• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, vilken tv i husbilen?

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Nej,nu blandar ni ihop converter med adapter.
Converter omvandlar 12v likspänning till 230v växelspänning.
Adaptern har man för att förminska eller förstora t.ex. en stickpropp.
Oftast har 12v kabeln en stickpropp för cigg.uttag,men det finns också en kombivariant som passar både till cigguttag och 12mm uttag.

Tänk på att Andersson tv är ett udda märke.

Jojje
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Nej,nu blandar ni ihop converter med adapter.
Converter omvandlar 12v likspänning till 230v växelspänning.
Adaptern har man för att förminska eller förstora t.ex. en stickpropp.
Oftast har 12v kabeln en stickpropp för cigg.uttag,men det finns också en kombivariant som passar både till cigguttag och 12mm uttag.

Tänk på att Andersson tv är ett udda märke.

Jojje

Jajjemen, men kollade på netonnets 12v kabel verkar ha en röd "hatt" man kan ta loss så att det blir 12mm lilla uttaget?

Funderar på att köpa den 19" vita andersson tv till husbilen, har ju en 360 antenn den klarar av att få bild då med digitalboxen som finns i den tv:n för mpeg 2 och boxer då va?

Jag abbonerar inte på boxer e bara ute efter gratiskanalerna.
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej
Den TV som du menar har inte MPEG4-mottagare !! Bara MPEG-2.
Det är USB funktionen som har det enl. tekniska beskrivningen hos NetonNet.

Mvh Torotor/ Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej
Den TV som du menar har inte MPEG4-mottagare !! Bara MPEG-2.
Det är USB funktionen som har det enl. tekniska beskrivningen hos NetonNet.

Mvh Torotor/ Torbjörn

Hejsan

Ja jag vet att den inte har MPEG4 mottagare men vad är det som är bra med det förutom att man får in kanaler i Norge?

Jag vill åt dem fria kanalerna i sverige åsså, för jag kan gärna köpa en annan tv på netonnet med 19" men den andra tv:n som finns där drar ju 70w och denna 55w det e liksom lite skillnad =)
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Ja utan ca-modul och kort kan du se de fria kanalerna.

Jojje

Tänkte kila till netonnet nu efter jobbet och köpa en husbils tv, funderar på den 19" här över men är det så viktigt med mpeg4?

Den andra tv:n på netonnet som klarar mpeg4 drar ju 70w mot denna som drar 55w det e ju liksom skönt när den drar mindre tycker jag.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

MPEG-4 är en komprimeringsstandard för överföring av digital bild och för HDkanaler,men MPEG2 kommer att finnas parallellt för de vanliga kanalerna.
Detta gäller i Sverige.

Jojje
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

MPEG 2 är på utgående. Jag tror att det är 2012 man skiftar till MPEG 4 i Sverige. Danmark är redan på gång. Köp en med MPEG 4 om du vill vara framtidssäker.
Hälsningar Göran
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Jag köpte en Andersson 19" på netonnet ikväll som jag sa men den var ju självklart trasig! Startar inte på 12v varken från 220 till tranformatorn som följer med eller 12v i bil =(.

Trist måste åka till göteborg igen och byta man blir så trött! Hoppas det inte blir något strul hos servicen nu jag har inte ens kunnat starta tv:n den e helt död, skall ha en ny med en gång annars pengarna d börja inte bra det här =)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

MPEG 2 är på utgående. Jag tror att det är 2012 man skiftar till MPEG 4 i Sverige. Danmark är redan på gång. Köp en med MPEG 4 om du vill vara framtidssäker.
Hälsningar Göran

De TV-apparater med MPEG4 som säljs nu är inte heller "framtidssäkra". HDTV i marknätet kommer att sändas i DVB-T2.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Grundig med dvd.
Med fast 12 V inkopplad (undersidan av bänken) och ryggsäcksspänne att hålla fast vid färd.
Funkar BRA! :)
 

Bilagor

  • Plåtis100615 092.JPG
    Plåtis100615 092.JPG
    1,2 MB · Visningar: 1
  • Plåtis100615 094.JPG
    Plåtis100615 094.JPG
    1,5 MB · Visningar: 2
  • Plåtis100615 096.JPG
    Plåtis100615 096.JPG
    1,4 MB · Visningar: 4
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej Hittade denna info på nätet.

Ny box krävs för att kunna se hd-tv - DN.se

Mvh Torotor/ Torbjörn

Jepp, risk för att "framtidssäkra" Mpeg4 blir gammalt innan det ens är etablerat.
DVB-T2 är nog framtiden och kanske också tillbaka till det gamla VHF-bandet igen och i så fall antennbyte tillbaka till det vi kastade ut för ett par år sedan...

http://www.boxer.se/kundocservice/utbud-och-abonnemang/tv-via-antenn/hdtv/nya-kanaler/

DVB-T2 - Minhembio forum

Just nu ser det inte ut att finnas något framtidssäkert.


LogitechZ, om förbrukningen är viktig för dig, leta efter LED-TV.
LTC LED 1904 kan var något för dig.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej, nyligen frågade en bekant mig om vad för TV han skulle köpa till husbilen för att ligga bra och säkert till med framtida funktioner. Efter lite funderingar så skrev jag upp följande..
...LED för låg strömförbrukning
...Inbyggd DVD om man vill se en film
...Mpeg4 för att kunna få in alla kanaler just nu, och för att få in någon kanal alls om några år
...DVB-T2 om man vill se HD-TV, men som också innebär att alla nya fina antenner som bara tar mot UHF bandet måste bytas ut mot en som tar både VHF och UHF bandet för att kunna se alla HD kanaler.
Idag tror jag inte att det finns något större utbud på TV-apparater med DVB-T2 att få tag på alls.
Mmmm..... Då dyker funderingen upp om det inte är vettigast att leta reda på en relativt billig men bra TV som innehåller LED...DVD...och en HDMI ingång för att kunna ansluta en box som skalar om vanlig bild till fejkad HD, strunta i den inbyggda mottagarens status och inse att man inte slipper en lös box som innehåller det senaste, och att det tyvärr är det bästa, billigaste och enklaste sättet för att i längden hålla sig uppgraderad till den nivån som man tycker sig behöva.

Bara en fundering, men när jag behöver byta husbilsTV så får det nog bli så.
JANKRO

Men sen är det ju naturligtvis nästa fråga, om man vill ha en 3D TV......Då är det åter igen dags att slänga skrotet och börja om från början på TV-hyllan.
Phuuuu..:wall:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Varför en DVD? Man kan ju ha filmerna på en minnespinne (USB-minne)!

En 16 GB rymmer ju ett tjugotal... Vår nästa TV har en USB-ingång eller är kopplat till bilradio med USB-ingång. I dag ser vi de i vår laptop. (som inte har en DVD)

hälsning
jyrki
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp, vilken tv i husbilen?

Hej, när man är ute och åker och får tag på en ny film från hyllan i någon affär så är den ju inbränd på en DVD. Men det dröjer nog inte så länge förrän filmköpet kanske består av ett minneskort eller ett litet USB-minne, men till dess så vill jag nog ha en DVD spelare i TV´n. Man kan kanske skippa DVD´n samtidigt som man känner tvånget bli övermäktigt av att investera i en 3D TV ;).
Eller man kanske skulle kasta ut hela sk.... spela kort och leva med frid i sinnet :D.

Ha det gott...JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen