• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hund till spanien

R

rickard lindqvist

Guest
Hund till spanien vi åker Danmark tyskland Frankrike vad behöver vi i sprutväg och allt annat ?
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: hund till spanien

Det är väldigt viktigt att läsa på Jordbruksverkets sida om in- och utförselregler. Jag ska själv åka till Spanien och ha med mig min hund, men det blir inte ännu på ett tag. Jag kommer att påbörja rabiesvaccinering så fort det är möjligt (valp nu...)
Läs och var påläst! Vaccinera och skydda för mycket än för lite! Ha munkorg på din hund när ni är på ställen där den kan tänkas hitta något att "slörpa i sig"...

Resa med hundar, katter och illrar till annat EU-land - Jordbruksverket [NS4 version]

Lycka till!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: hund till spanien

Citat jordbruksverket
"En nyligen rabiessmittad spansk hund har bitit både djur och människor i Spanien. Det innebär att Spanien infört Vaccination och koppeltvång av hundar på vissa platser. Det kan också vara förbjudet att resa dit med främmande hundar.
Den som ska resa till Spanien med hund i sommar bör själv ta reda på vilka krav som ställs i det område man ska besöka."


Spanien införde vaccinations tváng láng innan 1975 desutom koppetváng av farligt klassade raser.
Vad Jordbruksverket kanske menar är en Rumänsk hund insmugglag ifrán Marocko en pittbull.


Det finns ingen plats i Spanien med förbud mot införda hundar.

Hundar skall ha mikrochips och alla vaccinationer gjorda och stämplade i hundpasset.

Koppeltváng är det pá mánga offentliga platser speciellt i städer. Hundar kan springa ut och orsaka trafikolycor mm.




Sverie har nu en annan farlig sjukdom hos hundar. Ny smitta hittad hos hund | Svenska Kennelklubben
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 955

Guest
Sv: hund till spanien

Spanien har infört förbud alldeles nyligen för utländsk hund på vissa platser, exempelvis i Toledo!
Jordbruksverket har en länk från sin sida...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: hund till spanien

Enda skillnaden i Toledo är att dom har anulerat all hundaktivitet tävlingar mm.

Jordbruksverket borde lär sig att läsa Spanska nyheter bättre innan dom uttalar sig.

Rabies risken är klasad som 1 mycket mycket lág. En införd hund ifrán Marocko nágra dagar innan polisen sköt den efter att ha bitit människor 4 barn och en vuxen. Alla lagliga Spanska hundar har Rabies vaccin som är obligatoriskt sedan innan 1975 i Spanien.
Dessutom denna rabiessmittade pittbull var rabiesvacinerad, men hade inte uppfylt tiderna och hade 4ggr för hög rabiesvirus. Troligvis efter ett bett i Marocko av en rabiessmittad hund.

Muerto el perro, no se acabó la rabia. SUR.es

Heridos dos niños por un ataque de un pitbull en Toledo - Qué.es

España, en alerta tras el primer caso de rabia canina desde 1978 | Noticias | elmundo.es
 
F

F.d. 955

Guest
Sv: hund till spanien

Eftersom den spanska hemsidan för folkhälsa och varningar inte fungerar just nu pga...ja, vad? ... så kan jag bara kopiera detta från svenska jordbruksverkets sida:

"Den aktuella hunden smittades i Marocko. Hunden avlivades den 1 juni och smittspårning pågår. Hunden hade under den tid den var smittsam hunnit resa till flera olika platser i Spanien. I dessa områden har man nu infört vaccination- och koppeltvång för hundar. Det kan också vara förbjudet att resa dit med främmande hundar.

De områden som Jordbruksverket har fått kännedom om hittills är:
• Ett område runt staden Toledo, provinsen Toledo, autonoma regionen Castilla-La Mancha
• Kommunen Monzón, provinsen Huesca, autonoma regionen Aragón
• Distriktet Sant Martí i Barcelona
• Kommunerna Banyoles och Porqueres, provinsen Girona och Montcada i Reixach, Piera och provinsen Barcelona, autonoma regionen Katalonien."

Till dig som ställde frågan kan jag bara råda att ta reda på så mycket information som möjligt innan. Ring gärna SKK, Svenska Kennelklubben innan avresa. De brukar ha aktuell information eftersom många reser med utställningshundar.

Jag önskar dig lycka till med resan!

MVH
Berit
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: hund till spanien

Det finns ingen restrektion att komma med en hund till Spanien. Mer än dom smittskydd som infördes innan 1975.

Dom personer som misstänkts ha varit i kontakt med denna hunden har blivit beordade att ta rabiesvaccin och immunglobulin. Även en person som had fátt ett bett av en helt okänd hund. Smittspárningen är gjord, det stár págár i gamla nyheter, dagen efter avlivningen. Naturligtvis sá togs det stränga medel innan man visste exakt vad som hänt.

Toledo Monzon, en alerta tras el caso de rabia canina en Toledo

Huesca Un pueblo de Huesca, en alerta por el virus de la rabia - ABC.es
Hunden hade varit pá dessa ställen i Maj innan den hade blivit smittad i Marocko.
Det infördes den 1e jli omgáende Citat ABC:
Aragonese Statliga källor har indikerat att larmnivå 1 har påbjudits, 1 är den lägsta av de etablerade hälso varningar. Protokoll fastställts av den nationella kontrollplanen av rabies hos husdjur.

Sant Marti Barcelona
Agricultura aplicará en Sant Martí medidas contra la rabia
Här har komunen gjort skarp kontroll av övergivna hundar och en information till Veterinärer ochsjukhus att ha en skarp kontroll.

Banyoles y Porqueres
Requisan 13 perros y examinan a 27 personas por la rabia

Här har dom vacinerat i föebyggande syfte 27 personer och 13 hundar.

Det stár ingenstans att det är förbjudet att införa en hund i dessa komuner.
Svenska jordbruksverket skriver
Det kan vara förbjudet att resa dit med fämmande hundar.

Kan är ett sätt att gardera sig om man inte vet mer om en nyhet.

Nivå 1 betyder bland annat obligatorisk vaccinering inom femton dagar av hundar, katter och illrar, samt "andra känsliga husdjur." Även om dom är vaccinerade mot rabies med mer än 12 månader skall dom áter vaccineras med Rabiesvirus.

Ring gärna SKK, Svenska Kennelklubben skriver Berit. Jag tror inte att dom har färskare nyheter än jordbruksverket. Mitt rád är ring heldre till komunens tyristbyrá dom kan ge dig mycket bättre svar.
 
L

linde

Guest
Sv: hund till spanien

Vi åker med hund till södra Spanien i December. Har läst om Leishmanios som sprids av sandmyggor o fjärilmygga. Är det någon som vet om dessa myggor förekommer även vintertid? I så fall hur skyddar man sig?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: hund till spanien

Vi åker med hund till södra Spanien i December. Har läst om Leishmanios som sprids av sandmyggor o fjärilmygga. Är det någon som vet om dessa myggor förekommer även vintertid? I så fall hur skyddar man sig?

Jag frågade min veterinär och han sa att se bara till att hunden har ett nytt antiparasit halsband, "Collar antiparasitos" Dom är mycket efektiva och tar bort allt fästingar mm. Han sa att det finns folk som köper dom och har dom på nattygsbordet för att inte det skall komma myggor. Kanske fungerar bra.
 

Bilagor

  • collar-anti-parasitos.jpg
    collar-anti-parasitos.jpg
    77,1 KB · Visningar: 735

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: hund till spanien

Vi åker med hund till södra Spanien i December. Har läst om Leishmanios som sprids av sandmyggor o fjärilmygga. Är det någon som vet om dessa myggor förekommer även vintertid? I så fall hur skyddar man sig?

Jag använde Scalibor-halsband samt spot on mot just sand/fjärilsmyggan o annat elände (Advocate alt Stronghold - recept krävs), men även Scalibor skyddar mot sandmyggan enligt deras hemsida.
Numera kan man vaccinera mot det, men de flesta vet har inte vaccinet än, det är rätt nytt i Sverige.
Att vaccinera mot Leptospiros är också viktigt, men det vet du säkert.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: hund till spanien

Om du kontaktar en veterinär så hjälper de dig med allt som behövs. Utöver vaccinationer ska hunden dessutom ha ett hundpass och vara chipmärkt, som veterinären också ordnar med.
Eftersom det tar lite tid att få till allt detta så ska du kontakta veterinären så snart som möjligt.
 
Senast ändrad:
L

linde

Guest
Sv: hund till spanien

Leptospiros verkar riktigt otäck, vaccinerad hund kan bära smitta. Hur vanligt är denna sjuka och finns det "säkrare" områden i Portogal o Spanien.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: hund till spanien

Jag har haft min hund hos veterinären idag för bad och översyn.

Lushalsbandet som han har var nu gammalt.
Jag pratede med honom om vad som är bäst om en hund hade fátt löss eller liknande.
Han svarade dá att det mest effektiva i marknaden var just nu ett piller som heter comfortis men priset var väldigt dyrt. En ask med 10 tabletter kostar 120€ sá han sälger dom lösa för 12€ st. Han fick en tablett som skall räcka i 3 mánader nu istället för halsbandet.

I váran hundpark här sá pratade jag om Leptospiro, men ingen hade haft nágot som helst problem med nágonting.

Váran hund var en övergiven hund ifrán Sevilla och den var full med fästingar, men hade inga andra ohyror. Efter en grundlig tvätt av veterinärens flicka, och lite sprutor, chips, pass mm sá har jag inte heller haft nágra problem.

Rekomenderar dig att ta din hund till din veterinär och ge hunden ett underháll.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: hund till spanien

Hej
Jag lämnade Sverige för några veckor sedan och är nu i Spanien. Igår fick jag uppsöka veterinär pga besvär med ett öga. Det var jättefin service och dom tog sig mycket god tid. Billigt blev det också, jämfört med Sverige.
Man känner sig ju lite osäker efter allt man hört och läst men veterinären här sa att jag gjort allt som behövs.
Sedan tidigare har min hund rabiesvaccination och alla dom andra vanliga man tar hemma i Sverige.
Hon har vaccinerats mot leptospiros.
Vaccinerats mot leschmania, första sprutan. Det var inte lätt att hitta en veterinär i Stockholmstrakten som visste att det nu finns ett vaccin mot leschmania. I Helsingborg hade dom en dos hemma som min hund fick när vi passerade där.
Andra sprutan tas efter tre veckor.
Jag fick där recept på Advocate, som man droppar i nacken en gång i månaden. Liknande expot men hjälper mot en massa kryp. Hämtade ut på Apoteket hemma. Köpte också Scalibor-halsbandet som räcker i sex månader.
Dessa två preparat har jag nu förstått är billigare att köpa här i Spanien, man lär sig.
Avmaskningsmedel, som enligt vet här, ges varje månad, mil..... Något. Har också hört att det räcker med varannan månad.
Lycka till med allt, kanske ses vi framöver!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: hund till spanien

Härligt att ni kommit till Spanien nu! Hoppas både hund och matte njuter!

Maskmedlet hette kanske "Milbemax"? Finns här hemma och hjälper mot bandmask och div andra maskar (hak- spol- pisk- lung- o hjärtmask).
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: hund till spanien

Hej
Jag lämnade Sverige för några veckor sedan och är nu i Spanien. Igår fick jag uppsöka veterinär pga besvär med ett öga. .........!

Flåt, men borde du inte besöka en doktor snarare än en veterinär- eller känner du dig djurisk?
(flåt - kunde inte hålla mig - ska aktivera alkolåset...)
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: hund till spanien

Flåt, men borde du inte besöka en doktor snarare än en veterinär- eller känner du dig djurisk?
(flåt - kunde inte hålla mig - ska aktivera alkolåset...)

Nu kan inte jag låta bli:
Rubriken är våra husdjur och det handlar om hund till Spanien. Alltså, hade det varit mitt öga så hade jag skrivit under en annan rubrik!
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: hund till spanien

Tycker inte man skall överdriva faran med smitta utomlands. Javisst det kan vara farligt att resa både för människor och djur men vi pratar om Europa inte Asien eller Afrika. Massor av svenskar är bosatta i Spanien med hund. Min hund har vaccinerats mot rabies, lepto, kennelhosta och valpsjuka. Därutöver har han ett scalliborhalsband, får milbemax varannan månad. Min veterinär rådde mig att ge honom milbemax endast varannan månad annars kunde han utveckla resistens mot tabletten. Vi är i Spanien nu för fjärde vintern och min hund mår alldeles utmärkt. Även jag. Tror att riskerna att vara ute på vägarna är betydligt större. Både för oss och våra fyrfota vänner.
 
Toppen