Hej Magicturtle!
Är verkligen ingen expert på bestyckningen i olika husbilsmärken, men du har förmodligen en laddbox som sköter laddning av bodels- och startbatteriet vid nätdrift (230 volt) och också med hjälp av generatorn då motorn är igång. I denna box finns också en typ av avskiljare - vilket är ett relä som klarar hyfsat hög ström, gissningsvis 50-80A, och som du också var inne på - som gör att startbatteriet avskiljs från bodelens då generatorn är inaktiv. Om det nu till äventyrs inte finns en sådan box så bör det i vart fall finnas någon form av avskiljare.
I vår laddare hade i alla fall reläet gett upp, men så klart kan det vara annat som te.x. själva elektroniken i laddboxen eller annat yttre. Har faktiskt reparerat ett antal genom åren då jag både privat och i min profession jobbar med elektronik, men då sitter den ju inte i husbilen.

Då det är näst intill omöjligt att hitta el-scheman på husbilar så kan jag inte säga mer än så, men på forumet finns kompetent och jätteduktigt folk som säkert kan ge dig ett mer uttömmande svar. Var boxen sitter i din bil har jag av förståeliga skäl inte koll på, men om lyckan står dig bi så kanske det råkar finnas i någon av handlingarna som följde med er pärla?
MVH
Björn