• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjulbultar

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej.
Är det någon som vet om det går att använda samma bultar som sitter original på aluminiumfälgarna till plåtfälgarna som vinterdäcken sitter på? Det är ett Fiat SLC-chassi och med plåtfälgarna kommer bultarna längre in (ca 10mm). Jag kan inte känna att de tar emot någonstans men vänster framhjul blir varmt och generellt är det obalans någonstans trots nybalanserade hjul på proffesionell däckverkstad.
M.v.h. DavidS
 
W

Weckman

Guest
Du kan använda samma beroende på hur konisk den är. Har du en väldigt konisk bult så äter den sig djupt in i plåt fälgen och har sedan tendens till att äta upp metallen i plåtfälgen vilket kan sluta i att du tappar däcket. Se bilden så kanske du förstår.
654E4396-D9BE-4576-95B1-DF9835A32081.jpeg
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Enligt Fiat så finns det bara en ( org.1351203080) och det passar bra till både plåtfälgar som är till vinterhjulen och alu som är till sommarhjulen.
 
W

Weckman

Guest
Är det Fiats original fälgar så ska det fungera. Men titta på skissen jag bifogade och på dom gröna delarna. Konisk bult ska sitta på en komisk fälg. Rund konisk bult ska sitta på en fälg som är mer rund form på fälg infästningen. Bara se på fälgarna du monterat och dom i aluminium. Good Luck:cool:

Hade du även obalans innan skiftet?? Då kan det bero på anliggande broms.Annars är jag orolig för att du fått fel bultar monterade. Kan vara så att plåtfälgarna är eftermarknads fälg och bultarna fel.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tack alla! Då verkar det som att jag har rätt bultar till båda fälguppsättnimgarna. Både sommar och vinterfälgar är Fiat original så då ska ju bultarna passa. Alla hjul rullar fritt när de Hänger fritt så jag tror egentligen inte att någon broms ligger på. Var värmen kommer ifrån begriper jag dock inte. Jag får nog helt enkelt överlåta felsökningen till husbilsfirman så får vi se vad de kommer fram till.
En fortsatt fin kväll till er alla! DavidS
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ring till ett proffs och fråga förslagsvis en däcksfirma eller en firma som säljer LM-fälgar så får du korrekt information direkt :)
 
W

Weckman

Guest
Ring till ett proffs och fråga förslagsvis en däcksfirma eller en firma som säljer LM-fälgar så får du korrekt information direkt :)
Ringa?? Tror han får samma svar som av oss amatörer här på forumet. Bättre han isf åker in på ett besök och tar med sig husbilen och ett sommardäck och som Livsnjutaren påpekade man måste ha ett tränat öga eller gedigen kunskap för att se om det är rätt bult för rätt fälg. Men tror nog trådskaparen fått den infon som han frågade efter utan att behöva besöka ett ”proffs” för konsultation. Å så slipper han en massa onödigt arbeta med att ta sig dit.
Happy Endingo_O
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Fick till svar när jag köpte alufälgar att om inte original hjulbult passar följer det alltid med dom rätta bultarna till fälgen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hör kanske inte hit men min fars citroen c5 hade olika bultar på vinterdäck med plåtfälg och sommardäck med aluminiumfälg när verkstaden bytte hittade de inte rätt bult med påföljd att jag upplevde det som att hjulen satt lösa och det kändes konstigt. Hittade problemet och fick betala 200kr till för att få rätt bultar monterade påfälgarna som f.ö. låg vid reservhjulet.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ringa?? Tror han får samma svar som av oss amatörer här på forumet. Bättre han isf åker in på ett besök och tar med sig husbilen och ett sommardäck och som Livsnjutaren påpekade man måste ha ett tränat öga eller gedigen kunskap för att se om det är rätt bult för rätt fälg. Men tror nog trådskaparen fått den infon som han frågade efter utan att behöva besöka ett ”proffs” för konsultation. Å så slipper han en massa onödigt arbeta med att ta sig dit.
Happy Endingo_O
Vad jag menade med detta är att just hjulbultar är en säkerhetsfaktor som det inte skall spekuleras om utan där bör fackkunskapen rådfrågas
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag köpte min gamla caddy 2012 satt det vinterdäck med plåtfälg sen bytte jag till sommardäcken som hade aluminium fälg hade problem med obalans och höll på att tappa hjulen, sen dess hade jag alltid med mej verktyg för att dra åt bultarna vilket behövdes regelbundet. Trodde det var fel på fälgarna men det var naturligtvis fel hjulbultar med annan stigning eftersom alla bultarna hela tiden skruvade ut sej. Visste inte då att det fanns olika. Fick aldrig ordning på balansen men sen bytte jag fälgar och då försvann det. Hade missuppfattat orsak och verkan.
 
Toppen