• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjulinställning

Vikfors

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
20996
Medlemskap
2025
Har en Adria Sonic Supreme 2016 med Al-Ko heavy chassi.(4250Kg)
Upptäckte nyligen att höger bakhjul slitis onormalt på utsidan.
Efter ett besök på en däckfirma konstaterades att camber på detta hjul var onormal.
Kontaktade återförsäljaren som rekommenderade mig att ta kontakt med Wida bil i Göteborg som skulle ha bra kunskaper om Al-Ko chassin.
Fick där ett bra bemötande, men tyvärr tog det slut där.
Efter upprepade kontakter och löften om snar återkoppling så hände inget.
Tre veckor senare insåg jag att de nog inte skulle återkomma, så jag hittade en annan verkstad.
De hade lång erfarenhet av liknande problem och förefaller seriösa.
Enda problemet är att deras semesterperiod startar nu, så jag kan inte få hjälp förrän i mitten av augusti.
Hade Wida bara sagt att man inte kunde hantera problemet så hade jag troligen fått en tid före semestern.
Kan inte riktigt bedöma den nya verkstaden ännu, men jag skulle absolut inte rekommendera Wida Bil i Göteborg ifall ni har ett problem som är mer komplicerat än flagnade färg.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Efter ett besök på en däckfirma konstaterades att camber på detta hjul var onormal.
Kontaktade återförsäljaren som rekommenderade mig att ta kontakt med Wida bil i Göteborg som skulle ha bra kunskaper om Al-Ko chassin.
Tre veckor senare insåg jag att de nog inte skulle återkomma, så jag hittade en annan verkstad.
Enda problemet är att deras semesterperiod startar nu, så jag kan inte få hjälp förrän i mitten av augusti.
Hade Wida bara sagt att man inte kunde hantera problemet så hade jag troligen fått en tid före semestern.
Kan inte riktigt bedöma den nya verkstaden ännu, men jag skulle absolut inte rekommendera Wida Bil i Göteborg ifall ni har ett problem som är mer komplicerat än flagnade färg.
Att åtgärda detta kräver att man värmer bärarmarna för att kunna böja dom rätt, inte något en vanlig däckverkstad klara,det finns en verkstad i Örebro som gjort sådana jobb,har inte namnet just nu.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Att åtgärda detta kräver att man värmer bärarmarna för att kunna böja dom rätt, inte något en vanlig däckverkstad klara,det finns en verkstad i Örebro som gjort sådana jobb,har inte namnet just nu.
De heter Josam
Har fått gjort hjulinställning där på Bengt i Örkelljungas bekostnad
Resultatet mycket bra

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Prova ring till Landvetter bil, de har jobbat med Fiat sen Jesus gick i kortbyxor.

Vikfors

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
20996
Medlemskap
2025
Uppdatering: Besökte Josam i Örebro häromdagen. Mycket bra bemötande och problemet fixades under dagen. Fick ett detaljerat och tydligt protokoll och är 100% nöjd.
Jag har också blivit kontaktad av chefen på Wida bil som var upprörd över det bemötande jag fått hans personal, så förmodligen var det inte deras normala servicenivå.
Oavsett detta så gillar jag Josam då man har en uttalad filosofi att fixa problem istället för att byta delar.
Har förlorat en hel del av säsongen, så vi får söka oss söderut..

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det hela låter som en dålig historia att böja bärarmarna så att hjulen hamnar rätt. På min bil är bärarmarna av gjutgods är en bärarm krokig så ska den bytas till ny. Finns det ingen justering vilket är mycket möjligt så ska allt hamna rätt om det inte är något fel någonstans. Hur är hållfastheten i en bärarm som blivit värmebehandlad till glödning. Krafterna ska ju gå genom centrum eller åtminstonde på ett sätt som den är konstruerad för ett quick fix kan fungera men hur länge och vad händer om den går av?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Delarna må vara av gjutgods, men sådant finns i många kvaliteter.
Gjutjärn är sprött och blir dåligt av uppvärmning, tål en annat än tryckpåkänning, men stålgjutgods är något annat.
Det kan även vara smidda och ser då ut som gjutna.
Uppvärmning lär dock förstöra rostskyddet på de underredesdelar som är galvade. Men de kanske penslar på nån färg.

En däck som börjat bli slitet blir i sig en felaktig hjulinställning. Dvs problemet fortsätter till man byter däck.

Frågan är hur detta har hänt, kanske ett större hål i vägen du kört i som gett en rejäl smäll så att chassidelar böjs...

Roysan

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Delarna må vara av gjutgods, men sådant finns i många kvaliteter.
Gjutjärn är sprött och blir dåligt av uppvärmning, tål en annat än tryckpåkänning, men stålgjutgods är något annat.
Det kan även vara smidda och ser då ut som gjutna.
Uppvärmning lär dock förstöra rostskyddet på de underredesdelar som är galvade. Men de kanske penslar på nån färg.

En däck som börjat bli slitet blir i sig en felaktig hjulinställning. Dvs problemet fortsätter till man byter däck.

Frågan är hur detta har hänt, kanske ett större hål i vägen du kört i som gett en rejäl smäll så att chassidelar böjs...

Roysan
ALCO chassi har inte större exakthet på hjulvinklarna bak, jag har 4-hjulsmätt min bil ,och ena sidan diffar något, det ligger utanför marginalen på godkänt men jag kör vidare, ser inget extra slitage på däcket.
Jag skulle tro att jag inte är ensam om detta, dom flesta har nog ingen aning.

haso

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2025
Uppdatering: Besökte Josam i Örebro häromdagen. Mycket bra bemötande och problemet fixades under dagen. Fick ett detaljerat och tydligt protokoll och är 100% nöjd.
Jag har också blivit kontaktad av chefen på Wida bil som var upprörd över det bemötande jag fått hans personal, så förmodligen var det inte deras normala servicenivå.
Oavsett detta så gillar jag Josam då man har en uttalad filosofi att fixa problem istället för att byta delar.
Har förlorat en hel del av säsongen, så vi får söka oss söderut..
Vi har också anlitat Josam för justering av bakvagnen på vår plåtis. Bra och tydlig service och kanonbra resultat.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
För något år sedan gjorde jag hjulinställning på mina sex hjul alko chassi. Bakaxlarna värmde dom och justerade med någon form av brytverktyg. Fick ett väldigt proffsigt protokoll med uppgifter före o efter. Gjordes på en volvo lastvagns verkstad och kostnaden runt 8000kr. Axlarna bak var helt klart felinställda men en ligger väl inom marginalen för alko.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Våra däck kostade 12824kr. Plus montering 1874kr.
För oss skulle det billigare att fixa hjulinställningen, istället för att byta däck vae 3:e år.

Totalt 14698kr

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025
Jag har kört min husbil i 12 år, som inte gått bra på vägen. Ingen större avvikelse på däckslitaget. Tre hjulinställningar har gjorts under dessa år. Vid senaste hjulinställning påtalade verkstadskillen att bakvagnen borde åtgärdas. Råkade läsa i en tidning om ett företag som sysslade med ramriktning, samt justering av hjulaxlar med induktionsvärme. Tog kontakt med företaget och berättade om mitt problem med väghållningen, samt att firman som gjorde hjulinställningen påtalat fel inställd bakaxel. Tänk om jag hade läst artikeln om Josam i Örebro tidigare, hade jag inte behövt köra med en husbil med dålig väghållning. Så nöjd med jobbet, värt varenda krona.

Toppen