• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hund med utomlands!!

F

F.d. 25229

Guest
HEJ!!

Jag och min familj planerar att ta husbilen till Frankrike i sommar, och då även ta med våran hund. Vi planerar att åka genom Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike, och samma väg hem igen. HJÄLP, vad gäller för regler?????? Jag har varit inne på jordbruksverkets hemsida, men blir inte riktigt klok på vad som gäller. Hon är chipmärkt o vaccinerad mot rabies. Tacksam för all hjälp!!!!

Cia
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Det är inte alls komplicerat så länge du håller dig inom EU. Jag antar att hunden har ett pass där rabiesvaacinationen finns noterad. Då är det bara en sak som du måste göra. Gå till ett apotek i Sverige innan avresan och köp ett avmaskningsmedel som heter DRONCIT. Sedan, på hemvägen till Sverige letar du i Danmark upp en veterinär som ger hunden dessa tabletter och skriver in det i hundens pass. Klappat och klart.

Janne S.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Men ta inte veterinären i Danmark. Ta en i Tyskland istället. Jag vet dom dom som fått betala 700 kr för intyget i danmark Vi har aldrig i Tyskland betalat mer än 5 euro. Det finns om du söker på djur i högerspalten mycket skrivet om detta.
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Där ser man! Vi hade troligen en väldig tur. Vi letade upp en veterinär i Danmark, rent slumpmässigt från telefonkatalogen. Han tog inte betalt alls, gjorde det som en ren service. Det tar ju bara två minuter, ge hunden en tablett och fylla i passet.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: hund med utomlands!!

Hej, I Fulda finns en jättefin ställplats (titta i Bordatlas), kostar 50 cent 8-18 måndag till fredag, ingenting på natt eller helg. Toa finns 7-21. Gångavstånd till Fulda centrum och c:a 15 min till en jättetrevlig, engelsktalande veterinär, som inte tar så mycket och dessutom gör en hälsokoll.
Vi har varit där flera gånger, i början med två hundar, sedan två hundar och en katt, nu senast med en hund och en katt. Han kommer ihåg oss och hälsar glatt på djuren. Ingen bokning, bara att gå dit på öppettiderna vilket turistbyrån hjälpte oss med första gången.
Lycka till
Karin:wink:
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Glöm ej förebyggande medicin mot hjärt/lungmask. Precis hemkommen från resa till Frankrike/Spanien; våran veterinär gav oss recept på Advocate spot-on, sätts var 4.vecka med start 4 veckor innan vistelse i hjärtmask-trakter och t.o.m en månad efter hemkomsten.
Fästingskydd och mygg-repellerande är också viktigt att ta i betraktande. Efter vet. rekommendation använde vi Scalibor halsband, men det finns säkert flera olika alternativ.
Upplevde att de hundar/matter vi mötte som övervintrade i Spanien hade andra mediciner/skydd än de vi fick föreskrivit från Sverige.
Ha en jättetrevlig resa:)
Inger
 
G

GunDogs

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Hej Cia.

När det gäller rabiesvaccineringen lär fransmännen vara lite kinkiga. De
godkänner bara 1-årsvaccin. Här hemma finns det numera vaccin som bara
behöver förnyas vart tredje år. Jag vet inte hur (eller om) det kollas vid
gränsen, men är "ni" nyvaccinerade är det ju inget problem i år i alla fall.

Sen är ju inte fransmännen så kinkiga när det gäller att ta med hunden på
restaurang t ex, så vi har lite olika sätt att se på saker och ting.

Trevlig resa!
 
F

F.d. 25229

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Tack för alla svar! Ja hon är vaccinerad nu i januari så i år klarar vi oss. Tack tack!

Cia:)
 
F

F.d. 10602

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Men då är det bara att åka, i Danmark på återfärden skall du avmaska hos veterinär som antecknar det i EU- passet.
Du skall stanna i tullen, säga till om hunden o visa anteckningen i passet!

Hälsn LG
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Tack för alla svar! Ja hon är vaccinerad nu i januari så i år klarar vi oss. Tack tack!

Cia:)

Men har du pass för hunden? Det räcker inte med att hon är vaccinerad.
Och för att passet skall gälla, måste ett blodprov tas efter minst 120 dagar för att kontrollera så att det finns tillräckligt mycket antikroppar.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Om man ska stanna länge i Europa kan man låta en veterinär här nere ta ett blodprov för koll av antikroppar. MEN det är oftast bara ett labb i varje land som kan utföra denna koll. Har inte djuret rätt antal, får man börja om med vaccineringen och det tar ytterligare minst 4 månader.

Det har varit tal om att lätta på reglerna om införsel av djur från Europa sommaren 2010, men eftersom jag inta ska hem i år har jag inte kollat om de nya reglerna kommer att gå igenom. Det var tal om nya regler redan förra året, men de blev aldrig godkända.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: hund med utomlands!!

Hej alla glada husdjursägare.
Läste om detta att fransmännen är kinkiga och bara godkänner 1-årsvaccin. Tog upp det med vår veterinär i dag när vi var med hund och katt för att de skulle få sina rabiessprutor m.m.. Vi tänker oss också till Frankrike i år och min franska är inte vad den borde vara för att dividera med franska tullare. För hundens del var det ingen fara, han skulle omvaccineras i alla fall i höst, men för katten var det dags först nästa år. När jag berättade vad jag läst här tidigare sa han att katten kunde ju för säkerhets skull vaccineras nu också så djuren kom "i fas" så att säga. MEN han sa att tullarna var helt ute och reste och för att bevisa det tryckte han också ut ett papper från EU-kommissionen (visserligen på engelska, men ändå) och sa att vi skulle sticka det under näsan på franska tullmännen om de bråkade.
Om någon annan vill ta ut papperet så kan ni gå in på Dalbyveterinärens hemsida, klicka på utlandsresor och sedan på Passets giltighetstid, så kommer ni fram till Bernard Van Goethems skrivelse och kan skriva ut den.
Hoppas vi kan få "fason" tullarna på detta sätt.
Karin;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: hund med utomlands!!

Storbritanien har speciella regler. Där måste det ha gått sex månader efter att blodprovet blivit godkänt. Till resten av EU så kan man åka direkt efter att blodprovet visat godkänt skydd mot rabies och detta blivit antecknat i hundpasset.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Vi har i dag modtaget brev fra den Franske Ambasade i Stockholm
hvor de meddeler at Frankrig godkender den 3 Årige Rabisvaccine
og har altid gjort dette og at Frankrig fölger de fälles EU regler


Erik:twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: hund med utomlands!!

Samma sak gäller i Spanien. Rabiesvaccineringen görs årligen där. MEN om du kommer
med en hund med "svenskt pass", där veterinären skrivit att nästa spruta skall
tas om två eller tre år så accepteras det utan kommentarer.

Vi bor i Spanien och vår spanska veterinär rekommenderar oss att vaccinera hunden
i Sverige just för att slippa göra det varje år. Om hon skall göra det, så måste hon skriva
att hunden skall omvaccineras om 12 månader, i passet.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: hund med utomlands!!

... MEN han sa att tullarna var helt ute och reste och för att bevisa det tryckte han också ut ett papper från EU-kommissionen (visserligen på engelska, men ändå) och sa att vi skulle sticka det under näsan på franska tullmännen om de bråkade.

Jag fick bifogade dokument från Jordbruksverket. Skulle gissa att det är samma dokument...
Jag skall skriva ut det och ha i bilen inför sommarens resa...

//Stefan
 

Bilagor

  • Rabies_vaccinintyg EU.jpg
    Rabies_vaccinintyg EU.jpg
    92 KB · Visningar: 57
F

F.d. 29876

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Samma sak gäller i Spanien. Rabiesvaccineringen görs årligen där. MEN om du kommer
med en hund med "svenskt pass", där veterinären skrivit att nästa spruta skall
tas om två eller tre år så accepteras det utan kommentarer.

Vi bor i Spanien och vår spanska veterinär rekommenderar oss att vaccinera hunden
i Sverige just för att slippa göra det varje år. Om hon skall göra det, så måste hon skriva
att hunden skall omvaccineras om 12 månader, i passet.

Hej,

De två sista gångerna vi har rabiesvaccinerat vår My i Spanien (2007 Malaga och 2009 Villajoyosa) har vi fått 2 års giltighetstid inskrivet i hundpasset.

Mvh Urszula
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: hund med utomlands!!

Hej.

Har köpt DRONCIT inför våran stundande resa och undrar vad som döljer sig i det tredje utrymmet ????

Peter.
 
Toppen