• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälpande hand hjulbultar

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Jag träffade en Finländsk husbilsåkare för några dagar sedan på ställplatsen i Biaritz. Han stod där med punktering och hade redan ringt bärgare. Han kunde inte få loss hjulbultarna eller lyfta bilen. jag sade att jag hade grejor för att lossa hjulbultarna. Bärgaren kom misslyckades och HBKaren fick gå in i leken. Första gången jag testade min Jula specialmomnetnyckel med ett ben ner i marken. Att lossa bultarna gick som en dans. Denna nyckel kan jag bara rekommendera ( jag tror den köptes efter ett inlägg i detta utmärkta forum )

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Hjälpande hand hjulbultar

Är det den här?
173020-jpg.jpg

Art.nr: 173020
199:- Inkl moms

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Ja det är denna supergrej. På bakhjulen fick jag använda en vanlig hylsnyckelförlängare för att hjulet sitter långt från kanten.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kunde inte låta bli att inhandla verktyget från Jula.

Helt enkelt ett kanonbra verktyg till hjulbultar.

Tack för tipset.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

men hallå har ni inte verktyg ibillen jag är en gammal yrkes skadad mek skulle aldrig köra med gammal bil utan verktyg ny bil behöver stor plånbok och vägasistans varför inte kontakta gammal bil mek fråga om bra verktyg för att byta däck och visa rep o underhåll mvh gammal bil mek håkan ps vi ses på vägen

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har haft verktyget ett drygt år och kan bara hålla med. Det är suveränt.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Sicket mög, bytte hjul på en Opel Zafira (17mm) idag och det klarade inte verkyget. Köp något annat för era 199:- kronor. Fick ta fram det gamla ledhandtaget.

Bilagor

• Hjulmutterdragare linjer.JPG
    Hjulmutterdragare linjer.JPG
    136,2 KB · Visningar: 25
  • Ledhandtag.JPG
    Ledhandtag.JPG
    508,2 KB · Visningar: 5

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Problemet är dessa förb...ade muttermaskiner. Helt underbart tidsbesparande verktyg, men däcksfirmorna vet inte att hjulbultar skall dras med momentnyckel. De drar tills hylsan "står still". Förutom att muttrarna (skruvarna) blir omöjliga att lossa sträcker man bultarna med risk för att de går av. Dessutom kan bromsskivorna deformeras. För att inte tala om den skada det gör på aluminiumfälgar.
Det finns speciella momenthylsor för muttermaskiner som är graderade för olika moment . Dessa används oftast på märkesverkstäder, men aldrig? hos däcksfirmor. (Jag använder själv sådana när jag byter hjul).
Om ni själva är med vid hjulbyte, acceptera aldrig att hjulmuttrarna slutdras med muttermaskin.
Då är det bättre att dra muttrarna den sista biten med ett bra fälgkors.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Wizard i denna tråden också. Momenthylsor? Menar du de ca. 15cm långa förlängarna i olika färger som fjädrar vid rätt moment som jag har tittat på flera gånger, eller finns det bättre grejer i form av hylsor som slirar? Men då hamnar man väl på annat pris.

Nyfiken JANKRO.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Sicket mög, bytte hjul på en Opel Zafira (17mm) idag och det klarade inte verkyget. Köp något annat för era 199:- kronor. Fick ta fram det gamla ledhandtaget.

Motormännen har en annan variant,men till ett helt annat pris 769:- för medlem.
Den tar stöd mot en annan bult vid lossning och det ser ut att vara robusta grejer.
Tre olika hylsor ingår.
Den heter Autogear.

Jojje

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ni som har haft husbil i några år vet ni om det är lika bultar till plåt fälg som alu fälg till fiat dukato.

undrar en novis.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jo det jag köpt till 90% på Jula är bara problem .....

Jula eller rättare sagt Kinesiska saker kan vara av låg kvalitet. Men just denna grej har fungerat bra för mig. Är det mutterstorleken som inte fungerar så får man komplettera
med förlängare och hylsa. Momentet som denna sak får fram är det inget fel på!

F

F.d. 53012

Guest

Fälgkors med ett rör som förlängare är modellen och har fungerat i 40 år men inte när dom monteras givetvis då drar man med känsla och efterdrar 10 mil senare. Plåtfälg är bäst aluminium kan vara trixig och vi kör lastbil och därför tror jag att plåt är att föredra har aldrig sett en Scania med aluminium.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Det är något som inte stämmer ?
Tar man i för hårt bör krafterna vara motstående dvs verktygsarmarna borde böjts sig åt varsitt håll ?

Jojje

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej Wizard i denna tråden också. Momenthylsor? Menar du de ca. 15cm långa förlängarna i olika färger som fjädrar vid rätt moment som jag har tittat på flera gånger, eller finns det bättre grejer i form av hylsor som slirar? Men då hamnar man väl på annat pris.

Nyfiken JANKRO.

Hej JANKRO.
Just precis, det är dessa jag menar. De fungerar som en torsionsfjäder så när rätt moment är uppnått studsar bara hylsan fram och tillbaka. Det spelar ingen roll hur länge du drar, åtdragningsmomentet blir inte högre.
Som sagt, de finns i olika åtdragningsmoment. Vet man inte momentet på hjulbultarna så brukar det ligga mellan 100 -130 Nm. (Med risk på påhopp från ägare till bilar med annat moment.)
;)
En smolk i bägaren är att det inte går att lossa muttrarna med momenthylsa, så får man ta till en vanlig krafthylsa.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag fick nya bultar till mina aluminiumfälgar när jag bytte från plåtfälg.

Det kanske kan berott på att det var konade bultar på plåtfälgarna och sfäriska på aluminumfälgarna eller tvärtom .

Samt om det var samma typ av kona eller sfärisk så kan/bör bulten vara längre till en alufälg eftersom det är tjockare godstjocklek på dom än plåtisarna

F

F.d. 3297

Guest

Jojje,
kan bara instämma!
Av vad jag ser på kartongbilderna borde ett sönderdraget verktyg
ha länkarmar som försöker "närma sig varandra".

Den bilden är inte skapad på en kinkig fälg!!! :confused:

Toppen