• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med laddning bodelsbatteriet

M

Magicturtle

Guest
Har en Fiat Ducato Dethleffs -99, våran första husbil så har inte hundra koll på allt! Vi har varit ute och Fricampat ett par gånger och har då märkt att generatorn inte laddar bodelsbatteriet. Har kollat alla säkringar (som jag hittar och finns i instruktionsboken) och dom är hela. Sitter en ”sockerbit” under handskfacket där det kommer en 6(/) från både bodel och startbatteriet sedan vidare upp bakom handskfacket. Det borde finnas nått relä sedan antar jag ?! Kanske någon som kan hjälpa mig
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Hej Magicturtle!

Är verkligen ingen expert på bestyckningen i olika husbilsmärken, men du har förmodligen en laddbox som sköter laddning av bodels- och startbatteriet vid nätdrift (230 volt) och också med hjälp av generatorn då motorn är igång. I denna box finns också en typ av avskiljare - vilket är ett relä som klarar hyfsat hög ström, gissningsvis 50-80A, och som du också var inne på - som gör att startbatteriet avskiljs från bodelens då generatorn är inaktiv. Om det nu till äventyrs inte finns en sådan box så bör det i vart fall finnas någon form av avskiljare.

I vår laddare hade i alla fall reläet gett upp, men så klart kan det vara annat som te.x. själva elektroniken i laddboxen eller annat yttre. Har faktiskt reparerat ett antal genom åren då jag både privat och i min profession jobbar med elektronik, men då sitter den ju inte i husbilen. :oops: Då det är näst intill omöjligt att hitta el-scheman på husbilar så kan jag inte säga mer än så, men på forumet finns kompetent och jätteduktigt folk som säkert kan ge dig ett mer uttömmande svar. Var boxen sitter i din bil har jag av förståeliga skäl inte koll på, men om lyckan står dig bi så kanske det råkar finnas i någon av handlingarna som följde med er pärla?

MVH

Björn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den vanligste feilen er en sikring ved bilbatteriet som ofte ser ut som en firkantet plastbit og skruvkoplinger på begge ender. Denne pleier å gå om bobatteriet er langt nede og en starter en kjøretur - har mistet tall på hvor mange slike jeg har funnet for folk som har hatt problemer.
 
M

Magicturtle

Guest
Jag har hittat ebl”n och ett kopplingsschema på den så jag vet vilket relä som du pratar om Björn! Ska skruva isär och kolla. :)

Är det lådan bakom den gröna säkringshållaren ?
 

Bilagor

  • AB10F0FA-94B7-4791-A52A-2EDA91C44A31.png
    AB10F0FA-94B7-4791-A52A-2EDA91C44A31.png
    1,2 MB · Visningar: 80

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Jag har hittat ebl”n och ett kopplingsschema på den så jag vet vilket relä som du pratar om Björn! Ska skruva isär och kolla. :)

Är det lådan bakom den gröna säkringshållaren ?

Härligt och bra jobbat!

Kolla gärna först tipset om säkringen Knut skrev om. Om du nu har el-schema kan du mäta på den ingång till EBL:en som kommer från B+ och har du då ingen spänning där så är säkringen som Knut pratar om paj. :)
 
R

Reino O

Guest
Jag har en 2009 års Burstner 640. Mitt problem är att fritidsbatteriet ej blir laddat vid körning, däremot kan jag ladda det med 220V samtidigt med starbatteriet. Det sitter en EBL-99 box och troligen är det relä som krånglar. Jag har fått rådet att byt elboxen till en uppdaterad EBL119 spm kostar 7000kr. Det måste väl finnas billigare med ev. import från Tyskland eller Gbr. Kan någon tipsa hur man löser mitt problem?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
EBL-99 skillerele styres av D+ signalet. Manglende ladning av bobatteri under kjøring er i over 99% av tilfellene enten sikringen ved bilbatteri (mest vanlig) eller releet som ikke kobler sammen. Dette igjen har 2 mulige årsaker - manglende D+ signal eller defekt rele. Resterende feil er kabelbrudd.

Har selv aldri kommet lengre i feilsøkingen enn kontroll av sikringen, Enkel kontroll med voltmeter eller prøvelampe, er det spenning på kabelene ut fra platen på pluss polen på bilbatteri. Alle skal være spenningsførende hele tiden. Virkelig gamle husbiler kan ha sikringen mot bodelen noen cm ute på kabelen, hadde det på min første en Hymer 1985 modell. Men den hadde heller ingen elblokk :D måtte rekonstruere mesteparten av kablingen i bodelen - mye var koblet vekk og erstattet av et spagettinøste.
 
Toppen