• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hund- och kattmaten

H

hianders

Guest
Svarar dig här Jappe så inte Brödtråden spårar ur!

Våra "grabbar/gubbar" äter ett foder som inte innehåller spannmål. Det är baserat på fisk och potatis samt tomat och bär. Visst innehåller det en del tillsatser men vi upplever att de mår bra av detta foder. Gamlingen äter ett dietfoder (p g a njurproblem) så han äter inte detta.

Vi försökte ett tag nu att bara ge ett mål mat och lite torra knoppar på kvällen men det fungerar inte så bra då de är så hungriga på morgonen. De har alltid ätit två ggr per dag men vi fick för oss att de kanske skulle äta ett ordentligt mål på fm. Så vi kör på som vanligt!

matte hianders/Inger

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hund- och kattmaten

Potatis? Stärkelse med många kolisar! Hundar är köttätare!

Att husdjur får njurproblem beror ofta på för stort saltintag! Kolla saltmängden i dietfodret!

Jappe

PS. Jag minns husdjuren för 50 - 60 år sedan! Då fanns inget djurfoder, då åt de i stort sett samma mat som människorna! Katterna blev i allmänhet nästan 20 år och aldrig var de sjuka! Njurproblem hos husdjuren förekom inte då! Maten innehöll inte alla dessa tveksamma glutamatsalter som ingår i industrimaten idag och dessutom var maten inte lika översaltad med natriumklorid och natriumnitrat som dagens mat!

Läs innehållsförteckningarna på alla matförpackningar även den dyra veterinärmaten. Ofta behövs förstoringsglas!

Senast ändrad:
H

hianders

Guest

Han äter dietfoder p g a att han troligen fått problem med njurvärdena av annat foder!!

Natriumhalten är 0,2%.

Inger

PS Jag tror att Jappe genom sina trådar har fått många att läsa det finstilta i innehållsförteckningarna :p DS

F

F.d. 58823

Guest

Vanlig menneskemat er ikke bra for djuren. Krydder - løk m.m är rena giften
påstås det....

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ämnet är svårt! När det gäller kattmat så har jag hållit på i flera år och läst tester m.m. och kommit fram till att den mesta kattmaten tillverkas med dåliga och billiga råvaror. Den dyra veterinärmaten, i synnerhet Royal Canin tycks till viss del ha till uppgift att ge veterinärerna arbete! Djuren får njurproblem vilka kräver behandling! Smart!

Kitekat, Friskies och Eldorado ska undvikas om man tycker om sin katt! Den i särklass sämsta kattmaten producerar Whiskas! Där handlar det om långsam och kanske plågsam avlivning!

Det jag kommit fram till är att Orijen har den bästa kattmaten men vanlig Mjau (den i plåtburken) kommer inte långt efter! Ämnet är svårt som sagt och det finns naturligtvis många olika uppfattningar här!

Låt höra!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vanlig menneskemat er ikke bra for djuren. Krydder - løk m.m är rena giften
påstås det....

Dagens människomat är inte nyttig för djuren eftersom den innehåller mycket salt i olika former och många andra konstigheter! Husmanskosten tidigare - när jag växte upp på 40- och 50-talet - var inte översaltad och förstörd av olika tillsatser! Då åt husdjuren den, höll sig friska och levde länge!

Jappe

Toppen