• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp, vår husbil blev stulen

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Det Här Är En Sann Och Gripande Historia Om Civilkurage I Sitt Esse! ❤️

Hej, Vi är en familj på tre som gärna vill dela med oss av våra resor och erfarenheter som husbils ägare. Jag tänkte inleda med att berätta varför vi valde att skaffa oss just en husbil. Det hela startade för ca fem år sedan vi befann oss i ett kritiskt läge med höga krav stress och en rad negativa influenser runt oss. Det är ena gav det andra och vi hamnade i utbrändhet. Min utbrändhet kom först och jag kunde inte ta mig upp ur sängen knappt så Fredrik fick ta hand om nästan allt själv. Och när jag till sist lyckades ta mig upp till vattenytan igen så brakade det för Fredrik och jag tog över. I det läget förstod vi båda att det var dags för en helomvändning och en total förändring blev absolut nödvändig i våra liv. Vi lånade en släktings husbil för att få komma iväg ut i naturen och bara vara för att kunna återhämta oss utan alla krav och måsten för en stund. Vi var ute i två veckor och den frihet och lugn och ro vi upplevde gjorde att vi bestämde oss för att skaffa en egen husbil. Det var vårt livs elixir att få komma iväg ut i naturen som verkligen läkte oss fysisk och psykiskt, mentalt och känslomässigt. Vår första husbil var en Rimor och den dög gott och väl till en början då vi var ute på sommaren men eftersom vi ville kunna åka även vintertid och sen höst så blev det till sist dags att byta till en vinterbonad husbil. Vi sökte med ljus och lykta efter en vinterbonad modell med den budget vi då hade, men vi fick inse att vi behövde ta ett lån om vi skulle kunna få tag i det vi behövde. Eftersom husbilen var en så viktig del i vårat nya liv så prioriterar vi det och hittade till sist våran pärla det var en KABE 2009 den hade allt vi behövde och var i mycket gott skick. Vi var så lyckliga när hon äntligen stod på våran uppfart och vi vårdade henne ömt. Vi var ute så ofta vi bara kunde och när vi var i Kalix och hon kunde utstå 29° minus grader utan problem så var lyckan gjord. Vi tänkte att nu behöver vi inte byta bil på många år eftersom att vi hade allt vi behövde.

Men För En Tid Sedan Råkade Vi Utför Något Som De Flesta Husbils Ägare Skulle Uppleva Som En Fruktansvärd Mardröm.

Vi har gjort en video på vår Youtube kanal om hur det hela gick till, det slutade väl trots allt, på grund utav många människors engagemang och civilkurage.

Klicka på denna länk så kommer ni direkt till Youtube videon:

Med vänlig hälsning, Fredrik & Eleonor och Gabriel
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ja det är tråkigt att behöva råka ut för idioter när man vill hyra ut något. Det kan vara bra att i förväg kräva information av dem som ska hyra så man har en möjlighet att kolla upp dem ordentligt men det är förstås ingen garanti. Den så kallade Polisen kan ju inte göra så mycket pga bristfällig lagstiftning. Hur det än blir med ersättningen av försäkringsbolaget skulle jag fundera på att lämna in en stämningsansökan på paret med krav på ersättning för att återställa skadorna och eventuellt skadestånd. Man kan ofta få juridisk hjälp (advokat) via tex sin hemförsäkring.
 

Vanlose

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Upplands Bro
HBK-Nr
29922
Medlemskap
2024
Hej,
Skönt att husbilen kom tillrätta. Blev lite nyfiken på vad som hände när "polisen och försäkringsbolaget kröp till korset".
Var det aldrig diskussion om att ni var utsatta för brottet olovligt förfogande? Böter och fängelse i straffskalan. BrB 10kap 4§.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Har ju funnits en del trådar tidigare om uthyrning och att man löper stora risker när man hyr ut oavsett hur försiktig man än är.
Men tyvärr fortsätter aningslösa ställa till det för dig själva...
Alla medlemmar läser inte alla trådar. Jag tycker det är ok att ställa de frågor på forumet som man tycker är aktuella.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har ju funnits en del trådar tidigare om uthyrning och att man löper stora risker när man hyr ut oavsett hur försiktig man än är.
Men tyvärr fortsätter aningslösa ställa till det för dig själva...
Mycket trist o ofint moraliserande. Man är inte aningslös som hyr ut bilen, särskilt inte om man gjort vad man kan för att säkerställa hederlig hantering. Håll inne med sådana kommentarer i fortsättningen. Vem vågar skriva här med den sortens moralim.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Man behöver inte ens hyra ut för att det ska kunna bli problem. En dag för två år sedan råkade en bekant till oss ut för att det plötsligt kom en man hem till honom för att hämta deras husvagn som han hade köpt. Vår bekant undrade naturligtvis vad det var frågan om.
"Köparen" visade då upp alla handlingar som görs vid ett köp (inklusive kvitto på handpenning)) och ett regbevis som stod på annat namn än vår bekante.
Nu var dock "köparen" en sansad man som insåg att han hade blivit grundlurad, han hade sett annonsen på blocket och vid kontakt med säljaren så kunde denne visa upp alla handlingar som visade att det var som det skulle. Uppgifterna var troligtvis hämtade på Transportstyrelsen och sen var allt förfalskat.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Hade du krävt förskottsbetalning och även en deposition på självrisken, så hade nog dessa människor backat, de hade nog hellre lagt dessa pengar på Annat smått o gott..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Mycket välgjord video med fina FB inslag... ...däremot tråkigt att bli bestulen på sitt ”anletes svett”. Vår granne har hyrt ut sin husbil i flera år utan några som helst missöden vilket han tydligen ska vara glad över (det vi har sett hittills är att han hyrde oftast till barnfamiljer)!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Helt fantastiskt att man inte kan få efterlysa sin egen bil, men andras går bra!

I mitt fall var det en bitter kvinna som jävlades och lyckades få min bil rapporterad stulen, en bil som JAG köpte sprillans ny ifrån en bilfirma många år tidigare. När jag tänker efter var det mer otroliga saker hon lyckades göra men skriver jag ut det så tror ni att det är jag som är bitter..;)

Att bilen var efterlyst fick jag veta av en slump då den var inlämnad på en känd märkesverkstad, verkstadskillen kom fram och sa: vet du att den har bilen är efterlyst. Jag blev helt paff...
Jag ringde polisen och frågade hur dom kan göra så här bara för att det är en försmådd kvinna som jävlas med mig, dom plockade bort efterlysningen direkt! Efterlysningen hade legat på bilen i ganska många månader och polisen hade ändå inte lyckas hitta bilen, annars hade ett enkelt knep varit att ringa ägaren.:)
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Ja det är tråkigt att behöva råka ut för idioter när man vill hyra ut något. Det kan vara bra att i förväg kräva information av dem som ska hyra så man har en möjlighet att kolla upp dem ordentligt men det är förstås ingen garanti. Den så kallade Polisen kan ju inte göra så mycket pga bristfällig lagstiftning. Hur det än blir med ersättningen av försäkringsbolaget skulle jag fundera på att lämna in en stämningsansökan på paret med krav på ersättning för att återställa skadorna och eventuellt skadestånd. Man kan ofta få juridisk hjälp (advokat) via tex sin hemförsäkring.
Ja det är tråkigt att behöva råka ut för idioter när man vill hyra ut något. Det kan vara bra att i förväg kräva information av dem som ska hyra så man har en möjlighet att kolla upp dem ordentligt men det är förstås ingen garanti. Den så kallade Polisen kan ju inte göra så mycket pga bristfällig lagstiftning. Hur det än blir med ersättningen av försäkringsbolaget skulle jag fundera på att lämna in en stämningsansökan på paret med krav på ersättning för att återställa skadorna och eventuellt skadestånd. Man kan ofta få juridisk hjälp (advokat) via tex sin hemförsäkring.
Hej, Vi har yrkat ersättning för skadorna på husbilen som uppgick till ca 90 000 Sek (Kostnadsförslag från Caravan). Det är upp till åklagaren att väcka åtal för detta. Åklagaren har alla personuppgifter, men det prioriteras inte i Sverige! Vårat hopp är att dessa förövare åker fast i annat ärende som prioriteras av polismyndighet och åklagaren nystar upp all kriminell händelse bakom personerna.
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Hej,
Skönt att husbilen kom tillrätta. Blev lite nyfiken på vad som hände när "polisen och försäkringsbolaget kröp till korset".
Var det aldrig diskussion om att ni var utsatta för brottet olovligt förfogande? Böter och fängelse i straffskalan. BrB 10kap 4§.
Hej, Jo försäkringsbolaget kröp till korset med en förlikning, på grund av bristfällig förköpsinformation i villkor utav produkten "Uthyrningstillägg".Och Polisen medgav på Radio att de hade gjort fel och inte efterlyst husbilen vilket de skulle ha gjort. De bad om ursäkt och hävdade att det var den mänskliga faktorn som olyckligtvis missat detta. Polisanmälans Diarenummer, alltså ärendet går under olovligt förfogande, men åklagaren väcker inte åtal med detta som grund!
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Bra förslag, jag skulle också montera en GPS tracker, detta behöver man inte tala om för hyraren.
Yes, en GPS tracker är en billig försäkring och kan varmt rekommenderas, hade vi haft en installerad så skulle det inte varit några problem att hitta bilen. Men det är lätt att vara efterklok. Vi letade själva febrilt genom transportstyrelsens vägtullar och broavgiftskameror för att kunna ringa in bilen! Husbilen hade passerat en vägtull i Stockholm 26:e Maj och då började vi verkligen ana oro och den 27:e Maj hade husbilen påträffats på en färja över till Åbo.
 

Frippe73

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
24607
Medlemskap
2021
Mycket välgjord video med fina FB inslag... ...däremot tråkigt att bli bestulen på sitt ”anletes svett”. Vår granne har hyrt ut sin husbil i flera år utan några som helst missöden vilket han tydligen ska vara glad över (det vi har sett hittills är att han hyrde oftast till barnfamiljer)!
Tack så mycket ❤️
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Är nybliven husbilsägare och har gått i tankarna att eventuellt hyra ut den vid tillfällen då vi själva inte skall använda den.
Ett tips kan ju vara att kolla upp de som vill hyra den på www.mrkoll.se där kan man söka på personnummer och jämföra med körkortet.
Då står det om det finns tidigare domar.
Kanske inte räddar alla från eran upplevelse men om det kan hjälpa någon så är det ju bra.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag ber om ursäkt jättemycket i förväg om jag trampar in på ett känsligt område :msn_embarrassed:, men jag vet att jag är långt ifrån ensam, och eftersom jag inte förstår så vill jag bara ställa en vänlig fråga utan pekpinnar som baktanke.
Om man nu får tillbaka bilen utan krångel så undrar jag bara i alla fall hur man ö. h. t. ens kan komma på tanken att hyra ur sin husbil och riskera både stöld, misskötsel, skador, plågad bil, uppbränd koppling, fel som framkommer senare och inte minst massa mil på bilen som vore bättre att man kör själv, samt använda sängar och utrustning av andra okända personer. I värsta fall krockad eller trasig bil som bara innebär krångel och elände samt kanske förstörd egen husbilssemester. För många som hyr ut verkar ju bilen dessutom vara en ögonsten och inte bara ytterligare en onödig leksak i mängden.

Det finns ju dessutom olika stadier på en husbil.

-Nästan ny, fin och värdefull som andra skall få skabba ner och snabbare än normalt få förstöra värdet på, men förhoppningsvis en försäkring som täcker bra även om den är uthyrd.

-Halvgammal pärla som är både fin och jättebra och som troligen kommer att vara besvärlig att ersätta med en liknande om den blir förstörd, även om man lyckas få skaplig ersättning.

-Så den gamla som inte är värd så mycket pengar men ändå är jättebra och underhållen. Men då har den stora nackdelen att man kan troligen aldrig få bra ersättning för den, varken med pengar eller annan bil.

Jag kanske är för känslig med mina ägodelar men jag är bekymrad över min gamla husbil även när jag bara är tvungen att lämna bort den ett dygn för byte av framrutan, och då tappar kollen på den.

Absolut inte illa menat, men jag begriper det tyvärr inte.

M. mycket v. h. JANKRO.

Trycker med viss tveksamhet på "Skicka svar/(fråga)" knappen :bye:.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Hej, jag ber om ursäkt jättemycket i förväg om jag trampar in på ett känsligt område :msn_embarrassed:, men jag vet att jag är långt ifrån ensam, och eftersom jag inte förstår så vill jag bara ställa en vänlig fråga utan pekpinnar som baktanke.
Om man nu får tillbaka bilen utan krångel så undrar jag bara i alla fall hur man ö. h. t. ens kan komma på tanken att hyra ur sin husbil och riskera både stöld, misskötsel, skador, plågad bil, uppbränd koppling, fel som framkommer senare och inte minst massa mil på bilen som vore bättre att man kör själv, samt använda sängar och utrustning av andra okända personer. I värsta fall krockad eller trasig bil som bara innebär krångel och elände samt kanske förstörd egen husbilssemester. För många som hyr ut verkar ju bilen dessutom vara en ögonsten och inte bara ytterligare en onödig leksak i mängden.

Det finns ju dessutom olika stadier på en husbil.

-Nästan ny, fin och värdefull som andra skall få skabba ner och snabbare än normalt få förstöra värdet på, men förhoppningsvis en försäkring som täcker bra även om den är uthyrd.

-Halvgammal pärla som är både fin och jättebra och som troligen kommer att vara besvärlig att ersätta med en liknande om den blir förstörd, även om man lyckas få skaplig ersättning.

-Så den gamla som inte är värd så mycket pengar men ändå är jättebra och underhållen. Men då har den stora nackdelen att man kan troligen aldrig få bra ersättning för den, varken med pengar eller annan bil.

Jag kanske är för känslig med mina ägodelar men jag är bekymrad över min gamla husbil även när jag bara är tvungen att lämna bort den ett dygn för byte av framrutan, och då tappar kollen på den.

Absolut inte illa menat, men jag begriper det tyvärr inte.

M. mycket v. h. JANKRO.

Trycker med viss tveksamhet på "Skicka svar/(fråga)" knappen :bye:.
Precis så som Du skriver tänker jag. Och utan pekpinne. Grannen hyrde ut en gammal hink ( husbil) och var jätteglad för pengarna som kom in. Efter 1 säsong var dom ledsna., konstaterade att detta var en rktig baklänges affär pga oaktsamhet, okunskap, skit i den bara hyrt ju. Man bör nog vara ordentligt påläst för att kunna sätta en budget vad det kostar att hyra ut dyra kapitalvaror.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Hej, jag ber om ursäkt jättemycket i förväg om jag trampar in på ett känsligt område :msn_embarrassed:, men jag vet att jag är långt ifrån ensam, och eftersom jag inte förstår så vill jag bara ställa en vänlig fråga utan pekpinnar som baktanke.............

Skulle tro att svaret på din fråga är att många tycker att det inte är något speciellt med att hyra ut sin husbil, ungefär som att hyra ut sin sommar/vinterstuga, lägenhet eller båt. Om man inte använder dem större delen av året kan det ju vara bra dels får någon annan glädje av det och dels får man lite extra i plånboken. För det mesta fungerar det nog ganska bra men då skrivs det förstås inte om det. Bara man har ordentlig koll på vem som hyr, kontrakt, försäkring, GPS osv.. och att man inte är så känslomässigt bunden till sin pryl. Köper man nåt begagnat får man räkna med att några andra legat i sängen, skitit på toa mm. Men alla är vi olika o tur är väl det.

:msn_computter:På tal om GPS-tracker kan man ju informera att en sådan finns (gömd på ett oåtkomligt ställe) då vet eventuella rötägg att de inte ens behöver göra ett försök att sno bilen.
 
Toppen