• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund med i husbil i Europa

F

F.d. 5414

Guest
Hej
Vad krävs för att ta hunden med till Europa, fungerar det bra att åka långa sträckor, beror på hund förstås men vad har ni för erfarenheter?
/Lisa
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Hund med i husbil i Europa

Pass och giltiga vaccineringar inklusive rabies. Vår erfarenhet är "så länge man kör sover hundarna" men man ska naturligtvis inte överdriva. Att rasta när man ändå ska äta/fika/titta kan väl vara en hyfsad rutin vid förflyttningssträckor.
 

Diesel 45

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2024
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej
Vi körde 686 mil denna sommar med husbilen och som vanligt var vår Cairnterrier Maja med på resan. Enklaste länderna att ha med hund upplever vi Tyskland och Frankrike.
Hunden får oftast följa med in på restauranger och man är alltid välkommen in på campingplatserna. Vissa campingar i Frankrike vill titta i hundpasset för att se att jyckens papper är i ordning. Det är lite svårare i Spanien. Vi körde till Bilbao och Santander på den Spanska Atlantkusten denna sommar och det var hundförbud på många campingar.
Det är lättare på Medelhavskusten, men det är inte ovanligt att man får betala för hunden på campingen. Om vi vill åka buss eller tåg i Spanien måste vi ha hunden i en bag, annars blir det stopp. På restauranger i Spanien går det ibland att ta med hunden in om man frågar först och dom kollar att vi inte har en farlig hundras. På uteserveringar är det alltid OK. Glöm inte avmaska hunden och få en stämpel i hundpasset innan ni passerar gränsen hem. Vår hund sover för det mesta när vi kör och tycker det är jättespännande med alla nya platser. Maja är 6 år och har varit i Spanien 6 gånger och även i Tyskland, Österrike, Italien och Frankrike.
Lycka till
Hälsningar
Owe Fredriksson:wub:
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Hund med i husbil i Europa

I en del länder får inte hunden vistas lös i bilen. Oavsett om det är tillåtet eller ej så bör hunden säkras för sin egen skull. Jag har köpt en sele som man förankrar med ett band i bilbältet. Det finns olika bälten. En del dåliga, en del bra.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hund med i husbil i Europa

I en del länder får inte hunden vistas lös i bilen."

Vilka t.ex... bra om du kan avslöja vilka.

hälsn
jyrki
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hund med i husbil i Europa

Vad som är säkrast för hund och övriga passagerarna i fordonet behöver väl knappast belysas! Det finns rekommendationer om burar och selar men det finns mig veterligen ingen lag, inte heller i Tyskland som förbjuder lös hund i bil! Djur betraktas som last, oftast kan det vara lämpligt att lasten sitter fast i bilen. Om inte annat gäller inte försäkringen vid olycksfall.
Översättningen av nedanst. kan ni göra med Google om intresse finns!

Es gibt keine ausdrückliche Gurtpflicht für Tiere.
In der Straßenverkehrsordnung gibt es über die Beförderung von Tieren keine direkte Aussage. Tiere zählen als »Ladung«, und die ist z.B. im § 23 StVO geregelt: Die Verkehrssicherheit darf durch die Ladung oder Besetzung des Fahrzeugs nicht leiden.
Alle Tiere, die im Auto ungesichert transportiert werden, stellen bei einem Unfall ein erhebliches Risiko für Autoinsassen dar.
Wer einen Hund im Auto mitnimmt, muss dafür sorgen, dass er während der Fahrt nicht von ihm behindert wird.

Bei Unfällen(verursacht durch Ihren Hund)zahlt die Kaskoversicherung nicht und die Haftpflicht holt sich das Geld beim Autofahrer zurück./RK
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50043

Guest
Sv: Hund med i husbil i Europa

Vår Cairnterrier Mollie hatar att åka husbil, men är jättenöjd när vi kommer fram.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hund med i husbil i Europa

Ta med hunden ut i Euoropa är en långsam historia om hunden skall med hem. Rabisvaccin och blodprovskontroll tar många månader ...nästan ett halvt år!!!!
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Hund med i husbil i Europa

Inga stora problem.
1. hunden ska vara rabiesvac. detta måste ske minst 6 månader innan utresa.
2. Blodprov måste tas efter 6 mån. för att se att hunden har bildat antikroppar.
där efter skrivs detta in i hundens "pass " av veterinär. Rabiesvac. måste sedan
förnyas årligen inom 12 månader.
3. Hunden måste avmaskas innan Ni passerar gränsen till Sverige, tidigast 10 dagar innan och en veterinär måste intyga att detta är gjort

Det funkar bra att ha avmaskningsmedel med sig från Sverige, men oftas så är det
billigare i utlandet.
 
Senast ändrad:

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej,
Vi behöver rabiesvaccinera hund & katt bara vart tredje år numera. Är ett nytt vaccin som varar så länge.
Karin;)
 

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Hund med i husbil i Europa

I en del länder får inte hunden vistas lös i bilen."

Vilka t.ex... bra om du kan avslöja vilka.

hälsn
jyrki
Jag skulle inte låta hunden vara lös, även om det var tillåtet. Lika lite som att barn sitter obältade även om det också skulle vara tillåtet. Att lista länder där det är tillåtet är helt ointressant i alla fall för mig. Jag kan bara hoppas att det gäller för de flesta av oss.
 

Gert och Margareta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2024
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej!
Är det någon som känner till adressen till veterinär nära Travemynde för avmaskning av hund med öppet även under lördag
MVH
Gert o Margareta
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej!
Är det någon som känner till adressen till veterinär nära Travemynde för avmaskning av hund med öppet även under lördag
MVH
Gert o Margareta

Strax innan man kommer fram till "Skandinavienkai" finns det en skylt till en campingplats till vänster (Tivendorf?) där är det även en skylt "Tierarzt", fanns där i alla fall den 27 sept iår. Om öppettiderna vet jag ingenting.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej,
Vi behöver rabiesvaccinera hund & katt bara vart tredje år numera. Är ett nytt vaccin som varar så länge.
Karin;)

hEJ

Var uppmärksom på at den 3-åriga vaccin generellt inte accepteres i Frankrike (campings etc.)även om dom skall enligt eu-reglerne. Så vi använder bare den 1-årige vaccinet.
mvh
Mikael
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej
Vi tog upp detta med vår veterinär och han hänvisades oss till Jordbruksverkets hemsida. Där finns ett intyg på engelska, daterat 2005, som man kan ladda ner. Där skriver EU-kommisionären som har hand om dessa ärenden, att alla länder skarpt måste påpeka för alla myndighetspersoner m.fl. som kommer i kontakt med djur från EU-länder att om ett pass med tre-årsvaccination är giltigt i ett EU-land är det också giltigt i alla EU-länder.
Man går in på Jordbruksverkets hemsida och letar reda på Intyg om Passets giltighetstid så kan man sedan ladda ner intyget och ha det med i bilen. Det har vi gjort. Nu ligger vi i och för sig inte på camping i Frankrike, utan har hållit oss på ställplatser så än så länge har vi inte råkat ut för "problemet".
Karin;)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej,

Ja vi har också det EU intyg liggande fast i bilen men har hört av andra
at det intyg fatter tyvärr ingen i campingsreceptioner etc. och dom går bara
på de regler de har fått..
Och inte kul at komma sent på kvällen efter 8 timers körning och bli avvisad.
Har till och med hört att någon blev avvisad vid en gränskontroll!

Franskmän är och bliver franskmän på gott (mest) och ont:)
Mvh
Mikael
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej,

Ja vi har också det EU intyg liggande fast i bilen men har hört av andra
at det intyg fatter tyvärr ingen i campingsreceptioner etc. och dom går bara
på de regler de har fått..
Och inte kul at komma sent på kvällen efter 8 timers körning och bli avvisad.
Har till och med hört att någon blev avvisad vid en gränskontroll!

Franskmän är och bliver franskmän på gott (mest) och ont:)
Mvh
Mikael

Hej,

Vi råkade ut för nåt liknande i Frankrike på gränsen till Spanien.

Vi tänkte tanka diesel och gas vid en stormarknad. Vi började med att stanna vid GPL-macken för att fylla upp vår gastank. Den purunga tjejen i kassan kom utrusande och skrek att det inte var tillåtet att tanka husbilar. Jag tog fram certifikatet som visar att tanken är godkänd, det hjälpte inte ett dugg. Jag bad att få tala med chefen, hon nekade stenhårt.

Längre fram fanns en annan mack med både gas och diesel och där fanns inga problem.

Jag tackade min lyckliga stjärna att jag inte hunnit gynna den stormarknaden genom att tanka diesel, priset på den andra macken var dessutom betydligt lägre!

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Hund med i husbil i Europa

Hej Alla som resar med hund
kom ihåg
från 2011 ska alla ha chip.
MVH. Ulla
 
Toppen