• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjullager!

F

F.d. 6057

Guest
Var och besiktade min Hobby år 2003 med femtusen mil på mätaren och Fiatchassi. hade börjat höra ett sjungande ljud på hemvägen från semestern men tänkte inte mer på det. Nu visade det sig på besiktningen att Vänster framhjulslager var slut.
nu undrar jag om detta är vanligt på Fiat eller har jag bara haft otur, för ett hjullager skall hålla bra mycket längre.:mad:

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Hjullager!

Helt ovanligt är det nog tyvärr inte. Träffade ett par i Budapest i somras. deras Dethleffs -06a på Fiatchassi orsakade ett par dagars ofrivilligt stop innan de fick tid på verkstad för hjullagerbyte. Husbilarna går ju alltid med närmast full last vilket frestar på. Har även för mig att det skrivits om detta ämne tidigare och att det är viktigt med rätt anspänning vid montering av nytt lager. Du kan läsa mer här:http://www.husbilsklubben.se/forums/t28106/

Senast ändrad:

Topsy12

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2025

Hej Micke
Jag råkade ut för samma problem efter ca 4000 mil. Kan det möjligtvis vara att bilarna är lite framtunga?
mvh
Lasse

F

F.d. 7569

Guest

Inte särskilt ovanligt. Vår LMC 560A 2002 på Fiat Ducato chassi har gått ca 5.200 mil. I maj i år, efter ca 4.300 mil var vi tvugna att byta högra framhjulslagret och nu börjar det bli dags för det vänstra. Inte är det billigt heller! Bossings i Linköping vill ha ca 4.300:- för byte/lager.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Jadu Micke. Det är inte otur om någonting går sönder på en FIAT. Alla tänkbara fel är vanliga man måste tyvärr räkna med att ingenting håller någon längre tid och skulle det göra det så blir man glatt överraskad.FIAT är italienskt och kvaliten är därefter .Du får väl göra som jag,bitihop svär en ramsa slanta av och hoppas att nästa fel inte är så kostsamt och att det dröjer något längre innan det inträffar, men den prognosen är inte så säker.

M.V.H. Göte27

PS. Sätt i SKF hjullager dom är mycket bättre än dom italieska. DS.

Senast ändrad:
F

F.d. 6057

Guest

Verkar vara lite måndags ex över det mesta italienskt, men fick bra pris hos Vibergs bilel & diesel i Luleå mellan ca 2500:- 2800:- totalt:yes:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Se bara till att de monterar lagren på rätt sätt, med rätt distanser så att lagerspelet blir rätt.

EssoJ

F

F.d. 52920

Guest

Efter 7600 mil började detta SKF lager föra oväsen Fiat -06a (utbytt i dag)
Pris Lager 65€ arbete 93€ =158€
På lagret står instansat SKF SPAIN 329129 AAF CO2

Bilagor

• IMGP1061.JPG
    IMGP1061.JPG
    1,8 MB · Visningar: 18
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest

Göte. Du som är så negativ till Fiat kör du fortfarande Fiat? Mvh Olle lycklig Fiatägare.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Efter 7600 mil började detta SKF lager föra oväsen Fiat -06a (utbytt i dag)
Pris Lager 65€ arbete 93€ =158€
På lagret står instansat SKF SPAIN 329129 AAF CO2
Felet syns tydligt, det har kommit in fukt. Och det dödar effektivt alla lagersorter jag känner till. det är kanske packboxarna som är boven i dramat. Det kanske inte är några packboxar på dom helkappslade lagren.
bosse b

F

F.d. 50069

Guest

Kan man skylla hjullagerhaverier på en chassietillverkare, när sedan bodelsfabrikanten bygger bodelen så att det knappt inte finns några viktmarginaler kvar:confused:

Anders som undrar!!

F

F.d. 52920

Guest

Lagret blev bytt på en större verkstad här i Jakobstad (Finland)med ordentliga pressverktyg o duktig kille 1,5 tim.
Men vad betyder ordet SKF SPAIN som är instansat på lagret? (SKF SPAIN 329129 AAF CO2)

S

suneAl

Guest

Lagret blev bytt på en större verkstad här i Jakobstad (Finland)med ordentliga pressverktyg o duktig kille 1,5 tim.
Men vad betyder ordet SKF SPAIN som är instansat på lagret? (SKF SPAIN 329129 AAF CO2)

Hej Folke

SKF har fabriker runt HELA världen.

Denna lager är tillverkad i den Spanska Fabriken med tillverknings n:r.

Häls Sune

:mcride: Tervet.

Senast ändrad:
F

F.d. 24917

Guest

KAN DET VARA SÅ ATT DU BRUKAR HÖGTRYCKSTVÄTTA BILEN UNDER DÅ FÅR DU DETTA PROBLEM GANSKA SNART , VATTNET TRÄNGER IN SÅ ÄR DET KÖRT
DET ÄR MIN ERFARENHET.
KEESHOND

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Göte. Du som är så negativ till Fiat kör du fortfarande Fiat? Mvh Olle lycklig Fiatägare.

Hej Olle trevligt att du är"lycklig FIATägare"
.
Ja jag har min FIAT kvar.Är du spekulant? Jag hjälper dig gärna att bli en dubbelt så "lycklig FIATägare".
Nej jag är inte negativ,jag är bara kritisk till FIAT:s bristande kvalitet och jag har mycket goda skäl att vara det.Så många dyrbara fel och brister som har rapporterats till vår hemsida så vore det väl konstigt om inte någon reagerar och känner medkänsla med dem som drabbas.

Att på samma sida som FIATägare bekymmersamt rapporterar om de kostsamma fel som drabbat dem, göra inlägg som avslutas med orden "lycklig FIATägare" och liknande signaturer känns ovärdigt mot de som drabbats hårt.

Det kan innebära(och det här är bara en hypotes)att flera drar sig för att rapportera fel på FIAT för att slippa att bli ifrågasatta och missförstådda.

Ett tips det går öppna en egen sida för bara "lyckliga FIAT ägare den blir säkert välbesökt.

M.V.H. Göte27

I

Iveco 35

Guest

Hej Göte. Visst, jag håller med dig i att många rapporterar fel på Fiat. Det kan ju kanske bero på att av tio husbilar är det säkert 6 Fiat, och är vi då över fyratusen medlemmar plus gäster så blir det nog en del fel. Sen känner jag visst medkänsla för dom som drabbas, tro inte annat. Om du tog illa vid dig att jag avslutade med Lycklig Fiatägare så må jag be om ursäkt för detta. Mvh. Fortfarande lycklig. Olle.

F

F.d. 25098

Guest

Kan man skylla hjullagerhaverier på en chassietillverkare, när sedan bodelsfabrikanten bygger bodelen så att det knappt inte finns några viktmarginaler kvar:confused:

Anders som undrar!!

Håller med Anders. Min Fiat har 1750 kg tillåtet på framvagnen och vid vägning med fullt vatten och två vuxna fram var det 10 kg tillgodo. Bak är det 2000 kg och c:a 1730 kg vid vägning. Det är nog en bidragande orsak att framhjulslagren inte riktigt håller. Det skrivs ju inte speciellt mycket om lagerhaverier bak.

Peter.

Toppen