Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej
För min TP-link MR3420 router 12 volt max. 1A, använder jag 2 x 12 volt ½A Zenerdioder i serie.
Hej Teknikpata.
Först vill jag påpeka att jag inte tror att det gör någon skillnad vilken router för 12 volt max.1A, min metod används för.
Av praktiska skäl valde jag en praumatisk resonemang.
Vi har 11,5-14,8 volt genomsnitt = 13,15 volt, som vi lägre ca. 1,1 volt.(mätt)
Da får vi den kritiska maximalt bara 13,7 volt.
Det har också fungerat bra på 11,5 / 10,4 volt.
Så istället för att beräkna en effekt motstånd eller mer, mellan 1A zenerdiod (+ pris) och routern, använder jag bara en enkel anslutning
En diod på plus och en diod på minus - router imellan.
Billiga zenerdioder fanns i lager.
Gjorde en enkel temperatur test av dioderna - OK.
Det vore mer komplicerat, tror jag, med nätadapter eller DC / DC.
Så varför göra det - min sammanställning jobbar alltid.
Vi snabbt kan komma ut ur de teoretiska petitesser - ursäkta mig, jag är en praktiker.
![]()
Någon på forumet som framgångsrikt matat denna router direkt från bilens 12V-system. Spänningen överstiger ju ibland 12V.
Tycker ni krånglar till det. Jag kör routern på 12/220 V omvandlaren. (Max 250W) Det blir förstås lite mer förbrukning.
Är själv lite orolig att den (routern) inte gillar spänning på drygt 14V, om man kör direkt från bilens elsystem.