• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i husbilen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Om det formellt tagits i Riksdagen och skrivits in i djurskyddslagen vet jag inte, men Jordbruksverket skriver i alla fall så här; "Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."

Här; Transportera hundar - Jordbruksverket

Det är väl däremot tveksamt om det kan utdömas straff om det bara skall läsas som en rekommendation från Jordbruksverket.

Intressant om någon kan finna ut vad som gäller.
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Jag har kollat i Djurskyddslagen och föreskriften samt Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur, hittar ingen lämplig paragraf för att kunna utdöma böter för "lös" hund i fordon.:confused:
Så klart kan jag ha missat det.
Vilken paragraf i djurskyddslagens transportföreskrift refererar du till?

Sen kanske det finns annan lag som kan ligga till grund för böter, t.ex. ej fastsatt last eller dylikt.

Nja! Ngn lagparagraf har jag inte att referera till, men en släktings sambo är inspektör på Jordbruksverket och han gav mig en länk till en artikel i dagens Expressen som ger allmän gångbar information, och som jag gjorde ett citat från. (Ledsen att jag glömde länka i föregående svar)

Fick också reda på att Polismyndigheten har blivit mer uppmärksam på problemet med lösa djur i bil samt en del annat som man kommer att vara mer uppmärksam på, samt bötfälla i större utsträckning, än tidigare.

Skall försöka få tag i min släkting med fråga om jag kan erhålla den paragraf som beskriver lagen bäst, samt vilken instans som kan ge svar på frågan om bötesbelopp o.dyl.


Djur i bilen – begår du också misstagen? | Allt om bilar | Expressen

Vänligen Christer K.
 
Senast redigerad av en moderator:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen


Tack för länkarna, Lundsholm. Det var mycket viktig information för mig att läsa där.
Jag skäms då jag erkänner att vår hund fick vara lös i bilen/bilarna. Men jag skyller på min dumhet och lathet som inte tog reda på fakta.

Vi hämtar vår nya hund i april (Sixten, som han ska heta, föddes i fredags). Han ska få åka riktigt säkert i våra fordon. Och detta till tack vare denna ytterst viktiga tråd i forumet. Tack alla som bidragit med info.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Jag vet inte vilket lagrum som tillämpas för böterna. Men om man tittar på de straff i alla fall jag sett och hört om så blir det 1500 kr per hund som inte är fastsatt eller i bur. Är inte det samma belopp som om någon person är obältad i bil under färd? Kan det finnas någon koppling???

Jag har bekantas bekanta som fick 3000 kr i bot för två lösa hundar i bilen samtidigt...
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Jo! 1500 gäller för obältad person i motorfordon, och det är bilägaren som får dem, eftersom denne likt en sjökapten är ansvarig för last och passagerare, har jag hört från person på Polisen. Samma belopp borde gälla för lös hund. Min släktings sambo svarade på SMS att dessa frågor jag ställde om paragrafer och bötesbelopp, inte var hans bord eftersom han enbart hade hand om nötkreatur. Ja, ja, men va katten! Borde man inte ha allmänkännedom om vilka lagparagrafer djurhållning sorterar under fast man handhar andra djurfrågor?

Skam den som ger sig. Jag har skrivit till Naturvårdsverkets Kundtjänst och beskrev problemet, samt ställde frågan om vilken lagparagraf, och vad bötesbeloppet var för nämnda förseelse. Hoppas dem kan ge bättre svar än vad ex.vis meteorologerna kan, avseende väderprognosen?

Hälsningar Christer.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Hund i husbilen

Det är så många som tycker och tror, och har hört någon annan som har en bekant som har en kompis som har hört från sin morbrors vän o.s.v. Tänk om detta forum vore något man kunde ta fasta på. Frugan gogglade en stund i går kväll och kunde inte finna någonstans där det fanns en lagtext om detta.
Jag förmodar att de flesta av oss i klubben löser hundfrågan i husbil, på ett ansvarsfullt sätt.
Bengt
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Hej Karin o Bengt!

Jag har fått ett litet svar från Jordbruksverket om hur min fråga handhas. I svaret så ingick en anmodan, som ni kanske själva kunde undersöka, om ni inte litar på vad folk skriver. Mejlsvaret kopierat enligt nedan:

Vänligen Christer.

Hej!

Jag har vidarebefordrat ditt mejl till enheten för sällskapsdjur.

Du kan även ta kontakt med din länsstyrelse som är tillsynsmyndighet för att djurskyddet följs.

[FONT=&quot]
0
[/FONT]

Med vänlig hälsning
Catrin Lagneteg
Kundtjänst Jordbruksverket
Tfn 0771-223 223
[FONT=&quot]kundtjanst@jordbruksverket.se[/FONT]
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

det vore ganska bra om de husbilar som det varit hundar i sedan, när de såldes stod att det varit hundar i om man är allergisk ung samma som om det varit rökt i den
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Jag hittade lite material på nätet, som kanske kan ge lite vägledning, i väntan på svar från Jordbruksverket. Om den sista kommentaren är rätt efter artikeln, avseende böter, så lär "Länsman" få problem.

Allt fler får böter för lös hund i bil |

Hälsningar Christer.

Ps: Upptäckte att detta redan var påpekat. Attans också!
/Ds.
 
Senast redigerad av en moderator:

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Har en Adria årsmodell 2013 och en Rottweiler 2015 som aldrig varit kopplad i husbil.
Kan jag kräva av Nordic Kristinehamn där vi köpt bilen att montera godkänt säkerhetsbälte för hund ?.
Det måste väl vara försäljarens intresse att kunna leverera en husbil inte bara för personer?
Bara en undran
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbilen

Kan jag kräva av Nordic Kristinehamn där vi köpt bilen att montera godkänt säkerhetsbälte för hund ?.

Man använder original säkerhetsbälten i dinett eller liknande och sätter selen i, är alltså inga speciella säkerhetsbälten, men speciella hundselar...
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Detta händer med en hund och dig om den träffar dig i nacken, ni avlider båda två vid ex.vis en krock i 90 km. Se tabell i dessa artiklar.

Hur tung är din hund? | Vi Bilägare
Olagligt med l̦s hund i bilen Рkan ligga bakom olycka |

Efter 40 år på produktutveckling, Konstruktion Volvo, så har jag sett åtskilliga krocktester genom åren, även om det inte tillhörde mina arbetsuppgifter, kan säga att jag skulle aldrig utsätta mig för de krafter som uppstår vid en kollision pga lösa föremål eller djur/människor.

Hälsningar Christer.

Ps: Har ännu inte fått svar av Jordbruksverket. Funderar på att ringa Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet för att djurhållningen efterlevs. /Ds.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hund i husbilen

Jag träffade för ett år sedan ett äldre par i Falköping där de var med sin Afghan hund. De hade nyss köpt en bur för 3.600kr, precis lika mycket som de fick böter dagen innan för att hunden inte var kopplad i bilen. ( det var en vanlig kombibil) Vill minnas att polisen hade sag att det var osäkrad last. Jag reagerade på bötets storlek och det gjorde han också. Har svårt föreställa mig att man slumpvis hittar så bra skådespelare mitt i landsbyggden, ifall han nu kom med osanning. Jag har också hört att juridiskt sett är hunden "en vara".
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

I en modern bil med krockkudde i ratt, och på sidor, samt med deformationszoner för krock (vilket bilen på filmen inte hade) så kan du faktiskt det vid krock med ex.vis ett träd. Men som sagt: det är väl aldrig bra, eller lagligt, med lösa föremål i bilen vid händelse av krock. Bara vid stillastående.

EURO NCAP brukar göra sina tester i 64 km/tim. Denna på en V70.
https://www.youtube.com/watch?v=iyfrRT1b2F4

En frontalkrock med två likvärdiga bilar, den ena kör i 62 km/tim, den andra i en hastighet av 58 km/tim. Detta motsvar en större kraft än en krock i 90 km/tim rakt in i en bergvägg. Ingen död eller allvarligt skadad vad jag förstår av bilderna.
https://www.youtube.com/watch?v=so2wJJPge88

Fortsätt gärna och titta på övriga filmsnuttar efter det första. Man lär sig en del faktiskt!

Hälsningar Christer K.
 
F

F.d. 30833

Guest
Sv: Hund i husbilen

Har varit i kontakt med Jordbruksverket, och svaret jag fick var att; Polisen bötfäller utifrån "Vägtrafikförordningen om farlig last". För att bli bötfälld för brott mot Jordbruksverkets "rekommendationer i Djurskyddslagens transportföreskrifter" så brukar detta ske via åtal utifrån anmälan av Polis eller privatperson. Något bötesbelopp blev jag inte upplyst om.

Ringde också Länsstyrelsen och blev upplyst om att det finns en lag "L5 och L1:102" i djurskyddslagen. Personen jag pratade med nämnde att Polisen brukar bötfälla med 2-2500:-? Kan man nog inte lita på?

Tyvärr! Kommer inte längre. Återstår väl bara att kontakta Polisen för att få veta det riktiga bötes-spannet för brott mot "transport av osäkrat gods". Har försökt ringa 114 114 men hamnar bara i lång kö. :mad:

Hälsningar Christer.
 

frelof

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
14335
Medlemskap
2023
Sv: Hund i husbilen

Hej! Vi har dottern schäfer med oss ibland som väger 43 kg. Han är fastspänd i en kraftig sele som vi har ett spännband kopplat till som sitter fast i säkerhetsbältet. Han kan röra sig på golvet (tagit bort bordet) men ligger oftast still där. Selen finns i flera storlekar och är verkligen toppen. Denna har han på sig även i vår vanliga bil där bak. Gå in på Hundmat & kattmat till låga priser hos PetsOnline.se | Frakt från 0 kr - PetsOnline Gå in på bilsele. Den heter Allsafe krocktestad bilsele.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hund i husbilen

Detta säger väl allt att våra husdjur skall sitta väl kopplade i bur eller sele vid transport.
Ganska talande eller hur.

Hundras Ursprunglig vikt Vid krock i 50km/h Vid krock i 90km/h

Chiuaua 2 kg 80 kg 256 kg
Jack Russel terrier 6 kg 240 kg 768 kg
Schnauzer 15 kg 600 kg 1920 kg
Schäfer 30 kg 1 200 kg 3840 kg
Grand Danois 65 kg 2 600 kg 8320 kg

/Pelle
 
Toppen