• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjulbultar utan olja

F

F.d. 53065

Guest
Hej Alla Glada Husbilsägare !
Vi har en Adria Coral S670 SL som nu gått 19 mil.
Jag monterade innerskärmar igår (BLD, dyra men helnöjd).
Jag demonterade hjulen och upptäckte att det saknades varje uns av olja på hjulbultarna,
dom var kruttorra.
Jag smorde med Copaslip bara på gängorna, men ingenting på bultens kona. Inbillar mig att bultarna skall sitta då.
Om man smörjer en gänga så orkar du dra åt hårdare med handkraft.
Då kommer frågan, vilket moment skall man dra åt med ?
Har Alufälgar runt om.
Om man inte smörjer gängorna så finns chansen att det blir problem att få av hjulen den dagen man behöver.
Det är ju inte som en personbil där vinterdäcken sätts på varje vinter.
På husbilen sitter dom flera år i sträck utan att röras.
Bromsarna skriker även på vår husbil, men avvaktar tills den gått längre.
Väntar på svar och synpunkter.
MVH Sören

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hjulbultar utan olja

Som standardförfarand skallman ALDRIG smörja gängor eller anliggningsyta.
OM det föreskrivs smörjning, skall det göras med tunn olja, EJ fett.

Anledningen är att det föreskrivna momentet är framräknat med en viss friktion,
om denna friktion minskas, tex med fett, kommer man att sträcka skruvarna för mycket.

Det är alltså helt rätt att det inte finns olja eller fett på hjulskruvarna.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Lite tunn olja på bultarna skadar inte som Wintercamper skriver. Detta p g a av verkstäder använder muttermaskiner som kan få bult/mutter att skära om de inte är smorda.
Däremot bör man inte använda kopparpasta på aluminiumfälgar. Det kan uppstå galvaniska strömmar som fräter på aluminiumet.
Man skall använda aluminiumpasta istället.
Smörj gärna centrumhålet i fälgen med lite neautralt fett så slipper du problemet mer att fälgen fastnar på navet när du skall ta av det.
//W

Sörren

FD HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Angående innerskärmar ska det behövas om bilen inte andvänds på vinterhalvåret.
På min Adria 670SL var det underedsbehandlat under framflyglarna ??

Hoppsan nu kanske jag snodde frågan tråden.

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Sören och Kerstin!
Vem skriker mest Bromsarna eller Försäljaren? du har väl Garantil, det skall inte skrika! Jo en sak till Vilka andra skriker det på? inte min
MVH.

Hej Alla Glada Husbilsägare !
Vi har en Adria Coral S670 SL som nu gått 19 mil.
Jag monterade innerskärmar igår (BLD, dyra men helnöjd).
Jag demonterade hjulen och upptäckte att det saknades varje uns av olja på hjulbultarna,
dom var kruttorra.
Jag smorde med Copaslip bara på gängorna, men ingenting på bultens kona. Inbillar mig att bultarna skall sitta då.
Om man smörjer en gänga så orkar du dra åt hårdare med handkraft.
Då kommer frågan, vilket moment skall man dra åt med ?
Har Alufälgar runt om.
Om man inte smörjer gängorna så finns chansen att det blir problem att få av hjulen den dagen man behöver.
Det är ju inte som en personbil där vinterdäcken sätts på varje vinter.
På husbilen sitter dom flera år i sträck utan att röras.
Bromsarna skriker även på vår husbil, men avvaktar tills den gått längre.
Väntar på svar och synpunkter.
MVH Sören

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Kopparpasta eller annat lämpligt som hindrar att muttrarna fastnar är av godo. Problemet består vanligtvis inte i att muttrarna lossnar utan att de dras för hårt. Konade muttrar i al-fälgar som dras för hårt kan resultera i sk kallflytning i aluminiumet

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kopparpasta skall aldrig användas i samband med aluminium, dess huvudsakliga användning är högtemperaturförband, t.e.x. bultförband på avgasgrenrör eller liknande.
Det finns aluminiumpasta för motsvarande användning i samband med aluminium, och även metallfri pasta för övrig användning. Till centrumstyrningen på fälgar och på hjubultarnas gängor fungerar ett tunt lager chassiefett utmärkt. :)

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Støtter de som sier at bolter og gjenger skal være tørre. Benytter man momentnøkkel og drar til med riktig moment og ettertrekker etter få mil, har en ikke behov for slikt.

Boltene setter seg ikke fast og de er ikke for løse, dette med og smøre er noe som er kommet fordi man ikke benytter momentnøkkel. Man drar til med vanlig verktøy til det holder? eller muttertrekker med moment eller momentstav og det vil aldri bli like korrekt som med momentnøkkel?

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Renaults hjulbultar med plåtfälg ska dras med 170 Nm, ca 17 kpm.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är mycket med det jordiska. Jag tar en dutt kopparpasta på gängan och inte på konan. Det är väl gängan man vill ge lite smörj om det är torrt...
Sen drar jag åt lagom.
Om hjulet mot förmodan skulle lossna så tror jag mig vara tillräckligt vaken för att märka det långt innan hjulet ens nästan trillar av bilen.

Jag har alltid undrat hur man kan tappa ett helt hjul på en bil man själv sitter i ??

F

F.d. 3088

Guest

Det är mycket med det jordiska. Jag tar en dutt kopparpasta på gängan och inte på konan. Det är väl gängan man vill ge lite smörj om det är torrt...
Sen drar jag åt lagom.
Om hjulet mot förmodan skulle lossna så tror jag mig vara tillräckligt vaken för att märka det långt innan hjulet ens nästan trillar av bilen.

Jag har alltid undrat hur man kan tappa ett helt hjul på en bil man själv sitter i ??

Smörjer du konan så bekar inte fälgen fast. Kör du på en relativt rak väg är det inte säkert du märker något.

Gurra

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Smörjer du konan så bekar inte fälgen fast. Kör du på en relativt rak väg är det inte säkert du märker något.

Gurra

Det måste ju skramla och låta/kännas mystiskt i minsta gupp? Inbillar mig att man måste köra bra många mil med lösa muttrar och vobblande fälg innan alla har gängat upp sig så mycket så att de och fälgen trillar av. På släp kan jag förstå men bil ?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Lite kuriosa, jag har alltid smörjt såväl gängor som kona med lite fett, jag har aldrig haft ett hjul som jag själv har monterat och dragit med rätt moment som har lossnat! :)
Däremot har jag två gånger haft hjul som s.k. proffs har monterat, som har lossnat! :confused:
Har någon f.ö. sett en svensk gummiverkstad eller bilverkstad som använder momentnyckel, eller ens momentstavar till muttermaskinen när de drar åt hjulen?? :(

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025

Klart att det skall vara inneskärmar,
Du slipper allt vägljud från däcken o asfalten.
ta dom riktiga som fiat säljer inte bara plastbitarna som kama säljer.men dom duger om du bara är ute efter att skydda bilens hjulhus.:yes:

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025

Mina bromsar är då tysta på en Adria 670 st -10
men hur ofta bromsar man egentligen med pedalen annat än det sista,
i vanlig körning motorbromsar man alla tyngre fordon.
Spar på bromsarna tills du verkligen behöver dom,

F

F.d. 58621

Guest

.......
Har någon f.ö. sett en svensk gummiverkstad eller bilverkstad som använder momentnyckel, eller ens momentstavar till muttermaskinen när de drar åt hjulen?? :(

Jo då, Gummicentralen i Vällingby använder alltid momentnyckel då det byter däck på vår mindre personbil. Vi har lättmetallfäljar både på sommar- och vinterdäck.
V-backen ;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Efterdra gäller bara Alufälgar utan stålkona (de flesta numera tyvärr). Tycker tyvärr att standarden på gummiverkstäder i Sverige är rätt så genomgående låg. Dålig kunskap slarvigt utförda jobb. Kan ju bero på att svenska konsumenter är mest intresserade av ett billigt pris när det gäller däck, sällan service eller kvalite'. :confused:

Toppen