• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjulbultar utan olja

T

Tobbejj

Guest
Sv: Hjulbultar utan olja

Efterdra gäller bara Alufälgar utan stålkona (de flesta numera tyvärr). Tycker tyvärr att standarden på gummiverkstäder i Sverige är rätt så genomgående låg. Dålig kunskap slarvigt utförda jobb. Kan ju bero på att svenska konsumenter är mest intresserade av ett billigt pris när det gäller däck, sällan service eller kvalite'. :confused:

Det lät ju intressant, hur har du kommit fram till att standarden på gummiverkstäder "i Sverige är rätt så genomgående låg. Dålig kunskap slarvigt utförda jobb."?
Sverige är ju ett rätt långt, jobbar du som någon form av kontrollant? /Tobbe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nej men har mycket insikt och kontakter i fordonsbranschen, och de flesta av oss ser varken momentnycklar, momentstavar, eller handverktyg att användas så att åtdragningen blir korrekt (ej för hög!) Därför begär jag alltid att få slutdra mina hjulbultar själv för hand, för att vara säker på att jag kan få loss dom med normala verktyg senare och dra med rätt moment!
Däremot har jag vid några tillfällen använt gummiverkstäder i Tyskland, och hittills har alltid den slutgiltiga åtdragningen gjorts för hand med momentnyckel?! :)

Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Baserat på egna erfarenheter och bakgrund så instämmer jag med Montreal!

Ett ex på våra egna "däcksproblem"; 2002 gjorde vi som vanligt en längre Europaresa, då med en Solifer 550 -93 (husvagn).

# Före resan bytte vi ut befintliga hjul till nya kompletta med Solifer orginal alu-fälgar, arb utfördes av en Soliferaktoriserad märkesverkstad i Kungälv.
# Vi for därefter iväg uppför och nedför bla branta backar vid Mosel och på Hundsrückshöhe, allt gick till synes bra ... men eftersom det var nya alu-fälgar så kollade jag att hjulbultarna inte lossat (men drog inget = OK). Kicki (min fru) tyckte att jag var löjligt noggran ... och försiktig!
# På hemväg en lördag vid 16-tiden i extremt tät trafik på A1 precis norr om Hamburg, tappar vi plötsligt ett av husvagnshjulen. Man såg bara en eldkaskad bakom husvagnen i backspegeln, hjulet från husvagnen for i luften över bilen bakom som var min svåger .... puh ... han träffades inte ... bara slump ... men tänk hur det kunde gått!
# En tysk bärgare konstaterade därefter att samtliga bultar på hjulen dragits för hårt! Husvagnen bärgades hem till Solifer i Kungälv (de som gjort jobbet), även de konstaterade att bultarna dragits för hårt och utan momentdragare ... ! Efterspelet blev därefter en historia där vi ersattes.

Jag upplever att märkesverkstäder som sysslar med p-bilar (ex Volvo), lastbilar och etablerade däcksverkstäder i högre grad gör sina arbeten enligt "boken". Verkstäder hos/eller i samband med husbils-/husvagnsförsäljning tycks däremot ha en "betydligt lättsammare syn på de krav som de borde uppfylla" och det är tyvärr ofta som man ser stor okunskap och kontrollovilja hos dessa!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag har alltid undrat hur man kan tappa ett helt hjul på en bil man själv sitter i ??

Ja det kan man undra.
Jag råkade ut för att jag på min Saab V4 tappade ett framhjul.
(Mitt fel)

Från det jag hörde något onormalt, han jag inte sänka farten till lägre än ca 50-60 från 90 km/h, till jag såg hjulet köra ifrån bilen!!

Då var jag testförare på Saab i Trollhättan, proffs på detta med onormala ljud och att ställa diagnos.......

Dra era egna slutsatser, när skulle DU höra ett hjul på väg att trilla av?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ja det kan man undra.
Jag råkade ut för att jag på min Saab V4 tappade ett framhjul.
(Mitt fel)

Från det jag hörde något onormalt, han jag inte sänka farten till lägre än ca 50-60 från 90 km/h, till jag såg hjulet köra ifrån bilen!!

Då var jag testförare på Saab i Trollhättan, proffs på detta med onormala ljud och att ställa diagnos.......

Dra era egna slutsatser, när skulle DU höra ett hjul på väg att trilla av?

Bra fråga.
Nu är ju jag inte alls lika duktig som en del andra och har heller inte riktigt samma erfarenheter av att tappa ett hjul men jag tycker man borde kunna känna något innan alla 5 muttrar hinner gänga upp sig helt, ramla av och fälgen sen lämna bilen. Jag menar, fälgen måste ju glappa rejält och vicka åt alla håll och kanter när muttrarna har krypit ut en bra bit.

Men som sagt, jag har ju inte varit med om det så jag vet ju givetvis inte. Fast jag tror fortfarande att jag skulle märka det.:D

Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Bra fråga.
Nu är ju jag inte alls lika duktig som en del andra och har heller inte riktigt samma erfarenheter av att tappa ett hjul men jag tycker man borde kunna känna något innan alla 5 muttrar hinner gänga upp sig helt, ramla av och fälgen sen lämna bilen. Jag menar, fälgen måste ju glappa rejält och vicka åt alla håll och kanter när muttrarna har krypit ut en bra bit.

Men som sagt, jag har ju inte varit med om det så jag vet ju givetvis inte. Fast jag tror fortfarande att jag skulle märka det.:D

Framförallt så tror jag det brukar höras. Har varit ute för detta två gånger, nu sist hade jag glömt att slutdra ett hjul på hustruns bil, hon kom hem och undrade vad det är som låter i bilen. En kort provtur avslöjade snabbt att ett hjul börjat lossna.

För många år sedan råkade jag själv ut för att ett hjul på min Datsun 120Y började lossna. Men kraftiga vibrationer gjorde att jag stannade och fick se att hjulbultarna börjat lossna.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Till saken hör att på en V4a är gängstigningen att likna bajonettfattning.
Dessa hjulbultar hade ett rykte om sig att göra precis det jag råkade utr för.

MEN, varför i all sin dar chansa?
Dra med föreskrivet moment UTAN smörja. Då sitter hjulen fast och familjen (och du själv) är trygg.

F

F.d. 30012

Guest

Drar du mer "torra" muttrar/bult så är det inte säkert att du uppnår rätt/fullt moment, då friktionen i gängan kan bli för stor och att du då får ett för litet moment i förbandet, och klämkraften inte blir rätt. Lätt anoljade är att rekomendera!!

F

F.d. 29925

Guest

Har kollat i lite material som har legat i gömmorna men hittade följande:

Gängfriktion
Osmord Olja MoS2
Obehandlad gänga 0,20 0,16 0,13
Fosf. - obehandl 0,28 0,16 0,13
Förz.- obehandl 0,17 0,12 0,10
Förz.-förz. 0,17 0,12 0,12

Det är nog bara om man smörjer med Molybdendisulfit som det finns en liten risk för att drar för hårt.
Fördelen med lite olja är att risken för skärning minskar betydligt.

(Visste ni förresten att rostfria skruvar är behandlade med bivax för att minska risken för skärning)

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Hej Alla Glada Husbilsägare !
Vi har en Adria Coral S670 SL som nu gått 19 mil.
Jag monterade innerskärmar igår (BLD, dyra men helnöjd).
Hej.
Grattis till nya husbilen (tror att ni kommer att vara jättenöjda med den).
Vi valde också innerskärmar från BLD och har konstaterat att de skyddar främre nederkanten på bodelen riktigt bra.
Innan vi satte dit dem blev det rätt skitigt där då man t.ex. körde på våta vägar.

För att inte "tappa tråden" helt kan jag fylla på med att vi använt kopparpasta på gängorna på vår personbil de senaste 5 åren.
Vi har lättmetallfälgar och har (ännu) inte tappat något hjul.

/ Bettan o Einar

Senast ändrad:
Toppen