• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp - Mer mygg i husbilen än utanför

Bjorxz

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Kristinehamn
Har en Fiat Burstner från - 99 och nu har jag jagat kanske 50 mygg första natten och över 100 mygg 2a natten inne. Kollat alla nät, fönster, tejpat över vissa ställen, lagt handduk över intag av luft till kupé fläkten och ändå fylls det på med mygg hela natten lång.
I fjor var det inte en mygga inne, vad har hänt?
Någon som haft liknande problem?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
I vår förra husbil, en KABE från 2004, upptäckte jag att det kom in knott och mygg genom en förstärkt ventilation som bestod av 4 borrade hål diameter 20mm bakom varje säng som mynnade under bilen. Såg ut att vara orginal men gav ju både mygg och möss teoretisk motorväg in då de saknade metallnät...
Efter att jag satte myggnät i metall över dessa ventilationsöppningar försvann vårt myggproblem - kan kanske vara värt att kolla under bilen så er inte har samma "finess" :twitcy:

Sedan brukar det väl finnas ventilationsöppningar vid takluckorna, antingen i sargen eller som en saknad bit tätningslist, som de kan ta sig in genom? (säkerhetsventilation)
 

Bjorxz

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Kristinehamn
I vår förra husbil, en KABE från 2004, upptäckte jag att det kom in knott och mygg genom en förstärkt ventilation som bestod av 4 borrade hål diameter 20mm bakom varje säng som mynnade under bilen. Såg ut att vara orginal men gav ju både mygg och möss teoretisk motorväg in då de saknade metallnät...
Efter att jag satte myggnät i metall över dessa ventilationsöppningar försvann vårt myggproblem - kan kanske vara värt att kolla under bilen så er inte har samma "finess" :twitcy:

Sedan brukar det väl finnas ventilationsöppningar vid takluckorna, antingen i sargen eller som en saknad bit tätningslist, som de kan ta sig in genom? (säkerhetsventilation)
Tack. Jag tittade lite under bilen igår för att hitta sån ventilation men får kolla mer idag. Kanske får avbryta semester, går inte att sova. Går inte att sova.
Har tejpat säkerhet ventilation.
 

Bjorxz

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Kristinehamn
Kanske bättre att sova ute :rolleyes: :twitcy:;)
Det finns många ställen mygg kan ta sig in... Gå runt myggnätet i fönstren eller om du har otät runt kylen så tar de sig in där... Torped väggen är också ett ställe...
Jag monterade myggnät runt sängen... :spinny:
Kylen kan vara ett alternativ men torped väggen låter extremt. Får titta under huven oxå
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Du får köpa en Thermacell tills du hittar var de tar sig in.
Den fungerar verkligen.
När det kryllade av mygg i nätet och ville ta sig in, startade vi Thermacellen, varenda Mygga försvann direkt

Med den kan vi även sitta ute och äta trots mygg. Ställer den under bordet så får vi vara ifred.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
När jag besökte Norrland för många år sedan fylldes bilen av mygg liknande ditt problem. Upptäckte att jag hade 2 maskstorlekar i myggnäten. De små luckorna hade så stora maskor att norrländska mygg inte ens behövde fälla in vingarna när de passerade medan stora luckan hade mer täta maskor. Problemet har inte observerats i södra Sverige för oss där myggen är stora som svalor. Har tyvärr inte kunnat besöka vackra Norrland sedan dess p g a vår myggallergi.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Du får köpa en Thermacell tills du hittar var de tar sig in.
Den fungerar verkligen.
När det kryllade av mygg i nätet och ville ta sig in, startade vi Thermacellen, varenda Mygga försvann direkt

Med den kan vi även sitta ute och äta trots mygg. Ställer den under bordet så får vi vara ifred.
Finns i 12v utförande, fungerar bra hos oss :)
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Säger bara :Thermacell den är kanon. Brukar starta den och ställer den på ett steg vid dörren och har oftast dörren öppen ! Ingen mygg eller knott i närområdet.:msn_thumbup:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Klippt från sajten Myggdjävlar:

Mr Mosquito 12 Volt
Mr Mosquito är en inomhusprodukt. Bör inte användas i rum där spädbarn (0-2 år) sover eller vistas i under längre tid. Får ej användas i slutna utrymmen eller rum utan ventilation. Ha fönstret öppet om dålig ventilation. Placera inte värmaren i omedelbar närhet av sängen. Får ej täckas över eller sättas i uttag bakom gardin.

Termacell
Skadlig vid inandning. Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtids- effekter. Förvaras oåtkomligt för barn. Läs etikett före användning. Undvik utsläpp i miljön. Innehållet lämnas till godkänd avfallshanterare i enlighet med lokala/- regionala/nationella bestämmelser.
Användningsområde: Bekämpningsmedel mot mygg. Endast för utomhus bruk. Får endast användas i därtill avsedd apparatur. All annan användning är otillåten om den inte särskilt tillåtits.


Jag skriver detta endast som en konsumentupplysning och inte i syfte som pekpinne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säger bara :Thermacell den är kanon. Brukar starta den och ställer den på ett steg vid dörren och har oftast dörren öppen ! Ingen mygg eller knott i närområdet.:msn_thumbup:

Vad jag kan se är Biociden som Thermacell använder bara godkänd för utomhusbruk! Ser också ut som att godkännandet har gått ut.

 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Vad jag kan se är Biociden som Thermacell använder bara godkänd för utomhusbruk! Ser också ut som att godkännandet har gått ut.

Se där Montreal, nu var vi inne på samma linje. Vad jag kan se är det senaste beslutet taget av Kemikalieinspektionen 2020-12-29 och medlet är där godkänt till 2030-12-28, men som skrivet är kan det komma att ändras innan dess om något "dyker upp".
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Klippt från sajten Myggdjävlar:

Mr Mosquito 12 Volt
Mr Mosquito är en inomhusprodukt. Bör inte användas i rum där spädbarn (0-2 år) sover eller vistas i under längre tid. Får ej användas i slutna utrymmen eller rum utan ventilation. Ha fönstret öppet om dålig ventilation. Placera inte värmaren i omedelbar närhet av sängen. Får ej täckas över eller sättas i uttag bakom gardin.

Termacell
Skadlig vid inandning. Mycket giftigt för vattenlevande organismer med långtids- effekter. Förvaras oåtkomligt för barn. Läs etikett före användning. Undvik utsläpp i miljön. Innehållet lämnas till godkänd avfallshanterare i enlighet med lokala/- regionala/nationella bestämmelser.
Användningsområde: Bekämpningsmedel mot mygg. Endast för utomhus bruk. Får endast användas i därtill avsedd apparatur. All annan användning är otillåten om den inte särskilt tillåtits.


Jag skriver detta endast som en konsumentupplysning och inte i syfte som pekpinne.


Se där Montreal, nu var vi inne på samma linje. Vad jag kan se är det senaste beslutet taget av Kemikalieinspektionen 2020-12-29 och medlet är där godkänt till 2030-12-28, men som skrivet är kan det komma att ändras innan dess om något "dyker upp".
Inte helt kört för inomhusanvändning om man läser bruksanvisningen.!
288B85D5-EA9F-489E-8879-A41CB8C52761.jpeg
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Har nån testat den här?
Uppladdningsbar och utan gifter. Skrämmer myggen med ultraljud påstås det, men kanske även hundar och katter?!

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har nån testat den här?
Uppladdningsbar och utan gifter. Skrämmer myggen med ultraljud påstås det, men kanske även hundar och katter?!

Denna typ kom redan på 90-talet, de funkade inte då,
men myggen kan vara mer lyhörda idag :rolleyes:

Funkar den inte på myggen så kan man kanske använda den till att mörda covid-virus :twitcy: :twitcy: se länk nedan

Home - Inviktus
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har något liknande thermacell men i vätskeformat.
Apparaten tar även thermacell-kuddar.
Den står på förpackningen för inom och utomhusbruk.
Tyvärr köptes den för minst 10år sedan så jag kan inte hänvisa till säljare.
Men den funkar utmärkt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har något liknande thermacell men i vätskeformat.
Apparaten tar även thermacell-kuddar.
Den står på förpackningen för inom och utomhusbruk.
Tyvärr köptes den för minst 10år sedan så jag kan inte hänvisa till säljare.
Men den funkar utmärkt.

Jag skulle aldrig köra en sådan inomhus, var rädd om er! Vi andas nog in en hel del onödigt ändå både du och jag och andra som håller på och rotar i olika saker hela tiden, kanske inte lämplig att fylla på med insektsbekämpningsmedel också?
 
Toppen