får inte ens plats mellan stolarna även om jag aldrig skulle komma på tanken att ha henne lös under färd.

lite märkligt hur man resonerar ibland. Vem skulle komma på idén med att ha sitt tvååriga barn löst på golvet vid färd? Knappast någon antar jag. Men en hund är OK? Mindre farligt eller mindre värt?
vid en kollision eller enbart en häftig inbromsning kommer allt som är löst att tumla runt. Tro mig jag har varit med om detta.

Inte meningen att peka finger. Alla gör som de själva vill.
 
Toppen