• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Hjälp med verkstad Frankrike/ nyckelsymbol CODE

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Hej!
Våran husbil Fiat Dethleffs-96 startade inte när vi var i Cannes Frankrike. Det kom upp en orange nyckelsymbol CODE. Allt annat fungerar på den och den servades och besiktigades alldeles innan vi åkte. Vi har haft detta problemet tidigare och då "åtgärdade" Fiat verkstad i Lidköping problemet. Sen dök det upp igen på väg mot Cannes men vi fick igång den. Känns som nåt glapp eller dålig kontakt eller liknande. När vi väl fått plats på en camping mitt i Cannes och skulle köra in på campingen fick vi inte igång den igen. Allt slutade med bärgning till en depå. Bärgaren sa att ingen verkstad skulle ta emot den för att den är för gammal. Det hade de även sagt till Folksam sen enligt Folksam. De skickade den inte ens till någon verkstad utan vi fick valet att skrota den (!) eller betala hemtransporten själva på 50.000 någonting. Folksam har behandlat oss urdåligt i det här ärendet. De fög hem oss kvällen efter så vi är inte på plats längre. Vi har genom att söka här i forumet, på google, via bekanta osv förstått som att felet förmodligen är ganska lätt och billigt att åtgärda. Vi köpte den för ett år sen för 125.000 och är inte redo att skrota en i övrigt fungerande husbil redan. Vi har försökt få kontakt med Fiat verkstad där nere, få hjälp av Optituning m.fl men inte fått något svar ännu. Finns det någon här som är duktig på bilar OCH franska som skulle kunna prata med Fiat eller någon annan verkstad där nere (eller vet någon vi kontakta som är bra och kan engelska) om de kunde försöka få igång den så vi kan köra hem den. Eller annars vet något pålitligt bra transportföretag? Vi vore evigt tacksamma! Pia

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det låter helt galet och underligt att ingen verkstad vill ta mot en bil som det är startspärren som bråkar i, även om den är äldre.
Svårt att tro att alla äldre bilar som startspärren strejkar på i Frankrike skrotas rakt av.
Vill bärgarna komma över en billig "skrotbil" själva. Kollade ni själva med någon mindre verkstad eller så, koppla förbi en startspärr på en så gammal bil kan inte vara så svårt och brukar faktiskt redan vara gjort på många äldre bilar för att slippa krångel som brukar komma med åren.
Jag har för mig att det bara är en bränslepump som inte startar när spärren inte släpper på den generationens Ducato, och man kan sätta dit en dold brytare i stället som egen startspärr.
Sorry ingen direkt hjälp, men det låter så underligt med ingen verkstad och hemtransport för en startspärrs skull, som dessutom troligen finns bra instruktioner på YouTube hur man fixar.
Nu menar jag inte att ni skulle fixa det med hjälp av YouTube, utan någon mindre verkstad... som förmodligen inte ens behöver instruktioner från nätet.
Jag kan inte tänka mig annat än det måste gå att fixa med hjälp av rätt personer som du/ni själva är inne på, men vem.

Ge inte upp, eller ge er i alla fall inte. M.v.h. JANKRO.

Tolle carthago

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
32320
Medlemskap
2025
Kanske kan detta vägleda.
Ibland hälper det att lägga reservnyckeln mot antennringen runt tändningslåset.
Hej.det var ganska enkelt att fixa när vi hade strul med startspärr på en bil vi var in till lies i Västerås med nyckeln dom mätte motstånd i nyckeln sen fick vi en diod för ett par kronor .den skulle sättas på kabeln från tändningslåset då får bilen rätt motstånd och spärren är frånkopplad

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Tack! Vi tror också att det inte alls är svårt för de som vet hur de ska göra eller till och med vi själva med instruktioner men problemet är att vi inte är på plats. Vi inväntade besked från massa personer på Folksam som alla sa olika och tyckte olika i lver ett dygn och sen fick vi helt plötsligt ett flyg hem. Vi hann inte kontakta några själva och ringa ner och inte kunna franska och speciellt inte fackspråk inom bilar känns rätt hopplöst. Vi funderar på att ta något flyg ner och själva försöka prova några enklare åtgärder men vi vet inte.

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
STARTPROBLEM Är nog så här man gör på de äldre motorerna som har mekanisk insprutning.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Bara en ytterligare fråga. Vet försäkringsbolaget verkligen om att det är helt klart att det bara är startspärren som bråkar..... Så de inte fått avvikande utredning från bärgaren.............
Ja liite misstänksam faktiskt, det är väl nästan så en bärgare kan komma förbi startspärrar i äldre bilar, men kanske inte. Dessutom så var inte elektroniken för stöldskydd så inbakad i datorer och säkerhet som nu.
Per o Anne's länk ovan ger en inblick i att just bränslepumpen inte går igång när startspärren bråkar.

M.v.h. JANKRO.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Bara en ytterligare fråga. Vet försäkringsbolaget verkligen om att det är helt klart att det bara är startspärren som bråkar..... Så de inte fått avvikande utredning från bärgaren.............
Ja liite misstänksam faktiskt, dessutom så var inte elektroniken för stöldskydd så inbakad i datorer och säkerhet som nu.
Per o Anne's länk ovan ger en inblick i att just bränslepumpen inte går igång när startspärren bråkar.

M.v.h. JANKRO.
Vi ringde depån nu och fick hjälplig hjälp på engelska av en kvinna. Hin sa att den inte kan stå kvar där längre. Den måste tulk verkstad eller liknande. Vi förklarade att det är det vi försöker lösa men hon kunde inte hjälpa oss att prata med någon verkstad eller ens ge oss något förslag. Hon sa att inget assistans bolag eller försäjrubgsbolag ens kobtaktat dem. Nu sitter vi i telefonkö igen till Folksam.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Vi ringde nu även till Fiat verkstad i Cannes men de kunde inte ta emot så höga bilar. Vi fick ett nummer till en verkstad i närheten som vi ringde till. De pratade inte engelska utan la bara på. Finns det någon som kan franska här och kan hjälpa oss?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, vet inte hur det funkar, men SOS International funkar ju när man är ute och reser och behöver hjälp på ena eller andra sättet.
Det är delvis menat att använda när man står mitt i smeten, men de brukar ju kunna trixa och fixa så det kan ju inte skada att ringa till dem i alla fall.
Kontoret för Europa är i Köpenhamn men prova att få lite info från den här länken.
Jag tror du hamnar i Sverige då men de är till för att svara eller koppla vidare.
Scrolla ner en bit till en dam med hörlurar och "Kontakta oss nu" som text, så borde ni kunna få vägledning i alla fall, och kanske förhoppningsvis lite hjälp. Säg att du är lite vilsen och provar om hjälp finns den vägen bara.

M.v.h. JANKRO.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Borde inte en FIAT verkstad i Sverige eller varför inte Ert försäkringsbolag kunna hjälpa till. Jag är ganska säker på att det finns någon på Folksam som kan franska. Min egen är tyvärr inte så bra att den funkar i telefon, annars så hade jag gärna hjälpt till.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Hej igen, vet inte hur det funkar, men SOS International funkar ju när man är ute och reser och behöver hjälp på ena eller andra sättet.
Det är delvis menat att använda när man står mitt i smeten, men de brukar ju kunna trixa och fixa så det kan ju inte skada att ringa till dem i alla fall.
Kontoret för Europa är i Köpenhamn men prova att få lite info från den här länken.
Jag tror du hamnar i Sverige då men de är till för att svara eller koppla vidare.
Scrolla ner en bit till en dam med hörlurar och "Kontakta oss nu" som text, så borde ni kunna få vägledning i alla fall, och kanske förhoppningsvis lite hjälp. Säg att du är lite vilsen och provar om hjälp finns den vägen bara.

M.v.h. JANKRO.
Jag ringde dem också tidigare men blev bara kopplad vidare till Folksam. Tack för ditt engagemang!

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Borde inte en FIAT verkstad i Sverige eller varför inte Ert försäkringsbolag kunna hjälpa till. Jag är ganska säker på att det finns någon på Folksam som kan franska. Min egen är tyvärr inte så bra att den funkar i telefon, annars så hade jag gärna hjälpt till.
Tack! De borde absolut hjälpa till och någon borde kunna franska kan man tycka åtminstone på utlandsavdelningen men nej. Ingen kan tydligen.

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025
Hade ett liknande problem på en Fiat ducato 2005. Lossade minuspol på batteriet en stund. försökte efter att starta, men det gick inte, min son stog utanför så jag tog ner sidorutan på förardörren å frågade vad han sa, drog upp rutan igen, då fick jag se att nyckelsymbolen var borta 0ch vred på startnyckel å den startade.
kanske långsökt men något hände när jag hissade ner rutan.;)

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Hade ett liknande problem på en Fiat ducato 2005. Lossade minuspol på batteriet en stund. försökte efter att starta, men det gick inte, min son stog utanför så jag tog ner sidorutan på förardörren å frågade vad han sa, drog upp rutan igen, då fick jag se att nyckelsymbolen var borta 0ch vred på startnyckel å den startade.
kanske långsökt men något hände när jag hissade ner rutan.;)
Nähä! Vi får be någon på depån att dra ner rutan. Men vi har gammeldags vev på våran.

Toppen