• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

F

F.d. 55528

Guest
På min bil, en Burstner Solano t729 2012 med ALKO-chassi, har föregående ägare monterat en Dunlop hjälpluftfjädring bak.
För att lyfta bilen bak vid t.ex. hjulbyte lyfter man lämpligen(?) med domkraft i chassibalken. Så gjorde man på vulkverkstaden när vinterhjulen skulle på förra veckan. Ena sidan gick bra men när vi lyfte den andra small det till så att montören höll på att göra i brallan...

Det visade sig då, tyvärr, att luftfjädringsbälgen släppt från sin egen bottenplatta. Detta skall ju bara inte kunna hända, man måste ju kunna lyfta bilen och byta hjul... Det kändes som om vi kanske gjort fel på något sätt, men ingen kunde tala om hur vi skulle gjort istället.

Tog kontakt med Bossings i Linköping och fick där genast snabb och proffsig hjälp. Med hjälp av reg.nr o chassinummer tog man reda på att mitt chassi har en väldigt lång fjädringsväg och att detta måste beaktas när man monterar hjälpluftfjädring, annars kan det hända att det går som det gick för mig när man lyfter bilen.

ALKO rekommenderade tydligen en lösning med spacers och lite annat lulllull som man på Bossings inte tyckte blev bra, när man hade haft problemet på en annan bil. Bossings rekommenderade istället byte av stötdämpare till en något kortare. Detta hade fungerat för en annan kund.

Skall till Linköping denna veckan och laga bälgen samt byta stötdämpare...

Lägger ut detta för att jag tror att det finns många som monterat hjälpluftfjädring själv, det är ju inte så svårt. Och man kanske inte haft anledning att lyfta bilen än. Kan tillägga att jag lyft bilen på detta sätt tidigare ett par gånger utan att något hänt.

Det är väl antagligen också så att problemet bara är aktuellt vid vissa chassityper.

/ TommyQ
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Bra info tänkvärd viktigt att veta var man skall lyfta bilen beroende på chassie enligt Karnag där jag köpte min som är Firestone men säkert av motsvarande sort. Har inte lika lång fjädringsväg.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Det verkar ju logiskt att bälgen kan bli "längre" vid lägre tryck, men jag är tveksam till om det hade gjort någon skillnad för mig. Men om det är så, hade det ju varit fint om Dunlop tagit med det i sin, för övrigt, utmärkta dokumentation.
Bossings nämnde inte heller något om detta. Deras slutsats var att vissa chassin har längre fjädringsväg än vad luftbälgen tillåter
Eftersom bilen var olastad hade jag dock ganska lågt tryck, ca 1,0 bar.

/ TommyQ
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Hej Tommy
Tråkigt att detta hände.
Det var ju jag som monterade luftfjädringen på bilen som du redan vet. Följde monteringsinstruktionerna från Dunlop till pricka som du kanske också läst.
I samband med detta mailade jag Dunlop i Holland om montering bl.a och inget nämnt om detta. Tror t.o.m att jag också talade med Alko om montering av detta system på bilen. Fick en sprängskiss på fjädringen från dem men inget nämndes om detta.
Talade också med Bossing genom att köpa systemet från dem eftersom dom är representanter för Dunlop men det skulle inte vara några speciella problem med att köpa från dem och att göra en egen montering. Kan givetvis inte lasta Bossing för något men dom visste ju ändå att det var till ett ALKO chassie. Problemet kanske var då nytt för dem på en bil av 2012 års modell som du också nämner med detta chassie.
Hittade däremot istället systemet billigare i Tyskland från en Dunlop representant.
jag vet bl.a om en kompis som fått monterat Goldsmith system på sin bil men detta var inte ett Alko chassie. Kanske kan råka ut för detta även om det inte är ett Alko chassie..
Kontentan av detta är ju att låt en märkesverkstad att ta hand vissa monteringar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Det spesielle med ALKO er at det er endast støtdemperen som begrenser hjulenes vandring. Uten støtdemper så blir det spennende å løfte en slik bil, hjulene slipper ikke golvet før armen henger rett ned - finnes nesten ikke garasjejekker som løfter høyt nok. På den andre siden er det og triksete å bytte støtdemper, en må løfte hjullagringen med en ekstra jekk.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Enklaste lösningen måste vara att lyfta under axeln. Då sträcke man ju inte ut fjädringsvägen.

Detta hjälper förstås sinte när man kör tvåpelarlyft eller saxbord.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Nja... På ett ALKO-chassi med torsionsfjädring måste man nog lyfta i ramen annars går det nog käpprätt åt pipan.

/ TommyQ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Hejsan, jag har påpekat det här problemet i flera inlägg tidigare. Det är väldigt vanligt att hela bakaxelns tyngd med hjul, bromsar och allt blir hängande i luftbälgen, för att den vanliga begränsningen (ofta stötdämparnas slaglängd) har längre slaglängd än bälgen.

Samtidigt går det sällan att få bort bakhjulen om man hissar upp bilen med en domkraft under bakaxeln. Det är ofta för trångt mellan hjulnavet och plast/alu.kjolen för att få ut hjulet. En lösning är att lyfta bilen i karossen en lagom bit utan att hjulet lämnar backen och sedan lyfta bakaxeln några cm. med en enkel saxdomkraft.
Detta är ju inget som däcksfirmor är speciellt intresserade av att krångla med, även om de vet om problemet.

På bilar förr i tiden fanns det ofta mjuka band fungerande som hängslen, som sträcktes och begränsade nerhänget. Det borde nästan följa med i luftbälgsatserna. Ena änden av hängslet bultas i ramen och andra änden i eller runt bakaxeln med en längd av max bälgsträckning.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Att byta ut friska originalstötdämpare mot kortare för att lösa problemet verkar lite "overkill", med tanke på priset för nya bra dämpare.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Dom fångremmarna såg man lite då o då hängande under Volvo Amazoner när dom gått av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

-------------------------------------------------------------------------------------
Jepp :p:. Jag tänkte först skriva gamla VOLVO, men ändrade till "bilar förr i tiden" :D.

JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Visste man om problemet innan man började lyfta bilen så kunde man ju börja med ett lyft under ramen tills bälgarna inte är fullt utdragna och sedan ett lyft under axeln för att få bara bakhjulet att släppa från marken så man får av hjulet.
Men vem skall veta detta när ingen har informerat om det. När jag monterade så gjorde jag det utan hjul på men där uppstod inte problemet synligt ändå,tyvärr annars hade man nog varnar för det. Tycker fortfarande att DUNLOP borde upplyst om detta i monteringsanvisningarna eftersom just dessa är unika just för ett ALKO chassi. men, men ...
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Visste man om problemet innan man började lyfta bilen så kunde man ju börja med ett lyft under ramen tills bälgarna inte är fullt utd................. Tycker fortfarande att DUNLOP borde upplyst om detta i monteringsanvisningarna eftersom just dessa är unika just för ett ALKO chassi. men, men ...
-------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan igen, ja det borde naturligtvis följa med något i monteringssatsen så risken inte kan uppstå.

På min bil är det gränsfall, bälgarna knölar till sig lite. Men på en kompis bil första gången han hissade upp den, så såg vi att bälgarna höll på att bli sönderslitna av belastningen att hålla upp hela bakvagnen.

En krok i ramen och en krok i bakaxeln på varje sida, och en lagom lång kedja som hakas på krokarna innan lyft, löste problemet. Men bälgarna hade säkert fått stryk vid många tidigare tillfällen på den beg. bilen.

Men naturligtvis skulle det sitta något där hela tiden. Så man själv, eller däcksfirmor m.m. inte skulle behöva tänka på problemet vid lyft.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Tack för ditt svar. Får lite dåligt samvete för en dålig montering.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Hej Affe

Jag hoppas verkligen att jag inte formulerat mina inlägg så de uppfattas som kritik mot dig. Absolut inte min mening. Du har ju monterat en hel del extrautrustning på denna bilen, och så vitt jag förstår är det proffsigt gjort. Det är också mycket prydliga installationer, vilket inte alltid är fallet när man ser "hemmajobb"
Misstaget med luftfjädringen är vi nog många som hade gjort likadant. Det var därför jag ville lyfta fram problemet.

Skall till Bossings på torsdag och kommer då att höra med dom vad dom anser om remmar eller dylikt som begränsar längden på fjädringsvägen. Det verkar ju mer tilltalande med en lösning som man krokar på just när man skall lyfta, istället för att permanent minska fjädringsvägen med kortare stötdämpare.

/ TommyQ
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Tack för ditt svar. Får lite dåligt samvete för en dålig montering.
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Affezell, håller med TommyQ.
Om man monterat något, och det är välgjort och enligt anvisningar m.m. så behöver man inte ha dåligt samvete.

Om man köper något seriöst för åtskilliga tusenlappar, så borde det ju inte vara nödvändigt att komplettera inköpet vid montering med egna uppfinningar för att det skall funka fullt ut.

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Såg också nu när jag hissade upp vår runkburk att det kan skada bromsslangen mellan kaross o bakaxeln. Alla ni som lyfter i karossen, kolla bromsslangen. Kommer att byte ut densamma och montera fängestband typ gammal Amazon....tekniken går verkligen framåt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Tack Tommy.
Efter ditt inlägg känns det lite bättre och tycker det var absolut bra av dig och belysa detta problem som tydligen kan förekomma och hjälpa andra att tänka på det. Det konstiga är att när jag monterade så hade jag bilen ju helt upphissad på domkraften och kunde alltså själv montera bälgarna då fastän axeln var helt i upphissat läge. Hade jag över huvud taget behövt hissa axeln för att få dit bälgen hade jag säkert anammat problemet. Enda skillnaden kanske då var väl att bälgen var helt tom på luft och kanske också inte att axeln fjädrade ut helt när hjulet inte satt på som en extra tyngd så att den inte gick helt till bottenläget. Då hade jag direkt reagerat och rådfrågat här på forumet eller ringt Alko om en lösning som tydligen nu finns i form av med kortare stötdämpare. Synd på en i övrigt välutrustad och fin bil. Jag har ju som jag tidigare nämnt för dig en 10 liters dunk metanol stående hemma till Efoy som du ju skulle få vid tillfälle. Lämnar den till Anders vid lämplig tid.
Enda problemet med Dunlop jämför med Goldsmits dubbelbälg som jag anser som bättre efter sista monteringen jag gjorde av denna. Om Dunlop är helt tom på luft och man släpper ner bilen från domkraften så vikes bälgen inhop
till en konstig form. Tror jag nämnt detta för dig. Om man släpper ner Goldssmith bälg även om den är tom så händer ingenting och den får en helt naturlig ihoptryckt form ,som en pannkaka,som ser mycket bättre ut. Detta beroende på dubbelbälgen. Mycket dryftande om tilläggsluftfjäring i denna tråden och det kanske gjorde nytta för att belysa problemet. Många behöver ju göra detta
som krav för att höja totalvikten på sin bil. Varför monteringen på din bil gjordes för att den var så låg bak så att bakändan ibland tog i vid motlut.
Skulle t,ex åka färjan vid Gluckstadt där problemet upptäcktes.
 
Senast ändrad:

görank

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Har nyss låtit en verkstad montera Dunlops luftfjädring bak. Fick instruktion om att släppa trycket till 0.5 bar vid hjulbyte. Hoppas verkligen att det funkar när jag byter hjul. Annars blir det reklamation direkt. Klart att det skall funka med hjulbyte.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Hjälpluftfjädringen gick sönder vid lyft...

Har nu varit hos Bossings Linköping och reparerat den trasiga bälgen. Resonerade med dom om bästa sättet att undvika upprepning av problemet. Dom menade att det var svårt att få till en bra lösning med fångstremmar, iaf på mitt chassi.
Dom rekommenderade byte av stötdämpare till Alko 250 L (1340:- / st) som är 2 cm kortare än de som satt monterade. Hela kalaset gick löst på 4915:-. Mycket pengar, men bra blev det såvitt jag förstår.
Har nu kört ca 35 mil, mest motorväg i hård vind, men även några mil krokig väg med "potthål". Kanske svårt o säga redan nu, men tycker bilen går ännu bättre nu än innan. Har hyfsat med last i garaget och 2.0 bar i bälgarna.

Bossings poängterade också vikten av att minska trycket i bälgarna till 0.5 bar vid lyft av bakaxel...

/TommyQ
 
Toppen