• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med Solcells mätning!

Thomas Lindqvist

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
40738
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en panel av okänt märke som är limmad direkt på taket ålder på panelen är även den okänd. solpanelen som fungerade med ett AGM batteri men efter att jag installerade ett Lithium 100 ah LiFeP04 med BMS så kan jag inte få det att visa laddning från solpanelen på regulatorn eller i appen, från 230 funkar det att ladda och regulatorn visar laddstatus.
Jag skall nämna att jag är helt ny på detta med solpanel så ville fråga er som har betydligt större erfarenhet om ni har några tips på vad jag kan göra.
Kan jag mäta med multimeter på röd svart kabel direkt från panelen som sitter i regulatorn för attIMG_9993.jpeg utesluta så den är hel och har jag isåfall ställt in den rätt enligt bild?
Jag har en ladd regulator EPEVER extra2210N MPPT och har laddat ner appen XiaoXiang electric som jag kan se laddning på och följa batteriet men kan inte göra så många inställningar där så kanske finns en annan app som ni rekommenderar?
Kan det vara så att min regulator inte stödjer Lithium?
Som sagt helt okunnig på detta så väldigt tacksam för lite tips från er andra tack På förhand
Mvh Thomas

Bilagor

• IMG_9996.jpeg
    IMG_9996.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 79
  • IMG_9994.jpeg
    IMG_9994.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 75
  • IMG_9995.jpeg
    IMG_9995.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 67
  • IMG_9997.jpeg
    IMG_9997.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 72

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
E
Hej! Olof G!
Ja det skulle kunna vara ett alternativ plats har vi men är lite orolig för värmen under mot taket men det är säkert inte värre än den som är där tänker jag!
Verkar vara en Sunlux vad vi kan läsa av på panelen efter förstoringsglas 67cm bred ca 140 längd (kom inte upp så kunde ta ett exakt mått just nu) men har ni förslag på panel så är det välkommet tack igen för alla bra seriösa svarmvh Thomas
Ett alternativ

Toppen