• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Huawei B593

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Någon på forumet som framgångsrikt matat denna router direkt från bilens 12V-system. Spänningen överstiger ju ibland 12V.

Sv: Huawei B593

Hej
För min TP-link MR3420 router 12 volt max. 1A, använder jag 2 x 12 volt ½A Zenerdioder i serie. (2 x 5,-kr)
Intet annat.
Funker för mer 1000 timmar kontinuerlig.

Senast redigerad av en moderator:

Jag harvat i hb flera gånger och det fungerar utmärkt. Se nedan bifogad länk till tråden där det framgår vilken adapter jag använder
Lennart

lenmar.

Den Kjell o Co adapter du hänvisar till ger enligt spec bara 12V ut om du har 24V in. Med 12V in ger den max 9V ut, fortfarande enl spec. Men vad jag förstår fungerar det för dej. Har du försökt köra utan adapter?
ErikP

Jag använder en vanlig ciggplugg och på den har jag kopplat in både tv och router på 12v uttaget i bodelen.

Hej
För min TP-link MR3420 router 12 volt max. 1A, använder jag 2 x 12 volt ½A Zenerdioder i serie.

Menar du att du kopplat så här?

I så fall är ju enda funktionen som vanliga dioder med framspänningsfallet, vilket då skulle sänka inspänningen ungefär 1,3V, och inget annat, dessutom blir väl maxströmmen genom kretsen 0,5A innan dioderna ger upp.

(mittenbilden visar karaktäristiken på en 17V zenerdiod)

Korrekt inkoppling för att få avsedd funktion borde väl vara enligt sista bilden om jag inte missminner mig?

Bilagor

• zener.jpg
    zener.jpg
    6,9 KB · Visningar: 349
  • 2013-09-28 01-53-55.jpg
    2013-09-28 01-53-55.jpg
    3,9 KB · Visningar: 347
  • zener3.jpg
    zener3.jpg
    7,9 KB · Visningar: 346

Hej Teknikpata.
Först vill jag påpeka att jag inte tror att det gör någon skillnad vilken router för 12 volt max.1A, min metod används för.

Av praktiska skäl valde jag en praumatisk resonemang.
Vi har 11,5-14,8 volt genomsnitt = 13,15 volt, som vi lägre ca. 1,1 volt.(mätt)
Da får vi den kritiska maximalt bara 13,7 volt.
Det har också fungerat bra på 11,5 / 10,4 volt.
Så istället för att beräkna en effekt motstånd eller mer, mellan 1A zenerdiod (+ pris) och routern, använder jag bara en enkel anslutning
En diod på plus och en diod på minus - router imellan.
Billiga zenerdioder fanns i lager.
Gjorde en enkel temperatur test av dioderna - OK.
Det vore mer komplicerat, tror jag, med nätadapter eller DC / DC.
Så varför göra det - min sammanställning jobbar alltid.

:) Vi snabbt kan komma ut ur de teoretiska petitesser - ursäkta mig, jag är en praktiker. :)

Hej Lenmar

Tidigare hade jag en 5 volts liten USB N router Abeo, som den lilla Dovado.
Det har levererats av en ciggplugg 2 x 5 volt, tilsammans med en 7-port hub.
Alltid på.
Men Abeo'n inte kunde hantera de snabba modem / dongels.

Da blev det praktiskt med en 12 volts router, modemet på taket.
Men sedan jag började tänka på samma som tråd starter ERIKPER.

Används för en kort tid växelriktare för nätadapter, men irriterande att växelriktaren alltid ska vara påslagen och ytterligare ½ amp förbrukning.
I Danmark har vi 99% täckning med modem antenn på taket, överallt ochså på våra vägar.
T.ex. jag kan välja nya Google maps (4 GB RAM i full funktion)- close up men inte via GPS :o: på 11,6 tumms.

Humm - så jag valde enkel anslutning av två dioder.

Därför :)

Hej Teknikpata.
Först vill jag påpeka att jag inte tror att det gör någon skillnad vilken router för 12 volt max.1A, min metod används för.

Av praktiska skäl valde jag en praumatisk resonemang.
Vi har 11,5-14,8 volt genomsnitt = 13,15 volt, som vi lägre ca. 1,1 volt.(mätt)
Da får vi den kritiska maximalt bara 13,7 volt.
Det har också fungerat bra på 11,5 / 10,4 volt.
Så istället för att beräkna en effekt motstånd eller mer, mellan 1A zenerdiod (+ pris) och routern, använder jag bara en enkel anslutning
En diod på plus och en diod på minus - router imellan.
Billiga zenerdioder fanns i lager.
Gjorde en enkel temperatur test av dioderna - OK.
Det vore mer komplicerat, tror jag, med nätadapter eller DC / DC.
Så varför göra det - min sammanställning jobbar alltid.

:) Vi snabbt kan komma ut ur de teoretiska petitesser - ursäkta mig, jag är en praktiker. :)

Jag skulle aldrig lägga en diod på minussidan. Då ändrar man ju jorden i enheten, vilken går till skärmen på en ev yttre antenn. Inte så bra.
Klart bättre att lägga båda i serie på plussidan, som i illustrationen från Teknikpata.

Kanske du har rätt Kenjon, jag kom inte på att jord är inte så bra :o:
Men jag har haft bra resultat med 3G och inte märkt någon dålig anslutning på WiFi.
19,2 mbps av möjligen 20 mbps.
Jag får testa om det blir bättre :)

Använder inte kablar på nett, men kan ske får jag bättre ground plane effekt med modem på taket.
Rätt Knut, liten skillnad mennn vi får se :)

Tycker ni krånglar till det. Jag kör routern på 12/220 V omvandlaren. (Max 250W) Det blir förstås lite mer förbrukning.
Är själv lite orolig att den (routern) inte gillar spänning på drygt 14V, om man kör direkt från bilens elsystem.

Någon på forumet som framgångsrikt matat denna router direkt från bilens 12V-system. Spänningen överstiger ju ibland 12V.

Till ämne skaparen och andra intresserade av ämnet.
Svaret är JA och begränsad spänning till mindre än 14 volt till en router, motsvarande Huawei B593 i strömförbrukning och spänning.

Min enkla anslutning 10,- dkr, ger inte mindre polarisering til stell, än som en AC-adapter gör - tvärtom.
Jag har använt nätadaptern och funnit det var krångligt eller stökigt, när der redan finns 12 volt i husbilen.
# 10.

Tycker ni krånglar till det. Jag kör routern på 12/220 V omvandlaren. (Max 250W) Det blir förstås lite mer förbrukning.
Är själv lite orolig att den (routern) inte gillar spänning på drygt 14V, om man kör direkt från bilens elsystem.

Det är mycket möjligt att den inte gillar en spänning på 14 v men efter över
450 mil där routern är på både när jag kör och står still så fungerar den fortfarande.

@Bredomobil. Om din koppling motsvarar Teknikpratas bil 1. Så har du alltså, med hjälp av två dioder, framkallat ett spänningsfall på ca 1V. Då behöver det förstås inte vara zenerdioder. Utan 2 vanliga dioder som klarar erforderlig ström, 1A, duger. Eller hur?

Hadde samme tanke som gotand, og det finnes endel billige kraftdioder med 0,6V spenningsfall og godt mer enn 1A.

Bilde 2 med transistoren en zenerdiode og en motstand er en god enkel tradisjonell spenningsstabilisator. Motstandens verdi er ikke kritisk, den skal endast forsyne zeneren med nok strøm til at senereffekten kommer i gang.

Ibland kann jag på min digital voltmeter på instrumentpanelen, ser korta spänningar upp till 15 volt.
Detta beror på att jag har liten förbrukning av ström under körning och goda AGM-batterier som snabbt tar emot strömmen.

Allt som ger ett spänningsfall på ca. 1 volt och är stabil mot varierad förbrukning av max. 1 A och tål ca. 12 volt, kan användas i min typ av komposition.

Men jag kan inte garantera att alla 12 volt routrar kan arbeta vid 10,5-14,0 volt.
Det är ett åtagande som jag har gjort för att inte förstöra en router ca. 300 DKR.
Hoppas det är tillräckligt för fler frågor tills nu.

Tillbaka
Toppen