• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälpluftfjädring

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag letar efter hjälpluftfjädring till vår Dethleffs i6611 med maxichassie (4250kg) och skulle gärna ha lite input om era erfarenheter med olika fabrikat. Vissa fabrikat gör skillnad på hur tung bil man har genom att erbjuda olika storlekar på "gummibollen" medans andra menar på att det inte behövs, det ska fungera oavsett hur tung bilen är.

Kom gärna med era synpunkter / erfarenheter så jag får lite enklare att välja.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jo, den hemsidan som jag kikat på flera gånger tillsammans med otaliga andra hemsidor men det är inte säljarnas hemsidor jag letar efter just nu utan era erfarenheter. T.ex. varför ni valde just Tolson / Dunlop eller valde bort ett annat fabrikat p.g.a. något.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har AL-KO utan kompressor. Är nöjd. Finns andra märken som tål högre tryck och därmed större möjligheter till att justera bilen både i längsled och sidled.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har också Dunlops med kompressor från Tolssons (ligger i grannbyn). De levererade direkt till verkstaden som gjorde monteringen åt mig. Bilen är en Dethleffs I 6611 med en totalvikt på 4 ton. Jag är mycket nöjd med resultatet.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Någon som har något av det nämnda installerat på 5t MB-chassie med dubbelmontage/bakhjusdrift? Vore intressant att veta ifall ekipaget blir stabilare i sidled...
 

akejo

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Skövde
HBK-Nr
25070
Medlemskap
2027
Hade dunlop på förra bilen, en kabe vikt 4 250 funkade utmärkt. Bilen blev betydligt stabilare vid omkörningar av lastbilar samt vid sidovind. Hade ingen inbyggd kompressor utan använde kompressorn som skulle användas vid punktering. Har nu en bil med hjälpluftfjägring med kompressor som standard. Lite bekvämare men knappast värt den extra kostnaden. Jag ser väldigt lite behov av att ändra trycket under färd utan pumpar upp eller tömmer när vi står stilla.
 

ojakob

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Västerås
HBK-Nr
28304
Medlemskap
2024
Jag har också Dunlops utan kompressor från Tolssons. Dom få gånger under året som jag behöver pumpa, använder jag en kraftigare cyckelpump.
Bilen är en 4,2 ton Burstner Nexxo t728
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har en alkovbil 4.5 t. Har goldsmish med kompressor. Bilen blir stabilare. Perfekt när man pumpar upp vid utkörning från färja. Anpassa för dåliga vägar mm. Gillar min kompressor
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Någon som har något av det nämnda installerat på 5t MB-chassie med dubbelmontage/bakhjusdrift? Vore intressant att veta ifall ekipaget blir stabilare i sidled...
Hej
Vi har en MB 5,3 ton som jag monterade hjälpluftfjädring.
Stor skillnad. Mycket stabilare och trevligare att köra.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tack alla, hittills mycket bra input. Det verkar som att ingen är missnöjd med sitt montage och att det inte verkar vara kritiskt med vikten i förhållande till diameter / storlek på bälgarna. Den största anledningen till att jag vill installera luftfjädring är att uppfarten till husbilsparkeringen har en så brant vinkel så att baken ibland tar i när jag backar upp så kompressor känns som ett nödvändigt tillbehör eftersom jag kommer att behöva höja / sänka baken varenda gång vi skall ut från parkeringen för att säkra att vi inte skrapar i med för tung last.
Jag funderar vidare på vilket fabrikat vi ska montera och lyssnar gärna på fler inlägg. Bilen står "hemma" och vi är i bostaden i Västernorrland f.n. så montering blir tidigast i mitten av april.
Lite off topic: Det var länge sedan vi såg dig hos "Robban" Blaser338, har du avvecklat dina andra intressen?:)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
När jag monterade AL-KO så höjdes bilen med 3 cm vid bakhjulen. Det borde innebära att den höjdes 5-6 cm i bakkant husbil. Bara som info om du är orolig att skrapa bakdelen i marken.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack alla, hittills mycket bra input. Det verkar som att ingen är missnöjd med sitt montage och att det inte verkar vara kritiskt med vikten i förhållande till diameter / storlek på bälgarna. Den största anledningen till att jag vill installera luftfjädring är att uppfarten till husbilsparkeringen har en så brant vinkel så att baken ibland tar i när jag backar upp så kompressor känns som ett nödvändigt tillbehör eftersom jag kommer att behöva höja / sänka baken varenda gång vi skall ut från parkeringen för att säkra att vi inte skrapar i med för tung last.
Jag funderar vidare på vilket fabrikat vi ska montera och lyssnar gärna på fler inlägg. Bilen står "hemma" och vi är i bostaden i Västernorrland f.n. så montering blir tidigast i mitten av april.
Lite off topic: Det var länge sedan vi såg dig hos "Robban" Blaser338, har du avvecklat dina andra intressen?:)
Rätt tänk med kompressor. När vi åker av färjor ser man hur husbilar skrapar i.

Vi höjer med högre tryck vid avkörning. Lätt att släppa ut sen. Det är ett 2 kammarsystem. Kör lite högre tryck på vänster sida. kyl och panna är på den sidan

Jag har mätt med måttband så husbilen har samma höjd höger/vänster. Lätt att sen kalibrera.

Kan även till viss del användas som nivåreglering
 
Senast ändrad:

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har installera VB semi air hjälpluftfjädring med kompressor. Är ett Holländskt märke. Är ett två kammarssystem, går att justera lufttrycket separat i bälgarna. Sitter på en Adria med total vikt 4,4 ton. Fungerar mycket bra. Kostnad monterat och klart, strax under 20.000:- för ca: 2 år sedan.
 
Toppen