• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopkopplade batterier

F

F.d. 8180

Guest
Hej alla ni där ute!
Jag har en gammal mercabuss som är inredd till husbil. Mitt problem är att jag har ett startbatteri som jag inte vill ha till nåt annat än att starta bilen med. Så därför har jag satt in ett till bodelsbatteri för övrig strömförsörjning ljus, dieselvärmare, etc. Nu undrar jag - hur kopplar man för att bodels batteriet laddas medan man kör, men att inte startbatteriet laddas ut av de förbrukare man har, dessutom att man inte får överhettning av kablar när man kopplar ihop batterierna då det ena (startbatteri) är fulladdat och det andra(bodelsbatt.) är urladdat.
Tack på förhand. MVH Speleman
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hopkopplade batterier

Hej alla ni där ute!
Jag har en gammal mercabuss som är inredd till husbil. Mitt problem är att jag har ett startbatteri som jag inte vill ha till nåt annat än att starta bilen med. Så därför har jag satt in ett till bodelsbatteri för övrig strömförsörjning ljus, dieselvärmare, etc. Nu undrar jag - hur kopplar man för att bodels batteriet laddas medan man kör, men att inte startbatteriet laddas ut av de förbrukare man har, dessutom att man inte får överhettning av kablar när man kopplar ihop batterierna då det ena (startbatteri) är fulladdat och det andra(bodelsbatt.) är urladdat.
Tack på förhand. MVH Speleman
Hej!
Förutom de nämnda förslagen så kan du dra tillräckligt Kalkylator för kabelarea grova kablar från generator/startbatteri till bodelsbatteriet och säkra så närma generator/startbatteri som möjligt. Dessutom sätter du på ett relä som exempelvis får "dragsignal" från generatorns D+, halvljuset, startnyckel eller annat som ger ström då du startar bilen.
Risken för överhettning är snarare då starbatteriet är tomt och bodelsbatteriet fulladdat (därav säkringen) för när generatorn känner att startbatteriet är fullt så skickar den bara lite ström till bodelsbatteriet vilket gör att du måste köra flera tiotal mil innan för att ladda upp bodelsbatteriet. För att "motverka" detta så kan man som nämnts använda skiljerelä (ex. Biltema), en (ganska dyr) lösning från Cetek, eller ett förslag från sinaturen JANKRO som han och jag har beskrivit i en annan tråd.
//Conny
 
F

F.d. 8180

Guest
Sv: Hopkopplade batterier

Hej!
Tack för tipset! Jag har beställt ett kraftigt relä som ska stoppa för strömmarna som blir när man kopplar ihop batterierna. Sen undrar jag om det blir skillnad om man tar styrströmmen till reläet från tändninglåset eller D+ på generatorn? D+ ger väl inte ström förrän generatorn börjar ladda elller?? jag är hekass på bl.a el.
MVH Speleman
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hopkopplade batterier

Speleman,
du ska inte skaemmas foer att du inte hanterar "det elektriska", "du e int ensam"
(foer att ev. citera n'Stenmark).

D+ har spaenning naer motorn snurrar och daa "moets" U(batteri) och U(D+)
i laddlampan = ingen stroem genom lampan = laddning.

D+ tas ut oever en av alla de 9 dioder som sitter i "generatorn"/alternatorn.
snurrar inte motorn = generatorn saa blir det ingen stroem oever D+.
Daa faar inte relaespolen stroem och kan "dra" relaefunktionen = bodelen
bortkopplad.

beklagar "stafninken", sitter vid polsk dator. :(
 
Toppen