• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, vår husbil blev stulen

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Våran första husbil hyrde vi ut 2 gånger, sen aldrig mer.
Första gången gick allt perfekt.
Andra gången hyrde vi ut 1 vecka innan vår semester skulle börja, andra dagen ringer han som hyrde vår husbil att han krockat och dragit upp hela sidan på husbilen. Blev ingen semester för oss, försäkringsbolaget löste in husbilen, men allt tog lång tid att reda ut allt.

Vi tog ut förskott på hela summan samt självrisken, hyrde bara ut till en barn familj och pensionärs par som hade oturen med att krocka husbilen i Askersund.
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Precis så som Du skriver tänker jag. Och utan pekpinne. Grannen hyrde ut en gammal hink ( husbil) och var jätteglad för pengarna som kom in. Efter 1 säsong var dom ledsna., konstaterade att detta var en rktig baklänges affär pga oaktsamhet, okunskap, skit i den bara hyrt ju. Man bör nog vara ordentligt påläst för att kunna sätta en budget vad det kostar att hyra ut dyra kapitalvaror.
Hej, vi människor har olika öden och för oss stod det mellan att vara tvungna att sälja husbilen och inte få någon semester, eller att hyra ut den några veckor för att kunna behålla Husbilen. Så vi valde just där och då i situationen att hyra ut den. Hade vi haft en bättre ekonomisk situation så hade vi naturligtvis inte hyrt ut den!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, vi människor har olika öden och för oss stod det mellan att vara tvungna att sälja husbilen och inte få någon semester, eller att hyra ut den några veckor för att kunna behålla Husbilen. Så vi valde just där och då i situationen att hyra ut den. Hade vi haft en bättre ekonomisk situation så hade vi naturligtvis inte hyrt ut den!

Alternativet kunde väl vara att anpassa sig efter situationen, och göra en annan typ av semester, eller köpa en billigare husbil?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Om man trots allt skulle känna sig tvingad att hyra ut husbilen skulle jag kraävt att få veta var de tänkt åka, och via GPS-övervakning med larm/geofencing ha lite koll på var husbilen befinner sig på karta och typ få larm om den passerar t.ex. gränsen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man trots allt skulle känna sig tvingad att hyra ut husbilen skulle jag kraävt att få veta var de tänkt åka, och via GPS-övervakning med larm/geofencing ha lite koll på var husbilen befinner sig på karta och typ få larm om den passerar t.ex. gränsen.

Jag tror att många är lite blåögda när det gäller uthyrning av olika saker, de räknar nog egentligen med att samhället skall skydda dom på olika sätt, t.ex. via lagstiftningen, men uthyrning liknar ju mera företagande, och faller under andra regler.
Kanske tänker man inte på, eller bagatelliserar de andra riskerna med att "Låna ut/Hyra ut" husbilen eller andra större saker förutom problemen med försäkringar, där man kanske anser sig tvungen att ta på sig skadan för att få ersättning alls, p.g.a. otillräckligt försäkringsskydd, och då begår man ju försäkringsbedrägeri, kanske inte så kul om det upptäcks. Sedan kan ju försäkringsutredningen och reparationerna tillsammans ta flera månader, och då är man ju i sämsta fall utan husbilen en hel säsong.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med utgangspunkt i uthyringsbolagene ser en at de regner "levetid" for en ny husbil til maks 3 år før den må renoveres. Andre selger bilene etter 6 til 12 måneders uthyring. Mest systematisk er hva et konsern i Australia, New Zeeland og litt i USA gjør. Hoveproduktet Maui er nye biler som etter maks 3 år tas inn og renoveres samtidig som bilene relables til Britz og hyres ut noe billigere. Etter nye nesten 3 år blir det en ny oppfriskong og relabling til Mighty hvor bilene får gå lenge. Hva som skjer når Mighty ikke kan bruke bilene lengre er veldig forskjellig - mange høgges og noen selges billig. Verditap i hver generasjon beregnes inn i uthyringsprisen. Og hele tiden er det snakk om biler som er bygget spesiellt for uthyring, noe enklere og mer robust enn modeller for normale kunder.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Jag arbetade ett tag på SIXT biluthyrning. När bilarna var 6månader gamla och som mest hade rullat 2100mil så byttes de ut mot nya.
Så det var alltid riktigt fräscha och fina bilar ( Merca BMW och Mini ) men att se hur vissa behandlade bilarna fick mig att verkligen ifrågasätta vissa kunders vett och etikett.
Ibland var bilarna ute på dagshyror och kom tillbaka så fullständigt nerskitade så vi fick lämna bilarna på recond inc röksanering.

Det är nog sådant som har satt spår som gör att vi inte kommer att hyra ut våran husbil.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Var och en gör ju givetvis som man vill själv med sin egen bil så det finns ju inga rätt eller fel.
Jag avundas faktiskt dom som kan ha den där lite softare inställningen till sina saker och kan behandla och tänka på dom som just bara döda saker. Gumman ser sin bil mer som en förbrukningsvara och funderar inte så mycket på om det blir ett märke eller något någonstans på den. Den funkar ju och transporterar rumpan dit den skall..
Själv blir jag skitirriterad när någon gjort ett litet dörruppslag på min bil eller bara slår igen passagerardörren onödigt hårt.. Skulle jag missa en växel på husbilen så växellådan skulle skorra till så skulle jag få en klump i magen och tycka synd om den :oops:.
Hyra ut husbilen är inget för mig men passar säkert andra bra.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vi människor har olika öden ............................. vi naturligtvis inte hyrt ut den!
---------------------------------
Tack för svaret.
Som jag skrev så var det ingen baktanke eller pekpinne med min fråga utan bara en undring vad som kan få folk att hyra ut sin husbil även när den ligger under kategorin "personlig ögonsten" eftersom jag inte ens kan ägna en fundering på något sådant.

Men jag har nog ändå en negativ inställning till att rädda situationen genom uthyrning med alla problem som ganska lätt dyker upp även om man tror människor man inte känner om gott.
Om man dessutom tar med troligen vanliga reparationer och skador som kan dyka upp efter uthyrning, även om man har turen att få folk som sköter sig, så kan man ju tänka sig småskador både inne och ute som sakta drar ner intrycket på bilen.
Kanske totalt oförstånd om batterier och laddning som sabbar bobatterierna i förtid.
Tyvärr är nog även onödig slirning på kopplingen inget ovanligt med en förare som inte känner bilen och plötsligt inser att den är mycket större och klumpigare än den egna lilla personbilen m.m..... m.m.
Bara byta koppling med helst nytt svänghjul på en Ducato kostar uppåt 22.000:- och några skapliga bobatterier kanske 6000:- m.m. och det är ju saker som man helst vill ha ordning på när man själv skall bruka bilen, och då är frågan hur mycket man tjänat på uthyrningen som slutsumma.

Kanske avställning och "malpåse" med endast garageförsäkring och avbetalning som kostnad på bilen i längden skulle vara den mest ekonomiska varianten på en bil som kostar för mycket men som man ändå vill ha kvar, och på köpet får man ju en bil som inte blir misshandlad, förstörd eller försvunnen.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Frippe,
Om jag vore den som drabbats av stölden och kränknigen som ni har blivit utsatta för hade jag blivit lite ledsen över många inlägg här. Det skulle kännas som om en del husbilsvänner menar att jag mer eller mindre är medskyldig och att förrövarna inte har gjort något annat än vad som är att vänta sig. Jag tackar dig Frippe för sin fina skildring av händelsen, och för att ni har kunnat bibehålla en positiv människosyn trots allt. Ni hade fattat ett noga övervägt beslut och ingen som inte känner till hela er situation har rätt att ge er pekpinnar efteråt. Lycka till Frippe, fru och barn med era husbilssemestrar i framtiden.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Frippe,
Om jag vore den som drabbats av stölden och kränknigen som ni har blivit utsatta för hade jag blivit lite ledsen över många inlägg här. Det skulle kännas som om en del husbilsvänner menar att jag mer eller mindre är medskyldig och att förrövarna inte har gjort något annat än vad som är att vänta sig. Jag tackar dig Frippe för sin fina skildring av händelsen, och för att ni har kunnat bibehålla en positiv människosyn trots allt. Ni hade fattat ett noga övervägt beslut och ingen som inte känner till hela er situation har rätt att ge er pekpinnar efteråt. Lycka till Frippe, fru och barn med era husbilssemestrar i framtiden.
Håller med förra talaren.
Faktum var att jag tidigare såg er annons om uthyrning och rekommendarade en bekant att hyra just er bil. Ni hade ju en fantastisk video och gjorde ett mycket seriöst intryck.
Min bekante köpte dock en egen bil strax därefter, så bidde inget...
Det känns tråkigt att höra om er jobbiga tid.
Hoppas att ni kommer att få åter känslan för er egna bil - om det nu blir denna, eller en annan. Och hoppas på nedförsbackar istället för bara uppförsbackar
Hoppas vi ses framöver på någon ställplats.
Lasse
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Hej, Tack för erat stöd och omtanke, vårat syfte med denna video var att dela en fin berättelse om medmänsklighet och civilkurage. För att påminna om hur mycket vi kan åstadkomma tillsammans när vi bryr oss om varandra. Det är värme många gånger i en kall värld! Och med denna video så vill vi kunna nå så många som möjligt som hjälpte oss att få tillbaka vår stulna husbil.för att visa vår tacksamhet.
 
Toppen