• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Html-fil som EJ allmän på nätet?

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025
Hej, och god fortsättning!

Jag har gjort en html-fil av min släkt som jag skulle vilja dela med mej av till "berörda", och som jag helst skulle vilja fungera som en hemsida på nätet.

Men kan man lägga upp en sådan utan att det blir allmän egendom?

DropBox är inget alternativ, eftersom det INTE går att köra den däruppe, utan måste tankas hem först. Och den är alltså stooor!

Undrar

Kåre

C

cheetah1

Guest
Sv: Html-fil som EJ allmän på nätet?

Man tankar iofs hem html-filer när man öppnar dom som vanligt i en webläsare också..
Det ska gå att göra en lösenordsskyddad webplats, men jag minns inte helt 100 hur man gör..

S

StorDansk

Guest

Om du har ett konto på ett webbhotel med unix/linux så är det en klassiker att använda en .htaccessfil. En sådan för användarnamn och lösenord går att generera på tex. denna tjänst: Dynamic Drive: .htaccess password generator

Mycket bra förslag dankarson, Dynamic Drive har inspirerat mig till massor av
smarta lösningar genom åren!

Men Kåre, det kräver nog att du läser på litegrann om HTML innan du gör det, om du inte redan är påläst,
samt att du vet hur en FTPserver funkar, men sen är det ganska basic!
En mycket enkel lösning annars är att göra allt som en PDF med lösenordsskydd-"idiotsäkert"!
Det finns ett antal Acrobat-kloner på nätet som fixar detta galant.
Lösenord skickas då till de som är behöriga att användas varje gång de öppnar filen.
Vid uppdatering lägger du ut en ny fil med nytt lösenord, då kan mottagaren spara
även den nya filen brevid tidigare version, om nu detta har relevans?

Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Tack för alla tips.

Nja, inte kan jag så mycket precis om html, men man kan enkelt exportera i programmet (Disgen), och få ut en mycket bra klickbar historia som är mycket givande att klättra runt i.
Detta låter sig inte göras med en PDF-fil, där t.ex en Släktmatrikel får en fast form som bara rullar på.
En PDF-fil kan man lätt lägga upp på DropBox och dela ut till släkten, men en html-fil, där går jag bet!

Hälsar
Kåre

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Enkelte programmer lager klikkbare pdf filer. Selv bruker vi et program The Complete Genealogy Reporter fra The Complete Genealogy Products fra gedcom filer produsert i My Heritage til denne jobben - en klikkbar pdf på over 1000 sider med bilder, tekst og tabeller. Bildene krever endel av programmet som legger ut gedcom filen.

S

StorDansk

Guest

Tack för alla tips.

Nja, inte kan jag så mycket precis om html, men man kan enkelt exportera i programmet (Disgen), och få ut en mycket bra klickbar historia som är mycket givande att klättra runt i.
Detta låter sig inte göras med en PDF-fil, där t.ex en Släktmatrikel får en fast form som bara rullar på.
En PDF-fil kan man lätt lägga upp på DropBox och dela ut till släkten, men en html-fil, där går jag bet!

Hälsar
Kåre

Hej Kåre,
då står det 1-1, jag kan inget om släktforskning eller programmet Disgen, och du kan ungefär lika mycket om HTML! :)
Men om nu programmet Disgen åstadkommer en HTML-fil som är lätt att jobba med så
gör du som dankarson föreslår, sätt dig in i hur .htacccess funkar, har du ett par dagar
över vid tillfälle så fixar du det, börja med att göra ett par testsidor innan skarpt läge,
inga fel accepteras i koden.
Och det mesta på Dynamic Drive är mycket lättbegripligt när du först kommer över
värsta paniken att du inget begriper.
Det mesta är klippa och klistra text som du sedan redigerar i Notepad eller motsvarande
texteditor.

Lycka till FinnV

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Enkelte programmer lager klikkbare pdf filer. Selv bruker vi et program The Complete Genealogy Reporter fra The Complete Genealogy Products fra gedcom filer produsert i My Heritage til denne jobben - en klikkbar pdf på over 1000 sider med bilder, tekst og tabeller. Bildene krever endel av programmet som legger ut gedcom filen.

Knut, mej veterligt så går det INTE att med gedcom exportera bilder.
Det är bara text som kommer med!

Mitt släktarbete bygger en hel del på bilder och kartbilder.

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Knut, detta skulle ju kunna vara en utväg, men som jag skrev så följde inga bilder med.

Vad menar du med:

"Bildene krever endel av programmet som legger ut gedcom filen."

Undrar
Kåre

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Programmet må legge ut fullt filnamn i en tag på rett plass i gedcom filen. I noen programmer må en sette en hake for å få til dette. Andre programmer har ikke muligheten, kjenner ikke det slektsprogrammet du benytter så jeg kan ikke gi deg detaljene der.

Sitter ikke med pc-en i gang nå, ellers kunne jeg klippet en bit fra en gedcom fil som viser dette.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er gedvom tag FILE som benyttes for bilder, og PAGE for link til internet informasjon.

MyHeritage legger ut lenke til bildekopien som ligger på serveren når vi eksporterer en gedcom. Andre programmer legger ut en C:\xxx\yyy.jpg adresse til lokal bildefil.

Toppen