• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Hjälp! Startspärr blockerar start av bilen.

svenbrueckmann

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Östersund
HBK-Nr
31885
Medlemskap
2022
Hej!

Hade ett elfel i förrgår med min Eura mobil från 2001. Det blev bärgning till verkstaden. Där hade elfelet helt plötsligt försvunnit. Men bilen startade inte ändå för nyckelkodslampan lyser och släcks inte. Verkstaden vet inte vad de ska göra, har en idé om att ta bort startspärren. Men de har inte tid. De är full bokade till slutet av juli. De ringde sin teknisk support från Fiat (de är en auktoriserad Fiat verkstad) och det bästa svar som de hade var att googla sig fram. Eftersom de inte har tid, har jag själv letat en reservdel som skulle kunna vara orsaken, en ringantenn. Har bytt den själv men det hjälpte inte. Jag har även försökt att lägga 12v på den mellersta kabeln som går till startspärr men det hjälpte inte heller. Har stått 2 dagar framför en verkstad med familjen nu och är less. Vill bara komma härifrån. Snälla kan någon hjälpa mig och tipsa mig om vad jag kan göra själv eller tipsa om en bra verkstad? Jag är i Enköpings området.

Tacksam för all sorts hjälp!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej!

Hade ett elfel i förrgår med min Eura mobil från 2001. Det blev bärgning till verkstaden. Där hade elfelet helt plötsligt försvunnit. Men bilen startade inte ändå för nyckelkodslampan lyser och släcks inte. Verkstaden vet inte vad de ska göra, har en idé om att ta bort startspärren. Men de har inte tid. De är full bokade till slutet av juli. De ringde sin teknisk support från Fiat (de är en auktoriserad Fiat verkstad) och det bästa svar som de hade var att googla sig fram. Eftersom de inte har tid, har jag själv letat en reservdel som skulle kunna vara orsaken, en ringantenn. Har bytt den själv men det hjälpte inte. Jag har även försökt att lägga 12v på den mellersta kabeln som går till startspärr men det hjälpte inte heller. Har stått 2 dagar framför en verkstad med familjen nu och är less. Vill bara komma härifrån. Snälla kan någon hjälpa mig och tipsa mig om vad jag kan göra själv eller tipsa om en bra verkstad? Jag är i Enköpings området.

Tacksam för all sorts hjälp!
Du har inget eftermonterat larm i bilen?
Detta kan efter år av användning ge upp i relästyrningarna.
 

Sten-Åke

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Enköping
HBK-Nr
7494
Medlemskap
2024
Hej!

Hade ett elfel i förrgår med min Eura mobil från 2001. Det blev bärgning till verkstaden. Där hade elfelet helt plötsligt försvunnit. Men bilen startade inte ändå för nyckelkodslampan lyser och släcks inte. Verkstaden vet inte vad de ska göra, har en idé om att ta bort startspärren. Men de har inte tid. De är full bokade till slutet av juli. De ringde sin teknisk support från Fiat (de är en auktoriserad Fiat verkstad) och det bästa svar som de hade var att googla sig fram. Eftersom de inte har tid, har jag själv letat en reservdel som skulle kunna vara orsaken, en ringantenn. Har bytt den själv men det hjälpte inte. Jag har även försökt att lägga 12v på den mellersta kabeln som går till startspärr men det hjälpte inte heller. Har stått 2 dagar framför en verkstad med familjen nu och är less. Vill bara komma härifrån. Snälla kan någon hjälpa mig och tipsa mig om vad jag kan göra själv eller tipsa om en bra verkstad? Jag är i Enköpings området.

Tacksam för all sorts hjälp!
Hej ! Tips ! Ring Lindströms Husbilar i Enköping. 0171-50013. MVH Sten-Åke.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jo. Det har jag. Och bad ska jag göra då?
Går motorn runt utan att starta eller går inte ens startmotorn?

Om du har ett elschema till detta så kan du utläsa vart kablarna
går från tändningslåset (start) till larmenheten.
Då kan du sedan dra ur larmenheten och sätta en bygel eller två i detta
kontaktstycket för att se om den går igång.
Var försiktig så att du inte gör någon kortslutning och får mer problem.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Haj själv råkat ut för att startspärren blockerade start av motorn, på självaste bilprovningen. Besiktningsmannen skulle flytta fram husbilen en Fiat 2,3 l 148hk motor från 2012, men den vägrade starta och startspärrlampan började lysa.Startmotor snurrade på men ack, inte ett liv i motorn.

Det blev bärgning till en Fiat Professionel verkstad. Styrboxen hade kraschat, det gick inte ens att läsa av några felkoder, så det blev 3v på verkstaden innan en ny kom hem. Kalaset kostade 15 000:- men mitt försäkringsbolag tog kostnaden minus självrisken då.

Du kan ju haft otur att det hänt samma sak för dig...
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
hade samma problem att startspärren löste ut fick bärgning till fiatverkstad i gävle på kryddstigen, dom knackade sönder spärren och gjorde en överkoppling ,det funkade i 5år utan problem ,
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej!

Hade ett elfel i förrgår med min Eura mobil från 2001. Det blev bärgning till verkstaden. Där hade elfelet helt plötsligt försvunnit. Men bilen startade inte ändå för nyckelkodslampan lyser och släcks inte. Verkstaden vet inte vad de ska göra, har en idé om att ta bort startspärren. Men de har inte tid. De är full bokade till slutet av juli. De ringde sin teknisk support från Fiat (de är en auktoriserad Fiat verkstad) och det bästa svar som de hade var att googla sig fram. Eftersom de inte har tid, har jag själv letat en reservdel som skulle kunna vara orsaken, en ringantenn. Har bytt den själv men det hjälpte inte. Jag har även försökt att lägga 12v på den mellersta kabeln som går till startspärr men det hjälpte inte heller. Har stått 2 dagar framför en verkstad med familjen nu och är less. Vill bara komma härifrån. Snälla kan någon hjälpa mig och tipsa mig om vad jag kan göra själv eller tipsa om en bra verkstad? Jag är i Enköpings området.

Tacksam för all sorts hjälp!
Vad var det för elfel som hade återgått?
Kollades det om det finns några felkoder.
 
Toppen