• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp mig med Planlösning

F

F.d. 29882

Guest
Sv: Hjälp mig med Planlösning

Hej

Har fått en hel del frågor (pm) om mitt försök till lyckad golvvärme
skall försöka att svara på alla frågor.

Slangen är 10 mm, det blev mer än 50 meter,detta över hela golvet

Jag tänker ansluta slangen via värmeväxlare och någon form av shunt som ersätter den värmare som finns i skåpet från fabriken (värmaren syns på bild
till vänster längst bort på bilderna )

det blir 80 grader in från diesel värmaren som satt monterad när jag köpte bilen
( 5 KW) och 30 grader ut till golvvärmen,

det blir även radiatorer som jag har plockat från en husvagn
samt en 220Volt elpatron med pump,

Värmen kommer att styras med hjälp av en termostat styrd pump 12v

Det blir inte ett slutet system så en expansionskärl efter växlaren skall installeras
Det blev en del jag hoppas att ni förstår något av det

v-xlare.JPG


Värme växlaren ca 600kr

MVH//Jocko
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Hjälp mig med Planlösning

När jag byggde min lilla bil skulle jag gärna ha byggt något som du har eftersom det skulle göra den långa utlandsresan med övervintring möjlig, som det nu är blir det för trångt.
Den storlek du valt är lagom för en och med lite förtänksam planering lätt omställbar för två personer.
När det gäller väggarna är de ju redan isolerade och klara med plywood, varför inte göra som man gör i en båt klär med en speciell plastmatta som både isolerar och ser trevlig ut enkel att limma om man vet hur man gör vilket tog mej en del misstag.
Som en norrlänning fokuserar du på värmen och värme och en bra säng är nog det viktigaste för att man ska trivas.
En säng som man kan använda som soffa och dagbädd sparar utrymme kan man sedan med enkla handgrepp förvandla den till dubbelsäng har man löst det problemet.
Är man ensam behöver man inte 4 personers dinnett som alla har.
Har man ett bord en fåtölj och använder sängen att sitta på klarar man sej bra.
På sommaren sitter man ju ute.
Garderober och ev toalett ska inte sitta i mitten och blockera utan i ett oanvänt hörn.
Inget svårt att göra en stor bil trång det finns många exempel på det.
Att göra tvärtom kräver eftertanke.
Fortsätt skriva här jag har mina funderingar om en liknande bil.....
 
Toppen