• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund på väg till Italien

F

F.d. 25236

Guest
Vi skall åka till Italien via Tyskland,Schweiz ev. Liechstenstein. Hon har pass,ID märkt,rabies vacc. och har våra vanliga vacc. som gäller i sverige. Är det ngt som man skall tänka på mer? Hemvägen tänkte vi ta via Slovenien,Österrike,Tjeckien,Polen.
Tacksam för svar som gjort resan el.liknande resa tidigare.
/Pia
 
F

F.d. 25236

Guest
Sv: Hund på väg till Italien

Tack för svar..Har varit där och lusläst..Även pratat m dom och fick svar att det inte är något krav att återkomma med hund men en rek. från vet. att avmaska med Drontal...Tänkte om ngn varit m om ngt problem "live" som vi inte skulle behöva vara med om..Fick även svar från JB att vi kunde ringa Ambassaden för varje land vi skulle besöka...
Mycket tacksam ändå för svaret!
Pia
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hund på väg till Italien

Värmen kan vara problem för hunden, vi stod på en ställplats mitt i Firenze, skulle gå och handla livsmedel, låser allt som går, öppnatakluckor lite nervevat sdidofönster ,
När vi kommer tillbaka 45 grader i husbilen, det fanns n slang på ställplatsen så vi duschade hunden för nerkylning. Bara en information för hundägare.

Jägarn
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hund på väg till Italien

Haft hunden med i 8 år aldrig haft problem. Men tänk på värmen.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hund på väg till Italien

Jag har ett kyltäcke med till hunden. Fungerar riktigt bra. Eftersom hundar inte svettas på kroppen, efterliknar man det m täcket. Blöter täcket och då kyls hunden när fukten avdunstar. Droppar inte och hunden blir inte blöt av täcket, även om det innehåller mycket vatten. Finns även liknande kyldukar för hunden att ligga på.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Hund på väg till Italien

Jag har ett kyltäcke med till hunden. Fungerar riktigt bra. Eftersom hundar inte svettas på kroppen, efterliknar man det m täcket. Blöter täcket och då kyls hunden när fukten avdunstar. Droppar inte och hunden blir inte blöt av täcket, även om det innehåller mycket vatten. Finns även liknande kyldukar för hunden att ligga på.

Kyltäcke åter som en bra ide
Var kan man köpa såna?
Calleinvierno
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Hund på väg till Italien

Kyltäcke o kylduk till hund hittar du i välsorterade djuraffärer och även på nätet. Tror t.o.m en del hästbutiker har det, bla Hööks. Men hur deras billiga täcke funkar vet jag inte. Har själv det här, som är i ett lite annorlunda material, vått känns det nästan som ett tjockt sämskskinn. Håller mycket vatten utan att droppa. I husbilen förvarar jag det vått i en plastpåse i kylen under natten när det är riktigt varma dagar.
 
Toppen