• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med tryckpump

Mats sarfelt

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
38183
Medlemskap
2024
Vi har en shurflo tryckpump som låter och rören skakar efter avstängning.
Har isolerat rören, skruvat fast dom, bytt anslutningarna vid varmvattenberedaren och vid pumpen till mjuka slangar.
Lindat in pumpen i rörisolering, och satt fast den med buntband.

Så nu undrar jag om man ska byta till en pump med lägre antal liter/ minut om det kan hjälpa?
Eller ska man köpa em med fler kammare?
Eller någon som vet vad jag kan göra för att få tyst på pump och ledningen vid pumpen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Du kan montera den hur du vill för den har en gummiblåsa som skapar mottryck. Tyvärr är min erfarenhet av just denna att gummit inte håller så länge utan det blir hål och efterföljande läckage.

Du kan montera en utan gummiblåsa men då måste den monteras vertikalt med inloppet nedtill. Du kan ansluta den var som helst på kallvattnet efter pumpen. Skär av en slang och montera en T-koppling där du sedan ansluter tryckutjämnaren.

Så här ser det ut i vår bil:
20210803-001.jpg

//Michael, medlem
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Eller någon som vet vad jag kan göra för att få tyst på pump och ledningen vid pumpen.
Om du har Aldevärmare. Hur andra varmvattenberedare har det med luftkudde vet jag ej.
Glöm inte att förnya luftkudden i varmvattenberedaren, är den OK har du redan en accumulkator som kan ta tryckstötar.
Det är dessutom nödvändigt att förnya denna luftkudde för varmvattenberedarens hållbarhet.
 

Mats sarfelt

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
38183
Medlemskap
2024
Om du har Aldevärmare. Hur andra varmvattenberedare har det med luftkudde vet jag ej.
Glöm inte att förnya luftkudden i varmvattenberedaren, är den OK har du redan en accumulkator som kan ta tryckstötar.
Det är dessutom nödvändigt att förnya denna luftkudde för varmvattenberedarens hållbarhet.
Jag har tömt & fyllt på varmvattenberedaren, truma, men det efterskakar mest på varmvatten sidan på kranen.
Eller kan det vara fel på pumpen?
 

Mats sarfelt

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
38183
Medlemskap
2024
Du kan montera den hur du vill för den har en gummiblåsa som skapar mottryck. Tyvärr är min erfarenhet av just denna att gummit inte håller så länge utan det blir hål och efterföljande läckage.

Du kan montera en utan gummiblåsa men då måste den monteras vertikalt med inloppet nedtill. Du kan ansluta den var som helst på kallvattnet efter pumpen. Skär av en slang och montera en T-koppling där du sedan ansluter tryckutjämnaren.

Så här ser det ut i vår bil:
Visa bilaga 230385

//Michael, medlem
Men jag bör sätta den före första tappställe ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, egentligen gör det detsamma var du sätter den, huvudsaken är bara att få in den i systemet så du får en fjädrande luftkudde i vattensystem så det inte är stumt, vilket gör att pumpen blir nervös med start och stopp, samt tryckstötar brukar bli irriterande. Det man bör tänka på är att det inte hamnar en backventil mellan den och systemet.
Du kan ju också sätta den "en bit bort" och med lite höjd om det blir lättare, för du kan ju dra en slang från T kopplingen till kärlet, helst inte för lång för det blir ju lite bromseffekt med en alltför lång tunn slang.
Och som sagt, det brukar hjälpa mot det mesta strul.

M.v.h. JANKRO.
 

Mats sarfelt

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
38183
Medlemskap
2024
Hejsan, egentligen gör det detsamma var du sätter den, huvudsaken är bara att få in den i systemet så du får en fjädrande luftkudde i vattensystem så det inte är stumt, vilket gör att pumpen blir nervös med start och stopp, samt tryckstötar brukar bli irriterande. Det man bör tänka på är att det inte hamnar en backventil mellan den och systemet.
Du kan ju också sätta den "en bit bort" och med lite höjd om det blir lättare, för du kan ju dra en slang från T kopplingen till kärlet, helst inte för lång för det blir ju lite bromseffekt med en alltför lång tunn slang.
Och som sagt, det brukar hjälpa mot det mesta strul.

M.v.h. JANKRO.
Tack. Då ska jag skaffa 1 sådan nästa vecka och hoppas det hjälper dom sista skakningarna.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hejsan, egentligen gör det detsamma var du sätter den, huvudsaken är bara att få in den i systemet så du får en fjädrande luftkudde i vattensystem så det inte är stumt, vilket gör att pumpen blir nervös med start och stopp, samt tryckstötar brukar bli irriterande. Det man bör tänka på är att det inte hamnar en backventil mellan den och systemet.
Du kan ju också sätta den "en bit bort" och med lite höjd om det blir lättare, för du kan ju dra en slang från T kopplingen till kärlet, helst inte för lång för det blir ju lite bromseffekt med en alltför lång tunn slang.
Och som sagt, det brukar hjälpa mot det mesta strul.

M.v.h. JANKRO.
Ledningen till kärlet bör inte ha någon högpunkt som är högre än placeringen av kärlet.
Risken är att det kan bli en luftficka på högsta punkten på ledningen.
Jag har sett flera såna fel i värmeanläggningar när expansionskärl typ Aivertskärl.
De kärlen har pump och magnetventil. Det som har hänt är att luften har pressats ihop i högpunkten när pumpen har startat för att höja trycket i systemet. Efter ett tag har har luften fjädrat tillbaka och pumpen startar igen, och så kan det hålla på till och från hela tiden. I en husbil kan det kanske uppstå något liknande om ledningen är fel dragen och att pumpen kommer starta för ofta.
 

Mats sarfelt

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
38183
Medlemskap
2024
Ledningen till kärlet bör inte ha någon högpunkt som är högre än placeringen av kärlet.
Risken är att det kan bli en luftficka på högsta punkten på ledningen.
Jag har sett flera såna fel i värmeanläggningar när expansionskärl typ Aivertskärl.
De kärlen har pump och magnetventil. Det som har hänt är att luften har pressats ihop i högpunkten när pumpen har startat för att höja trycket i systemet. Efter ett tag har har luften fjädrat tillbaka och pumpen startar igen, och så kan det hålla på till och från hela tiden. I en husbil kan det kanske uppstå något liknande om ledningen är fel dragen och att pumpen kommer starta för ofta.

Ledningen till kärlet bör inte ha någon högpunkt som är högre än placeringen av kärlet.
Risken är att det kan bli en luftficka på högsta punkten på ledningen.
Jag har sett flera såna fel i värmeanläggningar när expansionskärl typ Aivertskärl.
De kärlen har pump och magnetventil. Det som har hänt är att luften har pressats ihop i högpunkten när pumpen har startat för att höja trycket i systemet. Efter ett tag har har luften fjädrat tillbaka och pumpen startar igen, och så kan det hålla på till och från hela tiden. I en husbil kan det kanske uppstå något liknande om ledningen är fel dragen och att pumpen kommer starta för ofta.
Så då ska den sitta högre än kökskranen då??
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Så då ska den sitta högre än kökskranen då??
Nej. Det är inte så jag menar. Om du tänker dig att ledningen skulle vara dragen som en hästsko, lite överdrivet. Då går ledningen först upp och se ner och där sitter kärlet. Då är det risk att det samlas luft i toppen av hästskon. Det är samma sak med ledningarna i ett värmesystem, alla högpunkter behöver ha en avluftare. Det har man inte i tappvattensystem.
Gör det enkelt och följ råden i tråden och dra ledningen utan högpunkter som går neråt igen. Högpunkter gör även att det inte går att tömma ut allt vatten ur kärlet inför vintern.
 
Toppen