• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar i garage på färd

F

F.d. 11904

Guest
Är i valet och kvalet på att låta hundarna åka i garaget till min husbil - har inte köpt någon ännu (ska importera ifrån tyskland) och vet inte riktigt om ja ska satsa på en som går att öppna inåt bodelen så att hundarna ser in eller om jag ska låta de åka i bilen...

Är det nån som vet om det låter mycket i garaget och inne i bilen om man har öppet dit under färd?
Frida
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Hundar i garage på färd

Hej!
Jag tror hundarna trivs bäst inne i bilen tillsammans med er.
Men kanske ni har jättemånga?

Hälsningar
Marianne och Bengt
 
H

hianders

Guest
Sv: Hundar i garage på färd

Hej! Vi har våra fyra shelties liggande i garagedelen under färd med en grind in till bodelen så de som vill kan titta igenom och se ljuset ute. Vi har en ledlampa lysande i utrymmet och vi har delat av garaget en tredjedel och inrett med täcken och kuddar. Svårt att säga om ljudet men jag tror inte det är störande eftersom de vilar och sover för det mesta. Och, en hund hör ju mer än vad vi gör :) Det finns att se bilder under Våra husdjur (kommer inte ihåg inlägget nu). Våra fyra verkar i alla fall trivas i sin koja. Rutinen är också att de får gå in där från bodelen och en ger dem en godis utifrån och stänger luckan. Vi inbillar oss att de ser ännu mer positivt på färden då.

fru hianders/Inger
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Hundar i garage på färd

Jag har inget garage och vår hund får vara med oss i bodelen och ligga på golvet mellan stolarna under färd. Selma, vår hund har säkerhetssele när vi kör.

L1010755-1.jpg

SNC11487-med.JPG
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i garage på färd

Bonnie01.jpg Bonnie04.jpg
Vår hund, som är en klok Schapendoestjej, har själv fått välja sin plats i bilen, nl. under bordet, bakom förarsätet där hennes korg står (som vi borde sätta fast!). Då och då kommer hon fram mellan sätena för att titta ut, kolla läget och bekräfta att det går bra så, för att sedan snällt lägga sig på sin plats igen. Kanske inte så bra ur säkerhetssynpunkt men man kan ju inte få allt så bra som hunden önskar.:rolleyes:
Hunden skulle aldrig välja varken garaget eller sängen där bak, under gång. Jag vet därför att jag har testat, jodå!:cool: Ingen kul upplevelse, inte ens sängen är värd att ligga i, under gång. (må hända, kanske fel på vår bil men under gång sover jag bäst i bakåtlutad passagerarsäte).
Så precis som ”Marianne och Bengt” och "Peterpan" säger, hunden vill vara nära oss och på det lugnaste stället i bilen. Sedan kan jag förstå att läget blir ett helt annat om man t.ex. har tre stycken Irländska varghundar som man skall ut och resa med, men då hade vi å andra sidan aldrig haft den bilen vi har idag.
Vad gäller säkerhet upplever jag platsen bakom förarsätet betydligt säkrare än garaget, en hundbur bakom någon av framsäten borde vara det säkraste. Det kanske får bli så någon gång!:)
Kör lugnt med hund! JvH
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Hundar i garage på färd

Vi har våran Frida i en bur som sitter fast i bordet, sedan har jag lagt ett skynke över å då är hon alldeles lugn, första resan vi gjorde var hon orolig, men när jag la över så blev hon lugn, hon sitter ju i bur i bilen så hon är van.
 

Bilagor

  • Frida snart 1 år Bilderna är tagna 3 juli 020.jpg
    Frida snart 1 år Bilderna är tagna 3 juli 020.jpg
    202,4 KB · Visningar: 2

etlam

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
1677
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i garage på färd

Hej, jag heter Godis och är en Yorkshire terrier. Jag får ligga i en kattbur som sitter på soffan bakom förarsätet och sitter fast mellan bordet ,soffan och förarstolen. Här ligger jag alldeles lugn och sover för det mesta under färd.
Etlam
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i garage på färd

Hej Frida (och alla andra)

Vi har 2 bordercollie, som numera åker inne i bilen, en ligger under bordet och den andra på golvet oftast precis bakom stolarna.
Vi hade planen att de skulle åka i garaget, vi gjorde en öppning så de kan komma upp och ner innervägen. Satte i ett galler under färd så de inte skulle smita upp.
Men Eros (vår 5-åring) trivdes inte alls där nere, han låg och skrek som en liten gris, typ som i panik.
Så vi valde att låta dem välja var de vill åka, inne i bilen ligger Eros tyst och lugn.

Jag kröp ner till dem i garaget i början, då när Eros skrek, och det låter inte speciellt mycket där i mina öron. Jag tycker det låter mer uppe i bilen, där det skramlar från tallrikar o glas o sånt....

Dex, vår 3-åring kan även nu välja att gå ner i garaget även under färd. Och han är i vanliga vardagen rätt kännslig för ljud. Bildörrar, andra konstiga "smällar" kan få honom att bli "låg" och vilja gå hem fortare än kvickt, fyrverkerier ska vi inte tala om, det är HEMSKA ljud.

Garaget är en underbar plats att ha delvis inredd till hundarna, framför allt när man står still, de har nånstanns att komma undan om de känner att man hoppar över dem för mycket, man kan stänga in dem där en stund om de är blöta.....

Jag tycker absolut garage om man har hund. Men inte att åka i.
q_p27t-

Maria m Eros o Dex
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i garage på färd

Nytt försök med bilden då...
Maria m eros o Dex
 

Bilagor

  • DSC_2857.jpg
    DSC_2857.jpg
    247,6 KB · Visningar: 4
F

F.d. 11904

Guest
Sv: Hundar i garage på färd

Hej
Maria - tänk vad världen är liiten:p

Alla andra - tack för svar och ja ja har flera hundar...

En svensk lapphund som är meduim och två border collies och en aussie som jag hämtar i morgon - så det blir tre stora hundar och en liten och det är om bara jag åker:twitcy:

Troligtvis kommer ja ha gäster med hundar med sig oxå:D

Får väl vänta och se vilken bli det blir och hur det går att ordna...

Just nu åker mina hundar i bur i bilen förrutom den ena bc`n Troy som har "bilbälte", tror att jag lutar åt att ha honom och aussien i bälte och den andra bc`n och lapphunden i bur någonstans:wideeyed:

Frida
 

Preben

HBK Medlem
Inlägg
1.081
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Hundar i garage på färd

Hej
vi har garage och der er hundarne, vill inte ha hundarne (schäfer) lösa i bilen när man körer.
MVH. Ulla
 
Toppen