• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälpande hand hjulbultar

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Hjälpande hand hjulbultar

Sicket mög, bytte hjul på en Opel Zafira (17mm) idag och det klarade inte verkyget. Köp något annat för era 199:- kronor. Fick ta fram det gamla ledhandtaget.

Verktyget är kanonbra men lite vekt. Har svetsat dit en förstärkning precis där bilden visar att den vikt sig. Men bara på den som man ställer mot marken.
Lite Julakvallitet är det nog.

Senast ändrad:
T

Tobbejj

Guest

Wizard: Jag vet inte vad du har för underlag för ditt påhopp på däckverkstäder, men jag tror inte den är riktig. Jag tror att kompetensen är högre vad det gäller däck,fälg och hjulbultar m.m på däckverkstäder än vad det är på märkesverkstan

Tobbe

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag måste säga så här. Många gånger när man använder ett hjälpande verktyg eller någon annan smart grej från Kina/lågprismarknaden så kommer fundringen.
Tänk om någon kunde tillverka det här verktyget gärna tre gånger så dyrt bara det vore fem gånger så hållbart.

Jankro.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Verktyg för hjulbyte vid färd?

Jag förlitar mig på min assistansförsäkring - varför skulle jag annars ha en sådan?
Därför har jag numera varken reservhjul eller ens rep-sats för hjul med i bilen, de är bara ivägen!
Min uppfattning grundas bla på de vackliga domkrafter som numera medsänds i bilarna, de kan i bästa fall användas på fast plant underlag .... och på rätt plats!

Eftersom jag kört i snitt ca 5.000 mil/år i 40-45 år med MC, P-bilar, husv, släp, husbilar, tom lastbil utan att få punka så kan jag inte inse att jag numera hela tiden skall ha prylar med mig för att själv fixa hjulbyten etc (att se om sina hjul tycks ha räckt).

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Verktyg för hjulbyte vid färd?

Jag förlitar mig på min assistansförsäkring - varför skulle jag annars ha en sådan?
Därför har jag numera varken reservhjul eller ens rep-sats för hjul med i bilen, de är bara ivägen!
Min uppfattning grundas bla på de vackliga domkrafter som numera medsänds i bilarna, de kan i bästa fall användas på fast plant underlag .... och på rätt plats!

Eftersom jag kört i snitt ca 5.000 mil/år i 40-45 år med MC, P-bilar, husv, släp, husbilar, tom lastbil utan att få punka så kan jag inte inse att jag numera hela tiden skall ha prylar med mig för att själv fixa hjulbyten etc (att se om sina hjul tycks ha räckt).

Nu är det ju en del som byter till vinterdäck också.

Annars så ligger det väl lite i vad du skriver.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det finns redan,se inlägg nr 11

Jojje
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack jojje. Jag var nog lite fåordig i mitt inlägg, utan att gå in på ett visst verktyg eller någon bra att ha grej så får man känslan av att det som många gånger finns att välja på är....
Jättebilligt från Kina som går sönder och man blir sur på.
Jättedyrt från Bacho eller Snap On som håller men ofta känns för dyrt att lägga i bilen eller garaget för att använda en gång vart annat år.

JANKRO.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Wizard: Jag vet inte vad du har för underlag för ditt påhopp på däckverkstäder, men jag tror inte den är riktig. Jag tror att kompetensen är högre vad det gäller däck,fälg och hjulbultar m.m på däckverkstäder än vad det är på märkesverkstan

Tobbe

Hej! dra den historien igen, men tänk efter före du svarar!
En som är drabbad!
Sist jag fick nya däck (det gäller även märkesverkst. när jag får gjort något då hjulen tas av.) sa jag till killen som gör jobbet " du jag drar själv det sista på bultarna!!! att jag fick betala för eget arbete det står i Stjärnorna!!!???
Mvh "PS" men bra blev det, jag kunde lossa bultarna vid nästa 1000 mil då jag skiftar "fram & bak"DS"

F

F.d. 55319

Guest

hej.
Råkade ut för punktering på motorvägen mellan Livorno och Genova,med full last i en Dukato Maxi. Brukar klara däckbyte själv men denna gång blev det problem.

Jag klarade det tack vare att jag hade en hydraulisk domkraft med i bilen. Kom ihåg att fiats orginal domkraft ej klarar att lyfta en fullastad bil, isynnerhet när bilen ligger på fälgen, jag måste använda bägge två.
Brukar också kolla hjulmuttrarna före långfärd, om man kan få loss dom med egna verktyg.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Tobbe

Det var inte menat som ett påhopp. Varför däckverkstäder inte momentdrar hjulen kan t e x bero på okunnighet, nonchalans eller brist på tid.
De gånger jag köpt däck eller skiftat hjul har jag ALDRIG sett en däcksverkstad använda momentdragning. Detta kräver ju att man vet momentet, och man måste då t e x titta i bilens instruktionsbok eller på dekalen som oftast finns i dörröppningen på förarsidan.
Förra året kunde jag själv inte byta till sommardäck p g a ryggproblem utan frugan tog däcken till en däcksverkstad. Igår när vinterdäcken åkte på så orkade inte min muttermaskin lossa muttrarna (de har kraftigare grejor på däcksfirmorna) utan jag fick ta till långa dragskaftet. Och detta var på lättmetallfälgar som deformeras av för högt åtdragningsmoment.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Holder med Wizard, problemet er spesiellt stort i toppsesongene når deckverkstane tar inn midlertidige som endast skifter hjul.

En gang har jeg sett momentdrager i bruk: sjefen på verkstaden monterte NYE alufelger på en bil. På stålfelger er det normale: kjør trykkluftverktøyet til det stopper. Merkeverkstader er ikke bedre på dette - desverre.

Årsaken kan være at det tar litt ekstra tid å finne frem rett momentstykke og skifte verktøy. Med avlønning pr. bil (normalt for sesonarbeiderne) er dette naturlig.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Det är något som inte stämmer ?
Tar man i för hårt bör krafterna vara motstående dvs verktygsarmarna borde böjts sig åt varsitt håll ?

Jojje

Suck, vad är problemet och varför använder du min bild?

Bilagor

• Bruksanvisning.pdf
    496,6 KB · Visningar: 92

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Denna video är tillägnad jojje, pirat och Hans-5003. Ett förtydligande, pappskivan med pilar på och läskburken behövs inte för att verktyget skall fungera. Vill bara visa på vilka håll krafterna går.

Bilagor

• Verktyg.zip
    12,9 MB · Visningar: 109
Toppen