• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund till Makedonien, Montenegro osv!

F

F.d. 25023

Guest
Hej,

När vi planerade vår returresa till Sverige nu under våren hade vi en del frågor om länder dit vi skulle kunna åka med vår hund "Freddie". Men det var nästan omöjligt att hitta svaren på Jordbruksverkets hemsida, så vi skickade dit vår fråga.

Jag tror att flera kanske kan ha nytta av svaret nu inför sommarens reseplanering, så jag bifogar hela svaret hit.

"Hej!

För att resa till andra länder med hund måste du kolla vad de har för införselkrav.

Reser du till Albanien, Makedonien och Montenegro måste hunden sitta i karantän då den kommer till Sverige då de länderna inte är listade som lågriskländer. De klassas som högriskländer då rabiessituationen bedöms vara okontrollerad eller omöjlig att bedöma.

På följande länk kan du se vilka länder som är listade som lågriskländer: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/atttainhundarochkatterfranutlandet/tainhundarochkatterfranovrigaeulander/listoroverlander.4.207049b811dd8a513dc80001827.html
De länder som inte är med på denna lista är högriskländer.

Med vänlig hälsning / Best regards
Sara Högman
Jordbruksverkets kundtjänst / Swedish Board of Agriculture, Customer Service
tel: 0771-223 223/ phone: +46 771 223 223
e-mail: kundtjanst@jordbruksverket.se"

Nu vet vi att vi måste ändra vår rutt att inte omfatta de tre länderna ovan!

hälsning
jyrki
 
Toppen