• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med Solcells mätning!

Thomas Lindqvist

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
40738
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en panel av okänt märke som är limmad direkt på taket ålder på panelen är även den okänd. solpanelen som fungerade med ett AGM batteri men efter att jag installerade ett Lithium 100 ah LiFeP04 med BMS så kan jag inte få det att visa laddning från solpanelen på regulatorn eller i appen, från 230 funkar det att ladda och regulatorn visar laddstatus.
Jag skall nämna att jag är helt ny på detta med solpanel så ville fråga er som har betydligt större erfarenhet om ni har några tips på vad jag kan göra.
Kan jag mäta med multimeter på röd svart kabel direkt från panelen som sitter i regulatorn för attIMG_9993.jpeg utesluta så den är hel och har jag isåfall ställt in den rätt enligt bild?
Jag har en ladd regulator EPEVER extra2210N MPPT och har laddat ner appen XiaoXiang electric som jag kan se laddning på och följa batteriet men kan inte göra så många inställningar där så kanske finns en annan app som ni rekommenderar?
Kan det vara så att min regulator inte stödjer Lithium?
Som sagt helt okunnig på detta så väldigt tacksam för lite tips från er andra tack På förhand
Mvh Thomas

Bilagor

• IMG_9996.jpeg
    IMG_9996.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 79
  • IMG_9994.jpeg
    IMG_9994.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 75
  • IMG_9995.jpeg
    IMG_9995.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 67
  • IMG_9997.jpeg
    IMG_9997.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 72

LottaWille

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2025
Hej enklast är nog:

1. Mät på inkommande plus och minus, vänster på MPPT
2. Mät utgående plus och minus, mitten på MPPT

Alternativ: ladda ner annan app och konfigurera så det stämmer med LiFeP04.

Lycka till, William

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du kan mäta både spänning och effekt från din solpanel med din multimeter, tyvärr så klara din multimeter bara 5A, men det kan räcka beroende på hur stor din solpanel är?

För spänningsmätning
Lossa kablarna från regulatorn och anslut multimetern som på din bild på multimetern

För effektmätning (A) ställ väljaren på A5, flytta den röda kabeln till den övre anslutningen.

Sen krävs det även nån form av solsken.

Så här såg det ut en dag i maj (fullt solsken) med mina förra gamla 2x55Watt solpaneler.

2016-05-10 16.06.49.jpg
2016-05-10 16.05.39-1.jpg

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har lärt mig att man ska koppla in batteriet till MPPT innan man kopplar in solcellen.
Bara för att MPPT ska känna av vilken spänning batterierna har. Jag vet inte om det gäller alla MPPT.
Kanske tänkte du inte på det när du bytte batteri.

En sådan regulator kan fungera sämre med ett LFP-batteri, då bms'et kan bryta spänningen av flera olika orsaker.

I manualen till min Renogy mppt-regulator står det att man inte ska koppla bort batteriet, men det har jag gjort i många år utan störning på den. :rolleyes:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
En sådan regulator kan fungera sämre med ett LFP-batteri, då bms'et kan bryta spänningen av flera olika orsaker.

I manualen till min Renogy mppt-regulator står det att man inte ska koppla bort batteriet, men det har jag gjort i många år utan störning på den. :rolleyes:
Jag har en on/off-switch till VE's MPPT regulator. Jag vill inte ha batteriet konstant på laddning utan stänger av regulatorn vid 80%. Har aldrig haft problem med det. Det torde finnas en funktion i VE-appen om detta men dit har jag inte kommit...

Ann & Uffe

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2025
Om din lysdiod "Charging Overvoltage" blinkar betyder det att din regulator fått för hög spänning.
Detta händer knappast när man har vanliga blybatterier då laddningsströmmen sakta avtar då batteriet blir fulladdat men med Litiumbatteri stänger BMS-en av abrupt och då hänger inte regulatorn med och det blir en överspänning, då stänger solsällsregulatorn av laddningen
Den kommer att ladda igen när spänningen till den har gått ned till 0 och den får spänning igen från solen

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Om din lysdiod "Charging Overvoltage" blinkar betyder det att din regulator fått för hög spänning.
Detta händer knappast när man har vanliga blybatterier då laddningsströmmen sakta avtar då batteriet blir fulladdat men med Litiumbatteri stänger BMS-en av abrupt och då hänger inte regulatorn med och det blir en överspänning, då stänger solsällsregulatorn av laddningen
Den kommer att ladda igen när spänningen till den har gått ned till 0 och den får spänning igen från solen

Detta beteende på regulatorn kan bero på ett LFP i obalans.
Vid laddning av ett LFP i balans under CV-fasen så sjunker strömmen successivt ner mot nära noll och bms'et bör inte avbryta laddningen innan 14,6V, om ens regulatorn når så högt, en hel del regulatorer ligger på 14,4V i CV=Constant Voltage.

Thomas Lindqvist

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
40738
Medlemskap
2025
Hej alla! Stort tack för alla era svar är så tacksam att ni svarar så ni vet
Jag skall testa mäta som du beskrev PeterK när solen kommer fram, just nu när jag testar så visar den inget utslag på multimetern när jag kopplar direkt från panelen men är inte solsken.
Jag tog några screen bilder på appen när jag laddar med 230 och bifogar dom, jag är även osäker på om jag skall sätta in några värden i denna app för att begränsa överladdning så är det någon som kan råda där så tas det tacksamt emot! Återkommer när jag provat igen mvh Thomas

Bilagor

• IMG_0005.png
    IMG_0005.png
    199,4 KB · Visningar: 26
  • IMG_0006.png
    IMG_0006.png
    197,8 KB · Visningar: 21
  • IMG_0007.png
    IMG_0007.png
    168,2 KB · Visningar: 25
  • IMG_0008.jpeg
    IMG_0008.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 25

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hmm... Även i dagsljus ska du få spänning från solpanelen, så jag börjar misstänka att din solpanel är defekt, eller avbrott i kablaget från panelen.

Mina paneler ger ca.9V från taklysrören i mitt garage.

Thomas Lindqvist

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
40738
Medlemskap
2025
Hej PeterK!
Ja det verkar som att panelen har gjort sitt som du skriver jag får inget utslag alls på mätningen så antar att det är så, tyvärr sitter den limmad och kommer nog få jobba en del för att få bort den men ända glad att man kanske hittat orsaken!
Jag gissar på att det är en 100-120w panel enligt förra ägarens uppgifter men är osäkert så nu skall jag försöka leta upp något annan som är lite kraftigare så det blir nog en del frågor från mig om tips på vad man skall titta på
Men skall först få bort den nuvarande så har någon tips där hur man enklast gör för att inte ta sönder taket tas det tacksamt emot!
Nedan är bilder på under mätningen allt visar 0,00 från batteriet till regulatorn är det kontakt !
Stort tack igen alla för er support och önskar er en trevlig helg
Mvh Thomas

Bilagor

• IMG_0010.jpeg
    IMG_0010.jpeg
    3,1 MB · Visningar: 18
  • IMG_0011.jpeg
    IMG_0011.jpeg
    2,9 MB · Visningar: 18

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Inden du river panelerne bør du nok måle oppe på taget tæt på panelerne om der er Volt der. Måske sidder der en samledåse du kan måle i. Er der V der, så er det jo "bare" kablerne ned fra taget der er problemet.

Thomas Lindqvist

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
40738
Medlemskap
2025
Hej och tack för svar Kaehne4363!
Jag har en kopplingsdosa men den är fylld med ”pootting” så allt är förslutet från panel till dosa samt ner till regulatorn så inga lösa eller skarvar på vägen!
Mvh Thomas

Thomas Lindqvist

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
40738
Medlemskap
2025
Hej! Olof G!
Ja det skulle kunna vara ett alternativ plats har vi men är lite orolig för värmen under mot taket men det är säkert inte värre än den som är där tänker jag!
Verkar vara en Sunlux vad vi kan läsa av på panelen efter förstoringsglas 67cm bred ca 140 längd (kom inte upp så kunde ta ett exakt mått just nu) men har ni förslag på panel så är det välkommet tack igen för alla bra seriösa svarmvh Thomas

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2025
Hej PeterK!
Ja det verkar som att panelen har gjort sitt som du skriver jag får inget utslag alls på mätningen så antar att det är så, tyvärr sitter den limmad och kommer nog få jobba en del för att få bort den men ända glad att man kanske hittat orsaken!
Jag gissar på att det är en 100-120w panel enligt förra ägarens uppgifter men är osäkert så nu skall jag försöka leta upp något annan som är lite kraftigare så det blir nog en del frågor från mig om tips på vad man skall titta på
Men skall först få bort den nuvarande så har någon tips där hur man enklast gör för att inte ta sönder taket tas det tacksamt emot!
Nedan är bilder på under mätningen allt visar 0,00 från batteriet till regulatorn är det kontakt !
Stort tack igen alla för er support och önskar er en trevlig helg
Mvh Thomas
Hej,
hade också en limmad panel på taket som jag fick bort med hjälp av en multimaskin. Tejpade som skydd runt panelen innan jag försiktigt lät maskinen jobba med en spatel för borttagning av limmade mattor. Fungerade perfekt utan skador på taket.

Bilagor

• multiverktyg.png
    multiverktyg.png
    26,2 KB · Visningar: 5

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag tolkar det som att din solpanel är en s.k flexibel panel, de har verkligen en begränsad livslängd jämfört med de "vanliga panelerna".
Limmar man sedan panelen direkt i taket så överhettas panelen snabbt, och tappar rejält med effekt, i värsta fall får man brännskador i yttertaket.

Jag skulle definitivt satsa på en vanlig panel av hög kvalitet som skruvas i limmade distanser.

Thomas Lindqvist

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
40738
Medlemskap
2025
Hej och Tack Stig gör nog så och börjar om och tar bort den gamla, har du tips PeterK på en sådan panel? Då jag har plats så kanske man ska köpa en med större effekt tror den vi har nu är på 120w men osäker där mvh Thomas

Toppen