• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, vi ska åka om 30 min och kylskåpet funkar inte

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nu när vi ska packa oss iväg till Skåne en vecka upptäcker jag att kylen, en Dometic från 2012 (sorry, vet ej modell men är ett absorption i en Pössl) inte gått alls på 220 volt.
Lampan i skåpet funkar. 220voltsindikatorn på bilens panel lyser.
Var börja felsökningen? Tror ni den går köra på 12v och gasol?
Hinner inte kolla mer just nu. 100 mil måste avverkas före kvällen. Men läser gärna alla tips ni postar när vi är framme.
Och gärna förslag på bra reparatör i Malmöområdet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu när vi ska packa oss iväg till Skåne en vecka upptäcker jag att kylen, en Dometic från 2012 (sorry, vet ej modell men är ett absorption i en Pössl) inte gått alls på 220 volt.
Lampan i skåpet funkar. 220voltsindikatorn på bilens panel lyser.
Var börja felsökningen? Tror ni den går köra på 12v och gasol?
Hinner inte kolla mer just nu. 100 mil måste avverkas före kvällen. Men läser gärna alla tips ni postar när vi är framme.
Och gärna förslag på bra reparatör i Malmöområdet.

Lugn... Du behöver bara köra 99 mil :confused:
Arlövs gas.... Den ligger i Burlöv.....1 mil innan du kommer till Malmö :)
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har för mej att det kan vara beroende av att 12V är på i bodelen, "huvudbrytaren".
12v var på i bodelen. Men nu när vi stannat för lunch verkar det blivit kyla på 12v medan vi kört. Förhoppningsvis bara 220v-läget som trasslar.
Nu vidare mot Malmö.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Gör som plastpelle striver om det fungerar på gasol. Det tar så försvinnande lite gas så du kan ggott vänta med 230-problemet tills du är hemma igen.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
För oss händer det lite nu och då att kylen inte funkar trots att inga fel föreligger. om allt funkar när man börjat köra kan det mycket väl vara så att bilen lutade för mycket när den stod parkerad och ansluten till 230v. Senast det hände var nu i fredags när vi skulle i väg över helgen.
BBa
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har kört både på 12v och gasol ett par dagar nu utan problem så d verkar bara vara 220v som trasslar.
Tack för bra tips.
Men hur tar man bort gallret på utsidan om man vill komma åt patronen?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Gå och kolla, det finns 2 skruvskallar på ena gaveln av gallret. Sätt i mejseln och vrid 90gr så kan du sen dra ut gallret.
/Matti
 
Toppen