• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med dc/dc

Tony69

FD HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
33404
Medlemskap
2022
Hej
Jag är ny medlem i Hbk och detta känns väldigt trevligt att få komma med.
Jag har en hymer 544 SL -07 och skulle vilja koppla in en victron dc/dc 12v 30ah.
Jag vet dock inte var den befintliga dc/dc sitter i husbilen.
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med info om detta och kan man bara byta den rakt av ??
Tacksam för hjälp.
Mvh Tony

Bilagor

• Screenshot_20220209-061758_Amazon Shopping.jpg
    Screenshot_20220209-061758_Amazon Shopping.jpg
    678,4 KB · Visningar: 36

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Hej o välkommen! Det sitter troligen ingen dc-dc i din bil om inte föregående ägare monterat det. Normalt sitter det ett relä i ebl som kopplar ihop batterier. Detta relä behöver man koppla bort och sedan drar man nya grövre kablar från batterier till Victron dc-dc.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Hej
Tänk på att du måste troligtsvis byta till kraftigare kablar. Vilken area kablen måste vara är beroende på hur långa de behövs och vilka strömmar som ska till och från DC/DC laddare. För tunna kablar kan föra till att det blir kabel brand.
Mvh Klas Nilsson

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har kopplat in min Dc/Dc före EBL,bara klippt ingående plus kopplat laddaren på denna,standard i min bil är 16kvadrat,detta fungerar bra.
6kvadrat är för klent pga. spänningsfallet man får, kabeln i sig klarar strömmen,på bilden från Anne&Klas ser man ett typexempel på felaktig pressning av kabelskorna.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Så här kan det se ut när återförsäljarens verkstad kopplade in min DC/DC laddare.
Kablen var en 6kvadrat. Vid fototillfället hade jag demonterat säkringarna (för säkerhets skull)
Visa bilaga 221396
Visa bilaga 221395

Skrämmande, hopknycklat, vill inte skriva pressat, med vanlig tång eller i skruvstycke, inte rätt kabelskor heller, ingen krympslang, hur kan man lämna ifrån sig något sådant och ta betalt för det, det är ju direkt farligt, jag hoppas att du har klagat! :mad:

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Hej
Jag är ny medlem i Hbk och detta känns väldigt trevligt att få komma med.
Jag har en hymer 544 SL -07 och skulle vilja koppla in en victron dc/dc 12v 30ah.
Jag vet dock inte var den befintliga dc/dc sitter i husbilen.
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med info om detta och kan man bara byta den rakt av ??
Tacksam för hjälp.
Mvh Tony
Hej,

Om du går in på den här länken kanske du kan få lite hjälp. Den avser visserligen en annan dc/dc men viss hjälp tror jag att du får.

Installation av lithiumbatteri

Här tänkte jag beskriva hur min Installation av lithiumbatteri kommer att gå tillväga

Kjell

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Skrämmande, hopknycklat, vill inte skriva pressat, med vanlig tång eller i skruvstycke, inte rätt kabelskor heller, ingen krympslang, hur kan man lämna ifrån sig något sådant och ta betalt för det, det är ju direkt farligt, jag hoppas att du har klagat! :mad:
Hej
Det var krympslang från början vilket gjorde att jag inte såg pressninga. Jag upptäckte det för sent så klaga hjälpte inte, de menade efter så lång tid Kunde någon annan ändra det hela. Jag fick göra om det själv och sedan dess har det fungerat.
Mvh Klas Nilsson

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
I förstainläggets bild ser man att laddaren heter "12 I 12 - 30" och det står att Input är 16-35 V. Är den för ett 12 eller 24 V system?
Bilen är 12 V antar jag. Eller?

Dessutom undrar jag hur starka strömmar som det kan handla om när man laddar ett eller möjligtvis två vanliga batterier med en vanlig generator?

Jag kan nämna att jag googlade en del på laddaren men fick inget bra svar. Så jag hoppas på det här istället.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Dessutom undrar jag hur starka strömmar som det kan handla om när man laddar ett eller möjligtvis två vanliga batterier med en vanlig generator?

Jag kan nämna att jag googlade en del på laddaren men fick inget bra svar. Så jag hoppas på det här istället.
Jag har monterat CTEK S250 Duo tillsammans med en CTEK Smartpass (80 Amp) för några år sedan vilket blev åtskilligt snabbare laddning både via generatorn och solcellerna som jag kopplade till CTEK S250 Duo. Hade missat en gång så jag bara hade ca 30% kvar i mina 3 bodelsbatterier på vardera 95 Ah. Hade en del andra förbrukare igång såsom kyl mm på 12 Vdc. Då gick det ca 60 Amp enligt laddatorn till bodelsbatterierna och övriga förbrukare via CTEK. Hade jag inte haft Smartpass hade det bara laddat ca 20 Amp. Använde 16 mm2 ren kopparkabel. Ca 3 dm från CTEK till bodelsbatterierna. D250SE

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
I förstainläggets bild ser man att laddaren heter "12 I 12 - 30" och det står att Input är 16-35 V. Är den för ett 12 eller 24 V system?
Bilen är 12 V antar jag. Eller?

Max ström till batterierna beror på många faktorer men 30-60A detta dock momentant, om du inte har litiumbatterier, vanliga bly begränsar ganska snabbt laddningen ,då gör en dc/dc laddare stor skillnad.
Bilden på laddaren är 24V versionen, fast det står 12/12??,den du ska ha är 10-17V in .
Skall du ladda startbatteriet via 230V genom dc/dc laddaren från EBL gäller det att välja en som klara det tex. denna

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Eftersom Bil o Bodelsbatterier är hopkopplade på jordsidan ska han inte ha den isolerade varianten utan den oisolerade är bättre o billigare dessutom. Vill han dessutom köra kylen så behövs den på 30A.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det kan vara bra att ha lite koll på drivningen till generatorn.
Om man uppgraderar till lithiumbatterier och även bättre laddning.
Då ökar belastningen på drivningen.
Det är nog lite känsligare på äldre bilar med klenare generatorer. Även där man spänner remmen manuellt.

Toppen