• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med Teleco Parabol

hebofe

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
32534
Medlemskap
2024
Total novis när det gäller parabol på husbil, har köpt en 2010 års modell fiat dethleff med monterad Teleco parabol.
Men som vanligt frånsäger sig säljaren allt ansvar ang Parabolen och jag kan inget alls behöver hjälp att få den att fungera. behövs boxer,abonemang eller vad gäller, ser ut som man kan sätta i ett CD kort och modul i Tv.
Teleco Easy md Astra19,Hot Bird,Astra23,Sirius,ATL Bird3,Hispasat,Astra28. Finns i Nyköping och kan åka en bit om någon kan hjälpa mig att få igång Parabolen och Tv. tacksam för all hjälp jag kan få.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det var ett tag sedan du ställde frågan, och vet inte om du löst det hela.

Men parabolen i sig väljer du bara rätt satellit för den operatör du tänkt använda.
Sedan behöver du antingen en CA-modul till TV´n eller en fristående mottagare (box) samt ett abonnemang.

Dock har jag läst att tex Allente (Fd Canal Digital och Viasat) inte stödjer CA-moduler längre.
Vet ej sanningshalten i det, så lättast är att kontakta din operatör och fråga.

Parabolen i sig är inte annorlunda än hemma (mer än att den automatiskt justerar in sig), signalen som kommer i kabeln är lika.
Och TV´n i sig är inte heller annorlunda.

Man kan dock inte ta ett kort hemma och flytta över, de är numera parade med mottagaren.
Men att flytta hela mottagaren till husbilen och koppla ihop med parabolen torde inte vara något problem (dock måste man se över strömförsörjningen om man vill kunna köra mottagaren på 12V).

Har också sett att det ska vara möjligt att få (mot en summa) ett "must carry"-kort, där du kan se bla SVT om man nöjer sig med det.
 

MB73

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
31319
Medlemskap
2024
Total novis när det gäller parabol på husbil, har köpt en 2010 års modell fiat dethleff med monterad Teleco parabol.
Men som vanligt frånsäger sig säljaren allt ansvar ang Parabolen och jag kan inget alls behöver hjälp att få den att fungera. behövs boxer,abonemang eller vad gäller, ser ut som man kan sätta i ett CD kort och modul i Tv.
Teleco Easy md Astra19,Hot Bird,Astra23,Sirius,ATL Bird3,Hispasat,Astra28. Finns i Nyköping och kan åka en bit om någon kan hjälpa mig att få igång Parabolen och Tv. tacksam för all hjälp jag kan få.
Du får gärna ringa om du inte får ordning på det. Har en likadan som jag precis sparkat liv i.
//Magnus
 
Toppen