Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej ny hundägare undrar hur ni spänner fast hund i husbilen under färd
HejI bur, som vi placerar i soffan. Buren spänner vi fast i säkerhetsbältet. Känns tryggt och bra.
Helt rätt!!!"Jag tycker det är toppen" hälsar miss Sophie
Våran cockerpoo Nalle vägrar att sitta fast eller stängas in i bur ,blir helt galen. Det enda som fungerar är att vi stänger av bakom framstolarna med lövhäcks galler så att Nalle ej kan ta sig fram till hytten. Detta godkänner han och ligger då snällt under bordet eller vid gallret. Gallret fästs med bagage stroppar och tas enkelt bort då vi stannar vid resmålet.
Med vänlig hälsning, Gunilla
Det första är angående vad som gäller när hunden åker i bilen.
Det finns en allmän tro att hunden måste sitta i bur, vara selad eller
på annat sätt säkrad under färden.
Nu talar vi inte om vad som kan vara lämpligt utan vilka lagar o regler
det finns för detta och sanningen är att det finns inga regler eller lagar.
Jamen det står ju om burar etc på Jordbruksverkets hemsida och det gör det
men det är bara rekommendationer och inte tvingande.
Polisen kan alltså inte bötfälla dig för att du har hunden eller katten lös i bilen.
Om du däremot skulle sitta med hunden i knät på förarplatsen när du kör kan
du bli bötfälld men då är det för att du inte kan se eller manövrera fordonet
på ett tillfredsställande sätt om du har hunden/katten i knät.
Men detta sagt - naturligtvis skall man se till att hunden inte kan fara runt hur som
helst i bilen och förvandlas till en levande projektil om du måste tvärbromsa![]()
Vad är syftet med ditt inlägg?Men detta sagt - naturligtvis skall man se till att hunden inte kan fara runt hur somhelst i bilen och förvandlas till en levande projektil om du måste tvärbromsa