• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp till en rådgivare

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Hej Sitter i klistret

Fler av mina kompisar har beställt nya husbilar på förra årets Elmia mässa.

Snart kommer bilarna.
fler av dom har fått tele samtal & brev, att priset inte gäller längre pga att Euron har stiget
med ca:2:-.

Har det hänt fler?
Vad skulle ni göra?
Oj.ja betala?
Av beställa?

Hjälp mej jag har påverkat till att dom beställde? ( karnse kunnat blivet en bra säljare)

Nej Hjälp mej.
Skoogis
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Hjälp till en rådgivare

Som jag tycker utan att egentligen veta...

Står det i köpeavtalet att säljaren kan häva köpet vid valutakursändring? Jag har för mig att säljarna brukar reservera sig för höjda skatter etc. men inte ändrade valutakurser.

Om inte, skall man nog hävda att säljaren står fast vid den tidigare överenskommelsen och så får väl tillverkaren och generalagenten och säljfirman ta smällen på ca 20% - tycker jag.

Kanske kan man begära skadestånd om säljaren inte fullföljer köpeavtalet. i vart fall skall handpenningen återbetalas.

Husbilshandlaren är nog inte glad om man inte går med på prishöjningen och istället häver köpet. Han står då med en husbil som är alldeles för dyr. Händer det fler gånger undrar jag om inte det är läge för en liten konkurs.

Lelle_22
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp till en rådgivare

Det står tydligt i "Allmänna leveransvillkor för husvagn och husbil" utarbetade av Husvagnsbranschens Riksförbund efter överenskommelse med Konsumentverket att:
"En konsument har rätt att frånträda avtalet utan kostnad om säljföretaget kräver att få ut mer av höjningen än som motsvarar 2 (två) % av det avtalade priset."
Med höjning menas "skatter, tullar, växelkurser eller offentliga avgifter".

Kan som sagt bli dyrt för företag som inte har valutasäkrat...

/Roland
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Hjälp till en rådgivare

Helt rätt som Roland säger:
Säljaren har rätt att ta ut prishöjningen om den överstiger 300:- men köparen kan "kliva av" om den uppgår till mer än 2%.
Alltså är budet till säljaren: "Du får välja. Höj priset med 2% eller betala tillbaka handpenningen". Vad köparen sedan kan vara villig att gå med på för att få loss bilen är en annan sak.

Hlsn Evert H
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.592
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp till en rådgivare

Säljaren har rätt att ta ut prishöjningen om den överstiger 300:- men köparen kan "kliva av" om den uppgår till mer än 2%..............

Detta under förutsättning att säljaren presenterat villkoren senast i samband med undertecknandet av köpeavtalet. I annat fall gäller avtalat pris!
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Hjälp till en rådgivare

Ja, Gunnar, men det får ju anses vara gjort när det står på baksidan av köpeavtalet.

Hälsn Evert
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.592
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp till en rådgivare

Ja, om det gör det så är det klart presenterat.

Det finns dock företag i husbilsbranchen som inte hade det med i det "finstilade".
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp till en rådgivare

Finns det inte med i kontraktet så är förmodligen inte företaget ett HRF-företag och då finns inte dom här reglerna med 2%.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp till en rådgivare

Tack för svaren.
Jag har förstått att en 2% höjning är Ok. Vi får se vad som kommer att hända. Allt är inte klart ännu, för vissa av dom. En har hoppat av, så vi får se hur dom andra gör.
Skoogis
 
F

F.d. 7967

Guest
Sv: Hjälp till en rådgivare

Tjena Skoogis! Jag har själv drabbats av Eurokursen. Det pris som säljaren uppgav på ELMIA och som vi nappade på hade plötsligt gått upp när vi kom för att skriva på köpet. Man kan ju undra om inte ett avtalat pris bör gälla? Att säljaren dessutom i allra sista stund kommer på att inbytesbilen skall vara nyservad, trots att första serviceintervallet inte är aktuellt enligt indikatorn i instrumentpanelen, tycker jag också är lite märkligt. Även muntliga avtal bör väl gälla? Mvh Simon
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp till en rådgivare

Hej Gäller det en ny bil? Har priset gått upp mer än 2% har du rätten att hoppa av, ang service skulle jag neka detta, Om inte dom bjuder på något för samma summa.
Mvh
Gert
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp till en rådgivare

Kul att veta vilken HB handlare det gäller
 
Toppen