• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Har efter mycket vånda äntligen kommit till skott och sagt upp Telia Fast BB samt även den fasta hemtelefonen.
Det blev Tele2 mobilt BB medium med router Huawei B593 4G + hemtelefoni via bredband.
Mobilt bredband - Surfa mobilt via 4G- eller 3G-nätet - Tele2- Mobilt bredband

Frågor:
1. Är WLan samma sak som WiFi, eller vad är skillnaden?
2. Kan man använda Routern som WiFi?
3. Hur funkar det utomlands i så fall?
4. Min "äldre"navigationslaptop har inget inbyggt nätverkskort så jag har en sticka till den.
Har testat lite runt om i stan men får väldigt svaga signaler in i bilen, kan man lösa det med en yttre antenn? Min sticka har ingen anslutning för antenn så den måste väl bytas?
5. Frun har en bärbar som är färdig för WLan, hur gör man för att få bättre mottagning på den via WiFi?
6. Är detta nåt som passar någon av våra datorer? USB 300Mbps Wireless Adapter IEEE802 11b G N WiFi 300M Network LAN Card Antenna | eBay

Hemtelefonin använder tydligen mobilnätet, hur funkar det om min närmsta granne hemma ringer till oss och vi är i Italien? Eller om vi ringer honom från Italien?
7. Räknas det som lokalsamtal eller vilken taxa blir det då och vem betalar?

Som ni förstår så är frågorna från en som inte har så bra inblick i detta och hoppas därför på lättförståeliga svar och förklaringar.

Mvh Göran S.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

1. I praktiken Ja. WLan är ett trådlöst nätverk, WiFi är ett sätt att skapa det på, kanske man kan säga.
2. Det beror på routern. Det finns båda sorter. Finns det en antenn på den?
3. Förstår inte frågan. Tänker du ta med din router utomlands, eller vill du komma åt din router som finns hemma när du är utomlands?
4. Ja, men det är lite otympligt att ha en yttre antenn när man kör. En del stickor kan ha en induktiv överföring av signalen från antennen. Det beror på vilken sticka man har.
5. Det är nog svårt, de inbyggda brukar inte ha en antennkontakt.
6. Det är ett USBdrivet nätverkskort. Så har du en USBport (och kör Windows) borde det funka. Kan funka med andra OS också, men med mer handläggning.
7. Du får se din hemtelefon som en mobiltelefon som ligger hemma. Ringer din granne ett svenskt telefonnummer betalar troligen han för det svenska samtalet, och du betalar för Sverige till Italien.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Har efter mycket vånda äntligen kommit till skott och sagt upp Telia Fast BB samt även den fasta hemtelefonen.
Det blev Tele2 mobilt BB medium med router Huawei B593 4G + hemtelefoni via bredband.
Mobilt bredband - Surfa mobilt via 4G- eller 3G-nätet - Tele2- Mobilt bredband

Frågor:
1. Är WLan samma sak som WiFi, eller vad är skillnaden?
2. Kan man använda Routern som WiFi?
3. Hur funkar det utomlands i så fall?
4. Min "äldre"navigationslaptop har inget inbyggt nätverkskort så jag har en sticka till den.
Har testat lite runt om i stan men får väldigt svaga signaler in i bilen, kan man lösa det med en yttre antenn? Min sticka har ingen anslutning för antenn så den måste väl bytas?
5. Frun har en bärbar som är färdig för WLan, hur gör man för att få bättre mottagning på den via WiFi?
6. Är detta nåt som passar någon av våra datorer? USB 300Mbps Wireless Adapter IEEE802 11b G N WiFi 300M Network LAN Card Antenna | eBay

Hemtelefonin använder tydligen mobilnätet, hur funkar det om min närmsta granne hemma ringer till oss och vi är i Italien? Eller om vi ringer honom från Italien?
7. Räknas det som lokalsamtal eller vilken taxa blir det då och vem betalar?

Som ni förstår så är frågorna från en som inte har så bra inblick i detta och hoppas därför på lättförståeliga svar och förklaringar.

Mvh Göran S.

Router Huawei B593 levereras med ett SIM-kort som är bundet till Tele2, och med vilket man ansluter till deras mobila bredband. Den går således inte att använda utanför Sveriges gränser. Däremot kan man använda den i husbilen inom Sverige, om man har 220V vilket routern kräver som matning.

Routern har också 4 st LAN utgångar till vilka man kan ansluta enheter via kabel (datorer, nätverksanslutna externa hårddiskar, IP telefon adaptrar och liknande)

Utöver detta kan ett stort antal enheter anslutas trådlöst (datorer, telefoner, surfplattor mm) Har för mig att man kan ha upp till 32 stycken enheter anslutna samtidigt.

Jag har med mig vår router på våra resor, så då kan ingen ringa på vårt hemmanummer (via IP-telefoni). Då får man nog göra en vidarekoppling till mobiltelefon, vi sin operatör, om man vill ha det så.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Router Huawei B593 levereras med ett SIM-kort som är bundet till Tele2, och med vilket man ansluter till deras mobila bredband. Den går således inte att använda utanför Sveriges gränser. Däremot kan man använda den i husbilen inom Sverige, om man har 220V vilket routern kräver som matning.

Som tur är så är det i regel lätt att låsa upp Huaweis modem. Om ni inte hittar instruktioner för att göra det gratis, så kostar det ca 100 kr att göra det via DC-unlocker. Och det är helt lagligt att göra.

//Stefan
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

"Routern Huawei B593 levereras med ett SIM-kort som är bundet till Tele2, och med vilket man ansluter till deras mobila bredband. Den går således inte att använda utanför Sveriges gränser. Däremot kan man använda den i husbilen inom Sverige, om man har 220V vilket routern kräver som matning."

Går det inte att koppla in 12 V på Routern?

Lennart
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Tack Kenjon:
1. OK
2. Den har uttag för 2 antenner som Tele2 kan sälja för 149:-/st. 5m kabel sma anslutning. 5dB förstärkning. Tror att det är en för mottagning som man sätter ute, den andra för sändning från routern, kan det stämma!
3. Vi tar routern med oss på resorna och då blir den även med utomlands. Förstår av andra svar att den är låst till Tele2 och går väl då inte att använda där, hmm.
4. Målet är att kunna vara uppkopplad till WiFi på campingar och andra ställen när vi står stilla.
5. Ingen antennkontakt finns på frugans laptop!
6. Bra! Vi har windows.
7. Har mejlat frågan till Tele2 men dom "kunde" inte svara pga att jag inte hade något avtalsnr. ännu!!! Dåligt!

Tack för tipset om upplåsning!

Routern matas med en 220 adepter med 12V in till Routern, vanlig 3,5 mm kontakt
så det går nog att fixa med en cig-adepter som lämnar 12V. Eller om man kanske törs köra in bilens 14,4V!!

Göran&Carola:
Hur tycker ni täckningen funkar?
Kan ni vara uppkopplade medan ni kör i Sverige?
Kör ni på 3G eller 4G, vilken hastighet får ni?

Är det någon som testat mitt förslag på USB WiFi USB 300Mbps Wireless Adapter IEEE802 11b G N WiFi 300M Network LAN Card Antenna | eBay

Mvh
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Är de två antennerna lika eller olika? Uttagen märkta med något?
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Tack Kenjon:

Routern matas med en 220 adepter med 12V in till Routern, vanlig 3,5 mm kontakt
så det går nog att fixa med en cig-adepter som lämnar 12V. Eller om man kanske törs köra in bilens 14,4V!!

Göran&Carola:

Någon som kan kommentera om man törs köra in bilens 14.4 V i Routern
Lennart
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Göran&Carola:
Hur tycker ni täckningen funkar?
Kan ni vara uppkopplade medan ni kör i Sverige?
Kör ni på 3G eller 4G, vilken hastighet får ni?
Mvh

Vi har inte haft några problem med täckningen i Sverige än så länge, men då skall tilläggas att vi ej varit i norra norrlands inland eller fjälltrakter ännu.

Vi har bara 220v adaptern, så vi har ingen uppkoppling under färd.

Hastigheten bestäms automatiskt, finns 4G får man det annars blir det 3G.
Hemma i Umeå har jag följande hastigheter enligt Bredbandskollen:
Ta emot filer mellan 30 till 40 Mbit/s
Skicka filer mellan 10 till 20 Mbit/s
Under färder med husbilen har jag uppmätt både högre och lägra hastigheter än dessa, men aldrig haft problem med uppkoppling.

Mvh
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Tack Kenjon:

Routern matas med en 220 adepter med 12V in till Routern, vanlig 3,5 mm kontakt
så det går nog att fixa med en cig-adepter som lämnar 12V. Eller om man kanske törs köra in bilens 14,4V!!

Göran&Carola:

Någon som kan kommentera om man törs köra in bilens 14.4 V i Routern
Lennart

Småelektronik är i regel inte så kinkigt, bara man är nära. Oftast ligger interna spänningen runt 5V så en "överspänning" blir %-ellt lägre när den slutligen når "känsliga" komponenter.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Tack Kenjon:

Routern matas med en 220 adepter med 12V in till Routern, vanlig 3,5 mm kontakt
så det går nog att fixa med en cig-adepter som lämnar 12V. Eller om man kanske törs köra in bilens 14,4V!!

Göran&Carola:

Någon som kan kommentera om man törs köra in bilens 14.4 V i Routern
Lennart

Hej igen
Har köpt en cig-adapter från Kjell&Co 12 V DC/DC-konverter - 2A > DC/DC | Kjell.com
Hoppas att den fungerar? Vad tror ni kunniga före jag provar?
Lennart
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Är de två antennerna lika eller olika? Uttagen märkta med något?

Det jag sett tidigare på Tele2-sidan ser dom ut som en eldosa och antagligen likadana.
Enligt en dåligt insatt support på Tele2 skulle en sitta ute och den andra inne, hon var inte så övertygande, om man säger så!
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

Härligt att höra att det fungerar.Köpte en likadan router i går och tänkte testa den i morgon med 12v i husbilen :)
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

En bra router har funderat själv köpa en
Ang yttre yttre antenn hittade jag detta
Huawei B593 har två kontakter för externa antenner, måste man använda båda?
Kort och enkelt svar är, nej det är inget måste, men det är definivt mycket mer värt inte minst med tanke på prestanda. Huawei B593 uttnytjar en teknik som kallas MiMo och detta innebär att routern både skickar och tar emot signaler på båda antennerna samtidigt för att uppnå högsta möjliga hastighet. Förutom 4G så används denna teknik även på 42Mbit 3G abonnemang.

Använder man båda antenneningångarna kan man uppnå mer än dubbla hastigheten jämfört med bara 1 extern antenn. Vid MiMo-mottagning finns ingen primär eller sekundär antenn, båda är lika mycket "värda". Ansluter man då bara en antenn får man också bara halva effekten.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Tele2 WiFi och hemtelefoni?

En bra router har funderat själv köpa en
Ang yttre yttre antenn hittade jag detta
Huawei B593 har två kontakter för externa antenner, måste man använda båda?
Kort och enkelt svar är, nej det är inget måste, men det är definivt mycket mer värt inte minst med tanke på prestanda. Huawei B593 uttnytjar en teknik som kallas MiMo och detta innebär att routern både skickar och tar emot signaler på båda antennerna samtidigt för att uppnå högsta möjliga hastighet. Förutom 4G så används denna teknik även på 42Mbit 3G abonnemang.

Använder man båda antenneningångarna kan man uppnå mer än dubbla hastigheten jämfört med bara 1 extern antenn. Vid MiMo-mottagning finns ingen primär eller sekundär antenn, båda är lika mycket "värda". Ansluter man då bara en antenn får man också bara halva effekten.
 
Toppen