• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med Larminstallation till Mercedes/Rapido 2023

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Har nyligen köpt en Ny HB och beställde även Larm installerat. Säljbolaget fick Ej installera "för då skulle Garantin sättas ur spel, då de ej var Auktoriserad Mercedes-verkstad"

Någon som vet vilken larm-typ som kan köpas och sen monteras in av Mercedes-verkstaden. De hjälper gärna till med installationen men, varken de eller jag har erfarenhet och kunskap av vilket larm de skall välja. Helst vill jag ha ett larm som kopplas via Canbus-systemet och styrs direkt via fjärrlåset/remoten, men andra typer av larm kan accepteras om de går att komplettera för att larma även garagedörrar/luckor.
Kan Wipro vara ett bra larm för detta ? Tacksam för kunskap.
På vår förra (Dethleffs/Fiat) monterade vi in ett "Meta" larm anpassat för Fiat Ducato som styrde alla 4 dörrar fram och bak via fjärren både låsa/låsa upp och av/på larm med ett enda tryck. Man kunde även avaktivera sensorer inne i HB vid behov att larma under tiden man själv eller hund fanns kvar inomhus.
 

curriepm

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2024
Vi har installerat Pro-Safe i vår Rapido, det har allt det du frågar efter. Det är ju JR Larm i Lindome som installerar det men jag vet att dom har auktoriserade verkstäder runt om i Sverige så man inte måste åka till LIndome om man bor långt därifrån.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har talat med flera MB-verkstäder utan att hitta någon som har erfarenhet. Men vi söker därför tillsammans sådan
Är inte speciellt förvånad. "Riktiga" bilverkstäder verkar det vara ont om, men komponentbytare finns det desto fler av. (Om de sedan vet vilken komponent som ska bytas är en annan sak, men man kan ju alltid prova sig fram...)

Pålle
 
Senast ändrad:

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Är inte speciellt förvånad. "Riktiga" bilverkstäder verkar det vara ont om, men komponentbytare finns det desto fler av. (Om de sedan vet vilken komponent som ska bytas är en annan sak, men man kan ju alltid prova sig fram...)

Pålle
Precis Pålle, gäller nu att hitta bra larm som sen Merca-verksta’n får montera p g a garantin.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Har nyligen köpt en Ny HB och beställde även Larm installerat. Säljbolaget fick Ej installera "för då skulle Garantin sättas ur spel, då de ej var Auktoriserad Mercedes-verkstad"

Någon som vet vilken larm-typ som kan köpas och sen monteras in av Mercedes-verkstaden. De hjälper gärna till med installationen men, varken de eller jag har erfarenhet och kunskap av vilket larm de skall välja. Helst vill jag ha ett larm som kopplas via Canbus-systemet och styrs direkt via fjärrlåset/remoten, men andra typer av larm kan accepteras om de går att komplettera för att larma även garagedörrar/luckor.
Kan Wipro vara ett bra larm för detta ? Tacksam för kunskap.
På vår förra (Dethleffs/Fiat) monterade vi in ett "Meta" larm anpassat för Fiat Ducato som styrde alla 4 dörrar fram och bak via fjärren både låsa/låsa upp och av/på larm med ett enda tryck. Man kunde även avaktivera sensorer inne i HB vid behov att larma under tiden man själv eller hund fanns kvar inomhus.
Varför en Mercedes verkstad ? Varför inte vända dig till dem som monterade larmet på din Dethleffs ?
Andvänd en aukturiserad mobilmotage firma som vet vad dom sysslar med. Jag gjorde det på min nya då Dethleffs -17 byggd på Mercedesschassi hos Mobilmotage i Karlskrona Mycket proffessionellt
Leffe
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
För att inte Mercedes skulle bryta den Garanti jag har på vår nya bil krävdes en Auktoriserad MB-verkstad.

Problemet nu löst

Hymer Center i Umeå är numer sådan och har nu monterat in ett Wipro III från tyska Tihtronic. Båda dörrarna larmas via fjärrkontrollen då man låser och samtidigt båda garage-dörrarna via magnetkontakter. C:a 13.000kr blev det. Vill man ha fler luckor/fönster så kostar det c:a 1.000kr/st.
 
Toppen